Waarom zijn mensen onherkenbaar in beeld bij bijv. Undercover in Nederland, maar niet bij Opgelicht?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (2)

Bij opgelicht zijn het verslaggevers die van de oplichter wat willen horen; die hoeven niet onherkenbaar zijn omdat ze hem/haar niet schaduwen. Undercovermensen moeten meerdere opdrachten na elkaar doen waarbij ze niet herkend mogen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de verdachten bedoeld worden. Niet de makers/intervieuwers van het programma.
Personen die in undercover Nederland gefilmd worden hoeven geen maatschappelijk gevaar te betekenen, personen die in opgelicht gefilmd worden zijn bewezen oplichters en daarvoor dient de gemeenschap gewaarschuwd te worden.

Dit betekent dat de mensen in undercover Nederland beschermd worden door het portretrecht en de producer van undercover Nederland de goedkeuring van de betrokkenen moet krijgen alvorens hij de gezichten herkenbaar mag uitzenden.