Ik ben 17 jaar en wil heel binnenkort vliegen met Wizzair van en naar Polen. Dit doe ik alleen.Heb ik schriftelijke toestemming van mijn ouders nodig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://wizzair.com/nl-nl/informatie-en-diensten/boekingsinformatie/kinderen-en-babys#/
Je hebt van niemand schriftelijke toestemming nodig.
Bij Wizzair kunnen kinderen ouder dan 14 jaar alleen reizen
14- en 15-jarigen kunnen onbegeleid reizen maar kunnen niet verantwoordelijk zijn voor een ander kind Je vertrekt waarschijnlijk vanaf Eindhoven. Houd wel rekening met een strenge veiligheidscontrole. Soms controleert ook de Marechaussee iedereen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Miracleshappenallthetime, Hierboven is een hinderlijke fout: er staat van 'niemand', dit moet zijn: van iemand.
Het is zoals ik heb geschreven bij het juiste antwoord van anke1963.
Je schrijft: ouders.
Als een minderjarige alleen naar het buitenland gaat
Indien twee ouders gezag hebben: toestemming van beide ouders
http://www.kinderontvoering.org/advies/toestemming-voor-vakantie.html
Als je twijfelt kun je bellen of een e-mail sturen naar Centrum IKO info@kinderontvoering.org. Je mag als minderjarige (ouder dan 14 jaar) wel alleen reizen.

Antwoorden (2)

ja, je hebt schriftelijke toestemming nodig om alleen te mogen reizen met een vliegtuig.

Toegevoegd na 6 minuten:
je gaat naar home-onderwerpen-reizen met kinderen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat antwoord had ik dus ook gegeven!
tinus1969
6 jaar geleden
Min, dit gaat niet over alleen reizende kinderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ je hebt als minderjarige toestemming nodig van de ouders als je alleen reist. Degene die de toestemming verleent moet zelfs tijdens het vertrek (telefonisch) te bereiken zijn.
http://www.kinderontvoering.org/advies/toestemming-voor-vakantie.html Vanaf 14jaar hoeft er geen begeleider mee.
https://wizzair.com/nl-nl/informatie-en-diensten/boekingsinformatie/kinderen-en-babys#/
LeonardN
6 jaar geleden
@allen hier de link die relevant is voor het onderwerp
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-toestemmingsformulier-invullen-als-mijn-kind-alleen-naar-het-buitenland-reist De bronnen lijken voor zich te spreken.
Plus.
Nee, je hebt geen bewijs of schriftelijke tioestemmign van je ouders nnodig. Aangezien Polen binnen de Schengenzone ligt, is er geen actieve controle door de KMar; Nederland stelt geen bijzondere beperkingen (dit iit bv Frankrijk), en Wizzair accepteert onbegeleide jongeren van 14 jaar.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- Er is beneden de 18jaar wel schriftelijke toestemming nodig. Vanaf 14jaar mag men zonder begeleider vliegen met Wizzair
LeonardN
6 jaar geleden
@tinus
Volgens mij klopt je antwoord niet. Misschien zie ik iets over het hoofd. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-toestemmingsformulier-invullen-als-mijn-kind-alleen-naar-het-buitenland-reist
"Moet ik een toestemmingsformulier invullen als mijn kind alleen naar het buitenland reist?"
"Reist uw minderjarige kind (jonger dan 18 jaar) zonder ouder of andere volwassene naar het buitenland? Dan moet uw kind kunnen aantonen dat het toestemming heeft van de gezaghebbende ouder(s). Het formulier ‘Toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland’ is hiervoor een geschikt hulpmiddel." De zin:
"Aangezien Polen binnen de Schengenzone ligt, is er geen actieve controle door de KMar;"
Lijkt een drogredenering in het straatje va: "Aangezien de politie 's nachts niet controleert kan je gewoon door rood rijden met een fiets."
Dat een 17-jarige problemen krijgt om Polen in te geraken met een vliegtuig lijkt me stug, maar dat is de vraag niet ('s nachts rij ik ook wel eens door rood als er geen hond op de weg te zien en horen is). Wat nu als de KMar een stiptheidsacties uit gaat voeren en op haar strepen gaat staan? Wat Wizzair van de kwestie vindt is even nog niet relevant.
tinus1969
6 jaar geleden
@LeonardN, als dit daar staat, dan is dit een nieuwe eis, die ook sluipend is ingevoerd. merk op, dat Wizzair er op wijst, dat zulke formulieren met expliciete toestemming nodig zijn voor Franse, Oekraïense en Roemeense kinderen, maar niet voor Nederlandse (zie links eerder gegeven).
tinus1969
6 jaar geleden
Aanvulling, @LeonardN: "Wat nu als de KMar een stiptheidsacties uit gaat voeren en op haar strepen gaat staan?"
Dit is een fundamenteel misverstand. Het gaat om een reis binnen de Schengenzone. Dan is juist de regel, dat er geen controle plaatsvindt. Stiptheidsactie = geen controle. Wel controle = onrechtmatig. Het is verder (maar dat is bijna filosofisch) maar de vraag of Polen nog echt buitenland is. In veel opzichten is de EU één land, ook al noemt de EU zich niet zo. It quacks like a duck, it is a duck.
LeonardN
6 jaar geleden
Dus we hebben een soort situatie als:
Het is wel verplicht gesteld door de overheid, maar het kan nimmer gecontroleerd worden door een overheidsbevoegde instantie? Ik vond een site die iets gelijkssoortigs lijkt te zeggen:
https://www.compaiz.nl/blogs/onbezorgd-op-reis-naar-het-buitenland-met-minderjarige-kinderen Strengere controles
De laatste jaren is het een en ander veranderd wanneer u op reis wilt met minderjarige kinderen. Niet alleen moeten kinderen sinds 26 juni 2012 een eigen reisdocument hebben en mogen zij niet langer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders of gezaghebbers, ook voert de Koninklijke Nederlandse Marechaussee (hierna: “KNM”) strengere controles uit om mogelijke kindontvoeringen te voorkomen. Deze strenge controles berusten op internationale afspraken waar veel landen zich aan hebben verbonden, zodat ook op de plaats van bestemming extra controles kunnen volgen. >>>>
De KNM voert geen persoonscontroles uit als u binnen het Schengengebied reist. De volgende landen hebben zich aangesloten bij het Schengenverdrag: België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland, Denemarken, Finland, Zweden, Noorwegen, IJsland, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Hongarije, Polen, Tsjechië, Slovenië, Malta, Zwitserland en Liechtenstein. Gaat u naar een land dat zich niet bij het Schengenverdrag heeft aangesloten, dan is deze controle er wel. Een kromme situatie als het ware.