mag politie invalide kaart innemen wanneer mijn dochter de auto ophaalt omdat ik niet lekker werd?

Geparkeerd in winkelcentrum, met mijn 2 dochters met mijn kaart op invalide plek. Ik gebruik zuurstof en werd niet lekker en wilde naar huis na een anderhalf uur. Dit gebeurt eigenlijk vrij weinig, kan normaal nog goed zelf autorijden. Mijn dochter heeft 2 mnd haar rijbewijs en zei, mam blijf hier maar zitten, ik haal de auto. Ik was allang blij dat ik mijn man niet hoefde te bellen. Stappen mijn dochters in, staat er agent in burger...mijn dochter zei mijn moeder is achter in het centrum...te overweldigd om verdere uitleg te geven of om te zeggen rij maar mee. Gesommeerd achter agent aan te rijden. Nu krijgt ze een boete, is mijn kaart ingenomen, en een aantekening achter haar rijbewijs. Maar het ergste vind ik echt nog dat hij haar super arrogant wist te vragen of ze dit voor het gemak wel vaker deed? Ik ben woedend en wil hier wat mee doen. Mijn vraag...kan dit zomaar?
Ik heb de politie nog gebeld met dit verhaal maar werd afgedaan met daarin kan ik weinig voor u betekenen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Tja, dit is typisch zo'n geval van een heel formele opstelling van de betreffende agent. Volgens de letter van de wet heeft hij niets verkeerd gedaan; een invalidenparkeert mag alleen gebruikt worden door de persoon die erop vermeld staat (door jou dus), en jij was op dat moment niet aanwezig, dus is je dochter op dat moment de gebruiker van de kaart. Jammer inderdaad dat je dochter te overweldigd was om adequater te reageren (en bijv. jou te bellen als jullie beiden een mobiel bij je hadden). En zeker jammer dat die agent dan ook nog zo'n botte opmerking moet maken.
Je hebt er goed aan gedaan de politie te bellen, maar blijkbaar willen zij de zaak niet in behandeling nemen. Aangezien je, zeker achteraf, nooit aannemelijk zult kunnen maken dat jij wel in de buurt was maar niet in staat was zelf de auto op te halen, vrees ik dat het ook geen zin heeft de kwestie hogerop te leggen.
Kortom: is de handelwijze van de agent correct? Juridisch gezien wel, maar vanuit menselijk oogpunt kun je daar hevig over twijfelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
Je kan wel bezwaar maken tegen de boete, als je die straks ontvangt natuurlijk!
LeonardN
6 jaar geleden
+
Een goede vraag blijft: Hoe had de familie in deze moeten handelen? Stel nu dat de moeder afgevoerd was naar het ziekenhuis, welke stappen hadden de dochters dan moeten nemen om de auto zonder risico van zijn plek te halen?
Ivana
6 jaar geleden
LeonardN. Ben het helemaal met je vraag eens. Als de dochter in dat geval snel achter de ziekenwagen aan naar het ziekenhuis had willen rijden..? Ik zou dit voor laten komen. Was het een agent of een BOA? Boa's staan vaak op hun strepen, daar groeien ze van!
Dit is aan een rechter uit te leggen. Deze straf is niet in verhouding, juist omdat hier niets te bestraffen valt.