Mogen reacties op een reactie- en discussieplatform zonder opgave van reden worden geweigerd of verwijderd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Inekez1
6 jaar geleden
Meestal wel. Kijk eens in de gebruiksvoorwaarden van het betreffende forum. Wat heeft het met 'verkiezingen' te maken?
Ritsuka
6 jaar geleden
Bij het aanmelden op het platform/forum ben je akkoord gegaan met de gebruikersvoorwaarden, als het goed is staat het hier in.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat mag ten alle tijden. Ook als het niet in de voorwaarden staat, een forum of website heeft geen plaatsingsplicht of behoudsplicht oid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Inekez1
Wellicht gaat het over de verkiezing van "Het beste antwoord!" op een niet nader genoemd forum ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is er sprake van een open en eerlijk publiek debat als meningsuitingen op discussieplatforms mogen worden verwijderd zonder dat daarin regels van wet, fatsoen of gebruiksvoorwaarden werden geschonden?
LeonardN
6 jaar geleden
Nee, maar wie zegt dat er een open en eerlijk publiek debat wordt gevoerd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zonder een open publiek debat is er geen sprake van democratie. Verkiezingen zijn daarvoor onvoldoende nu er internet bestaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@rvanwaning
Ik krijg het gevoel dat je niet zozeer een antwoord wil op je vraag, maar meer op zoek bent naar bevestiging van je mening dat "meningsuitingen op discussieplatforms niet mogen worden verwijderd wanneer daarin regels van wet, fatsoen of gebruiksvoorwaarden niet worden geschonden." Klopt dat ? Hoewel ik het idealiter wel met je eens ben is de constatering dat het niet zo is wel een feit. Een forum mag willekeurig berichten verwijderen. Er is geen wet die dat verbied, zoals SimonV al prima heeft aangegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Willekeur is in strijd met democratische rechtsstaat. Wet en Gebruiksvoorwaarden bieden voldoende mogelijkheden om reacties te verwijderen. Zij gelden voor iedereen, inclusief redacties. Een constatering dat iets gebeurt, betekent niet dat dat juist is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Klopt. Maar om dat te veranderen moet je bij de politiek zijn. Tot die tijd blijft het antwoord hier op GV dat het mag.
LeonardN
6 jaar geleden
Het is niet omdat we constateren dat het gebeurt dat we daarom zeggen dat het juist is. Jij vraagt of het mag. Het antwoord is: Ja dat mag. Er is namelijk geen wet die het (willekeurig, of wat jij als willekeur opvat) verwijderen van reacties op fora. "Willekeur is in strijd met democratische rechtsstaat." Ik zal het tegen mijn nichtje zeggen die weleens blind een snoepje pakt uit de snoeppot.
LeonardN
6 jaar geleden
*verwijderen van reacties op fora verbiedt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er regels wet zijn op grond waarvan reacties mogen worden geweigerd, dan is het willekeur om dat om onbekende redenen te doen. Het grondrecht van vrije meningsuiting heeft ook een zgn horizontale werking, dus tussen burgers onderling en dus ook tussen redacties en burgers. "De uitingsvrijheid werkt dus door in privaatrechtelijke verhoudingen." ('Uitingsvrijheid', pag. 84)
tinus1969
6 jaar geleden
@rvanwaning. Dit is een bekend misverstand. Een willekeurig forum hoeft niet mee te werken aan open en eerlijk debat, of alles te plaatsen/accepteren, net zoals een krant ook geen plicht heeft om elke ingezonden brief te plaatsen.
Een forum, zeker een groot forum (denk aan twitter) kan wel verplicht worden om transparant en consequent te zijn mbt moderatie beleid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden van een forum, mag erop rekenen dat die voor iedereen gelden (inclusief de redactie) en dat zij worden gehandhaafd. Zij vormen de basis van een contract tussen medium en gebruiker. Het misverstand is dat een redactie mag doen wat zij wil.
LeonardN
6 jaar geleden
"Het misverstand is dat een redactie mag doen wat zij wil." Nou, als jij dat stelt, dan weet je blijkbaar al het antwoord op de vraag. Mijn vraag aan jou is dan, kan je je stelling ook bewijzen? Welke wet stelt dat een redactie of forummoderatie zich aan haar eigen regels moet houden? Waarom start je niet een rechtszaak, ik neem althans aan dat je deze vraag stelt omdat er een stuk tekst van jou verwijderd is.
LeonardN
6 jaar geleden
Aangezien discussieren op deze site dan weer niet mag (dat staat hier dan weer in de voorwaarden), stel ik voor de discussie hier voort te zetten:
https://aansprakelijkheid.startpagina.nl/forum/topic/2565610/mogen-reacties-op-een-reactie-en-discussieplatform-zonder-opgave-van-reden-worden-geweigerd-of-verwijderd/#post-14862428 Doordat dat ook onderdeel is van sanoma/startpagina/GV ben je daar gelijk ingelogd/geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is hier (nog) geen tekst van mij verwijderd. Ik stelde de vraag in het algemeen omdat hierover misverstanden bestaan vanwege gebrekkige kennis van wet en recht en van de betekenis van democratie en rechtsstaat, zowel bij reageerders als bij redacties en moderatoren. Rechtszaken zijn te duur en te langdurig. Redacties en deelnemers van discussieplatforms moeten er samen zien uit te komen.
LeonardN
6 jaar geleden
Er is hier (nog) geen tekst van mij verwijderd Van mij en anderen wel dus als je er over verder wil, dan zal je daar moeten reageren.

Het beste antwoord

Nee dat mag niet, de beheerder moet een goede reden aanvoeren aldus:

https://www.iusmentis.com/websites/forums/

Ingrijpen bij reacties
Zie ook
Aansprakelijkheid voor user-generated content
Mag ik commentaar en reacties wijzigen?
Mag ik zomaar commentaar en reacties weghalen?
De beheerders van een forum mogen ingrijpen als deelnemers te ver gaan. Ze kunnen daarbij berichten verwijderen of aanpassen, of zelfs de plaatser van die berichten verwijderen ("verbannen") van het forum. Verwijderen van berichten, en zeker van deelnemers, mag alleen in uitzonderlijke gevallen.

Verwijderen van berichten
Het verwijderen van ongepaste berichten komt relatief vaak voor. Dit mag, als het bericht tegen de regels van het forum is. Maar de beheerders hebben wel een bewijslast. Ze moeten zich houden aan de regels die in het reglement zijn vastgelegd. Als daar bijvoorbeeld in staat dat geen reclame mag worden gemaakt, dan mogen ze berichten verwijderen die reclame bevatten. Het reglement mag bijvoorbeeld ook deelname door minderjarigen verbieden.

Verwijderen/"verbannen" van gebruikers
Ook moet de reden voor het ingrijpen natuurlijk wel kloppen. Zoniet, dan kan de beheerder daarop aangesproken worden. In het MultiMediaMachines-arrest bijvoorbeeld was een deelnemer van een forum verwijderd ("verbannen") omdat hij volgens de beheerders illegale software te koop aanbood. De software bleek echter wel degelijk legaal. De beheerder moest, op straffe van een dwangsom, de deelnemer weer toegang geven tot zijn account.

De beheerder kwam nog met de stelling dat "het zijn forum is en zijn server en [dat] hij het recht heeft iedereen daartoe de toegang te ontzeggen wanneer hem dat goeddunkt behoudens wanneer hij misbruik van zijn bevoegdheid zou maken." Dat mag zo zijn, oordeelde het gerechtshof, maar dat betekent niet dat je iemand mag verwijderen wegens een onjuiste reden. Zeker als je die reden ook nog op het forum meldt. Als het immers niet klopt, tast je de goede naam van de gebruiker aan. In dit geval stond die nu immers te kijk als aanbieder van illegale software, en dat is niet handig als je een bedrijf runt dat software verkoopt.

Het is dus verstandig om niet zomaar berichten te verwijderen, laat staan zomaar iemands account te sluiten. Op zijn minst zou een beheerder eerst een waarschuwing moeten geven, zodat de overtreder (hopelijk) zijn leven zal beteren. De mogelijkheid van een weerwoord door de aangesproken persoon is ook belangrijk.
Toegevoegd op 06 december 2019 11:18: afbeelding
Plaatje bij antwoord
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wonderlijk dat het 'misverstand' omtrent het 'recht op willekeur' van redacties en moderatoren toch zo wijdverbreid is. Reageerders hebben rechten waarvan de meesten zich helaas niet bewust zijn. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Er is geen wet die dit verbiedt.
Meestal staat in de richtlijnen wel aan welke voorwaarden een reactie moet voldoen.

Toegevoegd na 11 uur:
Als bij de reactie geen reden wordt opgegeven, wordt doorgaans verwezen naar deze richtlijnen. Dit is voldoende bewijslast om een reactie te verwijderen.

Toegevoegd na 1 dag:
Toelichting
Natuurlijk is een moderator niet verplicht een reden bij een verwijderde reactie te geven. Dit is pas het geval bij een discussie over de verwijdering.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus ! "Zonder opgaaf van redenen." is zeldzaam.
Bij vrijwel alle forums krijg je wel enig bericht omtrent de reden. Al moet ik toegeven: ze zijn niet altijd even duidelijk.
LeonardN
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Simpelweg verwijzen naar de richtlijnen is onvoldoende bewijs als niet kan worden aangetoond dat een reactie in strijd was met één of meer regels daarvan. Reacties worden vaak verwijderd omdat een moderator het niet eens is met de inhoud. Dat is willekeur en dus in strijd met iemands uitingsvrijheid zolang hij geen algemeen geldende regels schendt. Op zo'n forum komen dan alleen bepaalde opvattingen en meningen aan bod.
SimonV
6 jaar geleden
Natuurlijk hebben beheerders uiteindelijk een bewijslast.
Maar dat betekent niet dat ze VERPLICHT zijn - als een trol een forum volstrooit met vervelende reacties - direct bij elke reactie een motivatie te geven.
Een forumlid wordt geacht de richtlijnen te kennen en weet dus heus wel wat de reden is. Als de moderator het niet eens is met de inhoud, kan het forumlid bezwaar maken en dan ligt de bewijslast natuurlijk bij de beheerder.
Maar dat staat los van wel of niet direct een motivatie bij de reactie geven. Daar lees ik niets over in de wet.
SimonV
6 jaar geleden
Bedoel je niet te vragen: "Mag een moderator een reactie verwijderen die wél aan de richtlijnen voldoet?"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het 'volstrooien van een forum met vervelende reacties' is in strijd met artt. 6 en 12.5 van de Algemene Voorwaarden. Dit rechtvaardigt een verwijdering en is dus niet wat ik bedoelde met mijn vraag. Ik heb echter ervaring met verwijdering en zelfs verbanning zonder opgave van reden, louter omdat een dienstdoende moderator of redacteur het niet eens was met de (fatsoenlijke) inhoud van mijn reactie. Dit soort willekeur is helaas vrij gebruikelijk en moet worden bestreden. Vrijheid van meningsuiting geldt niet voor niets als ons belangrijkste grond-, mensen- en burgerrecht omdat democratie daarop gebaseerd is. In de Richtlijnen en Algemene Voorwaarden staat niet dat reacties 'on topic' dienen te zijn. Dat is een gemis, vind ik.
SimonV
6 jaar geleden
‘Volstrooien van een forum met vervelende reacties’: jij vindt dus dat een moderator ALTIJD, ook dan, elke keer een gemotiveerde reden moet geven voor verwijdering. Volgens mij gaat het jou daar niet om, maar om vrijheid van meningsuiting. Ik denk dat je dan je vraag anders had moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een moderator moet op zijn minst de verwijdering van een reactie KUNNEN motiveren ogv de Algemene Voorwaarden en hij zal dit ook MOETEN als hem dat wordt gevraagd.
SimonV
6 jaar geleden
100% mee eens, maar daar gaat je vraag toch niet over?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gebeurt te vaak dat reacties worden verwijderd zonder dat hiervoor een geldige reden kan worden aangevoerd. Mijn vraag was of dat wel mocht. Daarop heb ik een duidelijk antwoord gekregen: Het mag niet. Ik heb nog geen ervaring met dit forum trouwens; wel met een aantal andere en wat daar gebeurde was vaak bar. Het complete Volkskrant Weblog werd zelfs verdonkeremaand, volkomen in strijd met de auteursrechten van bloggers en reageerders. Ik ben verbannen door een forum omdat ik bezwaar maakte tegen smadelijke aantijgingen die niet konden worden gestaafd.
LeonardN
6 jaar geleden
Volkskrant Weblog?! Dat moet je even uitleggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@rvanwaning, u refereert hier waarschijnlijk aan de vele uitspraken van de Raad voor de Journalistiek ( R.van Waning contra de Volkskrant inzake het Volkskrant Blog/Forum).
Dat speelde al voor 2005 waarin de Volkskrant de milieuactivist Van Waning het etiket querulant opplakte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@rvanwaning,
"Het gebeurt te vaak dat reacties worden verwijderd zonder dat hiervoor een geldige reden kan worden aangevoerd. Mijn vraag was of dat wel mocht. Daarop heb ik een duidelijk antwoord gekregen: Het mag niet." . Van wie was dat antwoord, dat het niet mag en hoe weet u zo zeker dat het antwoord klopt? Was dat antwoord een conclusie van de Ombudsman of een uitspraak van de Raad voor de Journalistiek of een andere autoriteit die het onderscheid kent tussen de rechten en plichten van de vele vraag- en antwoord platforms?
Zo neen, dan lijkt het mij niet verstandig al te veel waarde aan het antwoord toe te kennen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Ombudsman en de Raad voor de Journalistiek gelden niet als autoriteiten op het gebied van internetrecht. De RvdJ verdedigt zelfs redactionele willekeur. Volgens de échte rechter (Hof Arnhem) had MultiMediaMachines niet uitgesloten mogen worden van het (voor iedereen toegankelijke) webforum xpmce.nl omdat hij de 'huisregels' daarvan niet had overtreden. Daaruit volgt dat iedereen die zich aan de gebruiksvoorwaarden van een forum houdt, daartoe moet worden toegelaten. Het Hof stelde bovendien als eis dat de gebruiksvoorwaarden redelijk dienden te zijn. Men hoeft dus niet te voldoen aan onredelijke eisen van een webforum. Waar en wanneer heeft de Volkskrant mij het etiket 'querulant' opgeplakt, zoals u schreef? Het is overigens bekend dat journalisten niet bestand zijn tegen kritiek en dat zij daarom ook weinig ruimte bieden voor tegenspraak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het Katern Kennis Wetenschap van de Volkskrant d.d. 22 oktober 2005
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/stikstofkaart-van-knmi-doet-geen-goed-bij-de-querulanten~a647270/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc, VK's wetenschapsjournalist Martijn van Calmthout werd door de Raad voor de Journalistiek berispt omdat hij 'de grenzen had overschreden van hetgeen, gelet op de eisen van journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is'. (RvdJ 2006/59.) Wat is hiervan de relevantie mbt de topic? Je gaat niet in op mijn reactie waarin ik toelichtte waarom ik LeonardN's antwoord het beste vond.