Is een leeftijdsverschil als 18 jarige strafbaar?

Ik heb nu een halfjaar verkering met m'n vriendin. ik ben nu 17, word in maart 18, en m'n vriendin is nu 15 en wordt in september 16. Nu zegt mijn vader dat als ik 18 ben, ik strafbaar ben. Omdat je niet met een minderjarige mag hebben als meerderjarige. Klopt dit? Of mag ik als ik 18 ben gewoon verkering hebben met een 15/16-jarige?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
70K
Erna55
6 jaar geleden
Er is geen wet over verkering hebben.
Er wel zijn wetten over seksueel contact.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seksuele_meerderjarigheid
ronron1212
6 jaar geleden
Hebben haar ouder hier een probleem mee of weten ze het niet?
tinus1969
6 jaar geleden
Sex met iemand onder de 16 is officieel strafbaar, ongeacht of je zelf onder of boven de 18 bent.
Maar verkering is altijd toegestaan; en in de praktijk word je niet snel vervolgd voor sex zolang er niemand gaat klagen.
alexf52889
6 jaar geleden
@ronron1212 Nee, naar mijn idee hebben ze er geen probleem mee, ze hebben me ook al 2 x gezien

Het beste antwoord

In theorie heeft je vader gelijk. Verkering -en met name seks- met een 15-jarige is wettelijk verboden. In de praktijk wordt er echter over het algemeen rekening mee gehouden dat mensen in de puberteit bezig zijn met de wereld, zichzelf en anderen ontdekken en dus met van alles experimenteren. Seks hoort daar, wanneer men daar klaar voor is, ook bij. Het leeftijdsverschil tussen pubers is relatief klein. In de praktijk zal een 18-jarige in de meeste gevallen seks mogen hebben met een 15-jarige. Met name als er, zoals in jullie geval, sprake is van een vrijwillige relatie.

In de praktijk zijn er waarschijnlijk weinig problemen te verwachten. Het is wel van belang dat partners in een relatie gelijkwaardig zijn. Zorg er dus voor dat geen van beiden iets tegen zijn/haar zin doet.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_meerderjarigheid waar je onder meer deze informatie vindt:

"De seksuele meerderjarigheid of het seksueel zelfbeschikkingsrecht heeft betrekking op de leeftijd vanaf wanneer iemand wettelijk is toegelaten om seksuele handelingen te stellen met een andere persoon. Deze leeftijd verschilt van jurisdictie tot jurisdictie, maar is doorgaans tussen de 14 tot 18 jaar. In België en Nederland bedraagt deze leeftijd 16 jaar."

De wet is bedoeld om jongeren te beschermen. Wie vrijwillig seks heeft op een leeftijd onder de 16 jaar, hoeft (blijkbaar) niet beschermd te worden.
Antoni
6 jaar geleden
alexf52889
6 jaar geleden
Je zegt ''Verkering -en met name seks- met een 15-jarige is wettelijk verboden.'' Ik heb het in deze vraag voornamelijk om verkering, seks wil ik op dit moment niet.
Antoni
6 jaar geleden
Dan zal er geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan hebben wij je ook verkeerd de vraag gelezen. Sorry, maar wij blijven volwassen en die denken direct aan volwassen relaties waar babies van komen.

Andere antwoorden (3)

Nee, je vader verwart hier verkering met seksuele handelingen. Verkering zegt niks in juridische zin.

Als je toch ooit seks wil hebben met je vriendin is het verstandig op zijn minst te wachten tot zij 16 is. Anders kom je in de wat lastig uit te leggen situatie zoals beschreven hier:

https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/636750/seks-partner-jaar-jonger
LeonardN
6 jaar geleden
Ik was 15 en mn vriend was 19. Nooit problemen mee gehad of gezeur of weet ik het. We zijn ondertussen al bijna 4 jaar samen! Niks aan de hand dus. Het is wel belangrijk dat je niks tegen iemands zin in doet. Dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Ik fiets altijd door het rode licht, niks geen gezeur mee gehad. Gewoon goed kijken dat je geen pliesie ziet.
Op je 18ste verjaardag wordt je aansprakelijk voor je handelingen. En dit kan mogelijk effecten hebben, dus een waarschuwing van een 18+ er is op zijn plaats. En de oudste dient de verstandigste te zijn. En aansprakelijk en strafbaar. Dus als er iets misgaat en een verkering kan uit gaan, dus wees voorzichtig en doe niet iets waar dat je lastig of niet kunt uitleggen bij een rechter. En door het leeftijdsverschil is er een machtsverschil en dit machtsverschil kan gebruikt worden. En dus ook misbruikt worden. Doe het veilig en zonder gebruik te maken van het leeftijdsverschil.

En het hebben van verkering is niet strafbaar, maar het hebben van een zeer volwassen relatie niet. Het dient een relatie te zijn die past bij de leeftijdsfase van de 18 min-er.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
alexf52889
6 jaar geleden
Je zegt: Het dient een relatie te zijn die past bij de leeftijdsfase van de 18 min-er. Valt 18 & 16 onder passen bij de leeftijdsfase van een 18 min-er?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In deze praktische voorbeeld zal een 16 jarige meer gaan voor een relatie gaan die in 16+ films voorkomen en de 18 jarige zal gaan voor de 18+ films relatie's. Dus een knuffel relatie met milde erotische handelingen voor de 16 jarige. Terwijl de 18 jarige gaat voor wat extreme sex met de zweepjes. Om het nog wat netjes te houden, want er lezen ook minderjarige mee. En dan heb ik het helemaal niet over de sex van de 30+, 40+ en 55+ ers.
LeonardN
6 jaar geleden
Dit antwoord en deze reactie kloppen sowieso niet. De seksuele meerderjarigheid in Nederland ligt op 16 (prostitutie en porno even uitgesloten).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_meerderjarigheid "Op je 18ste verjaardag wordt je aansprakelijk voor je handelingen."
Wauw, nou minderjarig Nederland u hoort het.....
Interessant als je die uitspraak gaat gebruiken in een voorbeeld waar een 17-jarige seks heeft met een 13-jarige.