is het strafbaar als iemand een handtekening zet namens mij zonder mijn toestemming?

Ik heb dus 2.5 maand gewerkt in een supermarkt. (Ik ben 16) en ik heb toen ontslag genomen omdat het daar echt geen fijne plek was. Toen zei me baas van ja je moet nog wel een keer komen om je handtekening te zetten op papieren ofzo iets voor dat je officieel er niet meer werkt. Dus ik heb haar een paar keer gebeld om daar een afspraak voor te maken. Alle keren ben ik door haar genegeerd en uiteindelijk ook geblokkeerd. (Ze was ook echt boos dag ik ontslag nam, maarja mijn keus) na een tijdje kreeg ik een email van het hoofdbureau van deze supermarkt met dat ze mijn bevestigd ontslag papieren hebben ontvangen.. dat vond ik heeel vreemd. Ik denk dus echt dat iemand daar gwn een krabbeltje op dat blad heeft gezet en het heeft opgestuurd.. maar mijn vraag nu dus, is dat strafbaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K
Ivana
6 jaar geleden
Je hebt niet eens een bewijs van die handtekening.Misschien heeft de chef wel een handtekening gezet met vermelding dat jij niet zelf getekend hebt. Eerst bewijzen en dan pas boos worden lijkt me logischer.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
en wat wil je nou uberhaupt bereiken? wat is je doel? Je wilde daar weg en je bent daar weg. zoals Ivana ook al opmerkte heb je niet ineens gezien dat er voor je getekend is. waar maak je je nou druk over zeg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom zou jij als je zelf ontslag neemt een handtekening moeten zetten?

Het beste antwoord

Het is in dit geval niet duidelijk of jouw handtekening werkelijk is vervalst. Het kan ook zijn dat de papieren zonder jouw handtekening naar het hoofdkantoor zijn verzonden.

Als jouw handtekening wel is vervalst kan er zeker sprake zijn van strafbare valsheid in geschrifte, ook als het document zelf echt is en je het eens bent met de inhoud daarvan.

Het is overigens wel zaak om een kopie van het document op te vragen. Uiteraard om de handtekening te bekijken, maar ook om te zien wat er is verklaard. Vaak is een ontslagverklaring ook een afstandsverklaring van allerlei rechten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- Hetgeen wat ondertekend wordt moet valselijk zijn. Een handtekening plaatsen onder een stuk met correcte inhoud, is niet hetzelfde als een handtekening vervalsen, waardoor het document vals wordt, zoals bij paspoorten en diploma's, met het doel deze als echt te gebruiken onder een valse naam.
http://www.wetrecht.nl/valsheid-in-geschrifte/
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2017-09-01#BoekTweede_TiteldeelXII_Artikel225 Er zijn twee vormen van valsheid in geschrifte:
Materiële valsheid = het namaken van een bestaand document (bijvoorbeeld handtekening of paspoort)
Intellectuele valsheid = er wordt bewust onjuiste informatie opgenomen in een bestaand document (bijvoorbeeld de datum van een factuur aanpassen)

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij wel is toch valsheid in geschrifte
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja ik denk zelf van ook, maar ben wel benieuwd wat de straf daarop is. Boete of iets?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ik begrijp die minnen niet.... De vragensteller doet aannames die op los zand zijn gebaseerd, maar dat maakt het antwoord niet minder goed. Plus van mij !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De min is niet van mij, maar valsheid in geschrifte is het niet. Beide partijen waren het eens. Als er al iets onder staat, is dat een niet geverifieerde krabbel.
Als je zelf hebt aangegeven te willen stoppen met je werk, en je komt vervolgens niet meer opdagen, dan is er geen handtekening nodig om het ontslag wettig te maken.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar in mijn situatie, zei mn baas dat ik papieren moest ondertekenen. Daar heb ik geprobeert afspraken voor te maken en zij reageerde er niet op. En uiteindelijk krijg ik een mailtje met dat ze door mijn ondertekende ontslag papieren hebben ontvangen. En daar gaat het mij nu om. Dat ze iets hebben ontvangen van mij waar ik nooit een handtekening onder heb gezet en iemand anders dat dus gedaan heeft. En mijn vraag was dus of dat strafbaar is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Valsheid in geschrifte is het niet. Valsheid in geschrifte zou zijn, als hetgeen naar het hoofkantoor is gestuurd een bewijs zou zijn van een feit dat niet waar is.
Bijvoorbeeld, er gaat een ontslagbevestiging naar het hoofdkantoor, terwijl jij geen ontslag genomen hebt.

Waar het hier om gaat is, dat jij wel ontslag hebt genomen, maar zoals jij het stelt, is de afhandeling hiervan niet correct, maar ook niet meer dan dat. Als men zegt een krabbeltje van jou nodig te hebben en je belt een paar keer voor een afspraak dan moet het niet zo moeilijk zijn om die afspraak ook daadwerkelijk te maken.

Om deze kwestie uit de wereld te helpen, zodat jij er vrede mee kan hebben, kun je het beste een briefje aangetekend sturen naar het hoofdkantoor. Deel mee dat je wel je ontslag hebt genomen, maar dat de ontslagbevestiging niet door jou is ondertekend omdat de leidinggevende van het filiaal geen kans zag een afspraakje te maken.
Mocht er dus een handtekening onder staan, dan is dat niet jouw handtekening.
Vraag een afschrift van de ontslagpapieren (sta erop dat je die krijgt).
Meer kun je niet doen en laat het er verder bij.

Hetgeen naar het hoofdkantoor is gestuurd is ‘een onvervalst geschrift met de juiste bewijsbestemming’, zoals het officieel heet. De papieren met de ontslagbevestiging zijn echt en kunnen geen valsheid in geschrifte opleveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Als altijd: een mooi compleet antwoord !
Plus !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci, merci.
Officiële omschrijving van valsheid in geschrifte is:
'Een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opgemaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken'
@Kayleexxx2000 heeft recht op een afschrift om te kunnen controleren of hetgeen erin staat datgene is wat overeengekomen is. Er hoeft niets minder, maar er mag ook niets méér in staan.