Wat soort schuldeiser heb je als een schuld bij je zorgverzekering?

Gaat het hier om een concurrente/ preferente of achtergestelde schuldeiser? Graag uitleg erbij want ik snap het niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
WSNP

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Als je schuld hebt bij je zorgverzekeraar is de zorgverzekeraar de schuldeiser. Deze kan een incassobureau inschakelen.
Dan komen er extra kosten bij, zoals incassokosten en rente.
Je schuld bij de zorgverzekeraar kan bestaan uit de zorgpremie, het eigen risico en de eigen bijdrage (en eventuele in rekening gebrachte incassokosten dus).

Toegevoegd na 57 minuten:
Met deze premie die aan het CAK betaald wordt, wordt niet de betalingsachterstand bij de zorgverzekeraar afbetaald.
Om die achterstand af te lossen moet de verzekerde zelf met de schuldeiser – in dit geval de zorgverzekeraar - maatregelen treffen.
De verzekeraar zegt de verzekering niet op, omdat voor de basiszorgverzekering een verzekeringsplicht geldt. De aanvullende verzekeringen kunnen wel worden beëindigd.
De verzekeraar meldt de verzekerde direct af bij het CAK op het moment dat de achterstallige premie betaald is.

Preferente schulden zijn:
a.juridisch preferente schulden: schulden bij overheidsinstellingen
b.feitelijk preferente schulden: schulden waarbij er maatregelen genomen kunnen worden om betaling af te dwingen zoals een energieleverancier, watervoorzieningen én de zorgverzekering.
c.concurrerende schulden: alle andere schulden zoals leningen bij de bank.
De indeling preferente schulden is dwingend. Juridisch preferente schulden, zoals bij de Fiscus en het UWV, gaan altijd voor.

De zorgverzekeraar is een preferente schuldeiser van een feitelijk preferente schuld.

Toegevoegd na 2 uur:
De premie die aan het CAK moet worden betaald is een bestuursrechtelijke premie. Als het CJIB namens het CAK beslag legt om (een restant van) de bestuursrechtelijke premie te innen, gaat dit voor op de inning van de schuld bij de zorgverzekeraar.

Toegevoegd na 2 uur:
Zie Paritas Passé vanaf blz 19
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/Publicaties/PARITAS_PASSE_Debiteuren_en_crediteuren_in_de_knel_door_ongelijke_incassobevoegdheden.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Alleen is mijn vraag is de zorgverzekering een concurrente of preferente schuldeiser?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De zorgverzekering is een preferente schuldeiser van een feitelijk preferente schuld. Er kunnen maatregelen worden genomen om betaling af te dwingen
De zorgverzekeraar kan beslag op de zorgtoeslag leggen vanwege een premieachterstand voor de zorgverzekering. (De enige uitzondering)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt alleen op blz 19 passe staat juist dat de zorgverzekeraar een concurrente schuldeiser is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat geldt alleen voor de aanvullende verzekering.
Er staat ook:
Aanvullende verzekering beëindigen
Beslag op zorgtoeslag
Na 6 maanden achterstand hogere bestuursrechtelijke premie.
Zie hierna.
en dan komt het:
Het college van Zorgverzekeraars is preferent. Het college van zorgverzekeraars die de premiegelden onder de zorgverzekeraars verdeelt is preferent een preferente schuldeiser.
Dat houdt in dat de inning van de premie door de zorgverzekeraar een preferente schuld is, op dat moment is de zorgverzekeraar een preferente schuldeiser. De zorgverzekeraar is een concurrente schuldeiser van de aanvullende verzekeringspremie. Deze heeft geen voorrang om terug te vorderen, de aanvullende verzekering mag opgeheven worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima dat je alles zeer kritisch doorleest. Compliment