Wat is volgens veel juridische schrijvers het belangrijkste doel van het recht?

Deze vraag moet ik beantwoorden voor school, maar ik weet het antwoord niet, en kan het antwoord ook niet op Google vinden. Weet iemand wel het antwoord? Is het bijvoorbeeld om de samenleving te ordenen of om mensen ervan te weerhouden 'verkeerde dingen' te doen, of wat anders?

Please help!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (2)

Een rechtvaardige maatschappij creëren. Dat kan door te straffen als er iemand iets fout/illegaals doet. Het is niet alleen straffen maar straffen met een doel. (namelijk voorkomen dat iemand nogmaals de fout in gaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bestaan van een menselijke samenleving veronderstelt een zekere ordening die haar functioneren beheerst. Doel van het recht is die orde mede te scheppen, in stand te houden, of te herstellen door het geven van regels, geschreven of ongeschreven, waaraan overheid en burgers gebonden zijn.