Kan de politie een 'catfish' ontmaskeren?

Ik word lastig gevallen door een jongen via een nep account op Facebook. Het nep account gebruikt foto's van iemand anders (het is niet bekend wie). Ook heb ik een telefoonnummer van deze persoon, maar als ik hem bel dan gaat hij niet over.

Ik ben van plan aangifte te gaan doen van stalking. Kan en mag de politie het nummer traceren om er zo achter te komen wie het is? Of hoe gaat dit in zijn werking?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik spreek deze persoon ook op Whatsapp, dus het nummer is wel van hem.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Antwoorden (2)

Ja de politie heeft extra middelen om internetcriminelen te pakken. Wat ze precies wel of niet gaat lukken valt niet te zeggen. Als je van mening bent dat jou onrecht aangedaan wordt, verzamel daar dan zoveel mogelijk bewijs van (screenshots en niet een alleen de link, een link of de inhoud kan zo verdwijnen).

Dus een politie kan een catfish ontmaskeren, maar dan wel als deze iets strafbaars doet en dat dat goed aan te tonen is.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat geeft hoop! Wanneer doet een catfish iets strafbaars? Hij heeft me laten geloven dat hij echt is, maar dat bleek achteraf niet zo te zijn. Ik heb hem vrij persoonlijke dingen verteld en nu weet ik niet in wie zijn handen dit terecht is gekomen.. Er is wel sprake van identiteitsfraude natuurlijk, maar de persoon op de foto kan ik nergens vinden.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat geeft hoop!
Excuses, ik weet niet waar je hoop uit put. Jouw specifieke zaak is op dit moment ontzettend mager. De feiten zijn(?!): Er is een facebookaccount met dezelfde naam die jij hebt.
Je hebt contact met een persoon waarvan jij het vermoeden hebt dat deze dat account heeft aangemaakt. Wat is het strafbare feit hier?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoop, omdat ik wilde weten of het überhaupt mogelijk was voor de politie om erachter te komen wie het is. Nee, er is geen Facebookaccount met dezelfde naam die ik heb. Er is een Facebookaccount met nep foto's en een nep naam die contact met mij heeft opgenomen. Dit is identiteitsfraude toch? Dezelfde persoon heeft mij toegevoegd op Whatsapp, gebruikt dezelfde nepfoto's en valt me lastig. En dat is stalking toch?
LeonardN
6 jaar geleden
Nee. en Nee. Vandaar dat ik je hoop niet snap. Komt ook omdat je de verkeerde vraag stelt. Ja de politie kan een catfish ontmaskeren, de vraag is of we hier te maken hebben met een catfish. Of iemand die een strafbaar feit pleegt. Je vraagt zoiets:
"Zijn messtekers strafbaar? Ik ken iemand die een mes in zijn keukenla heeft. Dat het antwoord op de eerste vraag JA is, zegt nog niets over de persoon die jij kent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus met andere woorden.. in mijn situatie zal de politie de identiteit van de catfish niet achterhalen?
LeonardN
6 jaar geleden
Maw. Jij kan niet aantonen dat je met een catfish te maken hebt.
Als iemand vind dat hij lastig gevallen op Internet via zijn Facebookpagina dan kan men deze persoon gewoon blokkeren. Wat moet ik doen als iemand mij lastigvalt met chatberichten op Facebook?
Deze persoon kan niet langer contact met je opnemen (bijvoorbeeld door chatberichten te sturen of te bellen) in Messenger of je chatberichten sturen via Facebook Chat.
Vragen zoals:
Hoe rapporteer ik een account dat zich voordoet als iemand anders?
worden allemaal op deze pagina van Hulpcentrum facebook beantwoord

Als men vind dat er van stalking sprake is en men belt zelf het telefoonnummer (waarom doet men zoiets al men vindt dat men gestalkt wordt?) is er van gestalkt worden geen sprake, integendeel.
Van een echte catfish kán de politie de identiteit achterhalen, echter niet iedereen die een nep-account op Facebook maakt is een 'catfish'.
Aan bovengenoemd voorbeeld in de vraag gaat de politie echt geen tijd besteden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je van bepaalde contacten geen Whatsapp berichten, oproepen en statusupdates wil ontvangen kun je hen blokkeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het account geblokkeerd, zodat ik hier niet lastig meer door wordt gevallen. De persoon heb ik ook al geblokkeerd op Whatsapp. Deze persoon doet zich echter wel voor als iemand anders (identiteitsfraude) en dat is dan strafbaar toch? Ik wil gewoon weten wie dit is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@mandyv, dan zul je je nieuwsgierigheid moeten begraven.
Jezelf een andere naam aanmeten op Facebook is geen identiteitsfraude. Identiteitsfraude is door middel van andermans bestaande identiteit bijvoorbeeld aankopen doen of iemand oplichten.
Dus gebruik maken van identiteitspapieren van een ander.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar het gebruiken van andermans foto's, wat ook een identiteit is, om zo in contact te komen met anderen.. is toch ook identiteitsfraude?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, van fraude is geen sprake, en met een foto identificeer je je niet. Het is hooguit inbreuk op het auteursrecht, maar dat gaat alleen de eigenaar van de originele foto aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus met andere woorden.. als ik aangifte doe dan ga ik niet krijgen waar ik op hoop? Erachter komen wie dit doet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen mandy, de politie is er niet om de nieuwsgierigheid van iemand te bevredigen.
In echte gevallen van het ontmaskeren van een 'catfish' krijgt degene die lastig is gevallen (het gaat dan ook meestal om meerdere personen die extreem lastig zijn gevallen, dan moet je aan bedreigingen en oplichting denken) niet eens te horen om wie het gaat.
Wat jij nu van plan bent gaat zelfs op stalken lijken. Koste wat kost achter iemands identiteit proberen te komen.