Vanaf welke leeftijd mag je binnenkort alleen in een zelfrijdende auto rijden?

Is er al een wet daaromtrent? Ik denk bijvoorbeeld als ik mijn dochtertje in een maxicosi in mijn zelfrijdende auto zet en programmeer dat ze van Amsterdam naar Breda gebracht wordt bij haar oma terwijl ze haar middagdutje doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of wanneer ze niet in slaap raakt een paar ommetjes door de wijk laat rijden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat is voorlopig nog toekomst muziek. Zover zijn we nog lang niet. De eerste zelf rijdende auto vereist nog steeds een rijbewijs.
TurfGraver
6 jaar geleden
Los van zelfrijdend auto, u zet uw dochter toch ook niet alleen in de trein naar Breda?
Wat als er iets gebeurd onderweg (verzin zelf maar scenarios)?
LeonardN
6 jaar geleden
@Turfgraver
Nou komt ie dan: Dan zie je dat via de webcam, alarmeer je de hulpdiensten, die met het nummer van de auto, de auto overnemen die deze de bevoegdheid geven van een ziekenauto en zo op hoge snelheid en alle voorrang afdwingend naar het ziekenhuis laten rijden. Dat is inderdaad nog toekomstmuziek maar er zal nog heel wat gaan veranderen. Het treinvoorbeeld is niet vergelijkbaar, een auto is een cocon.
TurfGraver
6 jaar geleden
Verbinding valt weg. Geen idee waarom of wat er aan de hand is. Ach, tis je dochter maar. ;-)
Inekez1
6 jaar geleden
Zolang er ook nog niet-zelfrijdende auto's op de weg zijn, zal ook de wel-zelfrijdende auto een chauffeur nodig hebben die weet te handelen in geval van nood. Een zelfrijdende auto kan wel voorkomen dat die zelf ergens tegenaan botst, maar kan niet voorkomen dat een andere auto hem van de zijkant ramt.
tinus1969
6 jaar geleden
@Godmelijaar je moet scenario's gaan schrijven voor Black Mirror?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
meen je dat nou serieus of is het een grapje?
LeonardN
6 jaar geleden
Ik weet niet aan wie je de vraag stelt anke maar ik ben iig doodserieus. Ik heb meer dan een ander vertrouwen in technologie. Je laat een kind wel een paar uur slapen in een slaapkamer zonder dat je constant meekijkt. Als de techniek verder vordert kom je tot een punt dat een baby in een zelfrijdende auto doen veiliger is dan ongecontroleerd laten slapen in een slaapkamer. Het zal meer een idee zijn waarom mensen het niet doen dan dat je het rekenkundig nog kan verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik reageer op de vraagsteller.
LeonardN
6 jaar geleden
Heeft een prima en uiterst relevante vraag. Als straks alle auto's zelfrijdend zijn en iemand van 18 mag er alleen in zitten zonder rijbewijs, wat zou dan het argument zijn om een 17-jarige niet erin te laten zitten of een 16-jarige en zo door. Dit wordt binnen 30 jaar(afhankelijk van techniek) gewoonweg een debat let maar op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het ging mij om het voorbeeld van haar dochter in een maxicosi alleen te laten rijden. dat is belachelijk. zelfs als voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik herinner me het moment dat ik samen met een vriend voor het eerst iemand met een gigantische mobiele telefoon op straat zagen wandelen. Mijn vriend zei: 'Ik heb gehoord dat later alle belangrijke mensen een mobiele telefoon zullen hebben.' Ik was toen een beetje boos omdat ik dacht: 'Hoezo belangrijk? Zijn er dan ook onbelangrijke mensen misschien?'
Nu ja, het is waarheid geworden. Iedereen heeft nu een mobiele telefoon. Nou ja behalve kleine kinderen dan. Maar die zijn natuurlijk niet belangrijk
tinus1969
6 jaar geleden
@anke1963. Waarom is dat belachelijk? wat voor de één belachelijk is, is voor de ander soms heel normaal hoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het voorbeeld dat ze noemt over je kind in de Maxi-Cosi alleen in de auto laten rijden, dat vind ik belachelijk, dat heb ik trouwens ook al eerder aangegeven.
LeonardN
6 jaar geleden
Aangezien GV geen discussie toelaat zou ik willen vragen of de argumenten die je daarvoor hebt hier kan plaatsen:
https://aansprakelijkheid.startpagina.nl/forum/topic/2565596/hoe-oud-zou-een-kind-moeten-zijn-om-alleen-in-een-zelfrijdende-auto-te-mogen/#post-14862373
(Is een onderdeel van startpagina dus je hebt er al een account voor).

Antwoorden (1)

Daar is nog geen wet voor en zal alles liggen aan debatten die nog gevoerd moeten gaan worden in de EU/tweede kamer. Alles wat hier gezegd wordt is dus speculaas.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op dit moment heb je nog een rijbewijs nodig.

Toegevoegd na 2 dagen:
Er is overigens al een wet die dit waarschijnlijk voorkomt bij de situatie die jij schetst.

> http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/strafrecht/wetboek-van-strafrecht/27-opzet-verlaten-persoon-hulp-nodig-schuld-strafbaar.htm
_____________________________________________________________________________________________________________
"" Titel XV. Verlating van hulpbehoevenden

Artikel 255Iemand in een hulpeloze toestand brengen

Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie. ""
______________________________________________________________________________________________________________

Met die wet aan de ene kant en de verlaging van het rijbewijs naar 17 jaar aan de andere kant, zou er dus ergens een middenweg gevonden moeten worden.
LeonardN