Mag je als vrouw je aanmelden bij een schietvereniging? En moet je een bepaalde leeftijd hebben om bij een schietvereniging te mogen?

Mijn ex-vriend is nu 15 en was toen hij zich aanmeldde 14 of 13, maar moet je een bepaalde leeftijd hebben om bij een schietvereniging te mogen en mag je als vrouw nou wel of niet bij een schietvereniging?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er schijnt wel een bepaalde bepaling te zijn dat als je als vrouw een ongezonde relatie hebt met je ex-vriend, je geweigerd kan worden tot een schietvereniging. In ieder geval het samen op dezelfde tijd beoefenen in de schietvereniging is uit den boze!
Amadea
11 jaar geleden
Inderdaad, als Mirry een volwassen vrouw is en zij had een jongetje als vriend...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die ex vriend wordt dan niet geweigerd? Rare regeling...

Antwoorden (4)

Nee hoor: er geen wettelijke minimum leeftijd bestaat om schietsport te mogen beoefenen?

http://www.knsa.nl/spreekbeurt_pag.asp?PaginaCode=1.4.4

En het geslacht heeft er ook niks mee te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag als vrouw lid worden, of de vereniging moet andere regels hebben. Als minderjarige moet je toestemming van je ouders hebben.
Ik zou zeggen: informeer eens bij de club waar je heen wilt, die kunnen je hun regelement laten zien, daarin staat alles vast
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dankjewel ik neem aan dat 16 ook nog minderjarig is? Ik kwam eigenlijk op het idee,omdat ik over twee jaar bij de politie wil en dit me een goede manier leek om alvast te oefenen...
anneliez
11 jaar geleden
16 is ook minderjarig ja. kijk gewoon eens of de vereniging waar je bij wilt een site heeft. daar staat dan ook wel op of ze nog leden bij willen hebben. Soms is er een wachtlijst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dat ga ik zeker doen ik weet dat ze een website hebben maar ik heb nog geen wachtlijst gezien op die website
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een club mogen ze geen regels hebben dat je als vrouw niet mee mag doen. Dat gaat tegen de grondwet in want dan is het geslachtsdiscriminatie.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
als je bij de politie wil, dan heeft het totaal geen voordeel, als je van tevoren al lid bent geweest bij een schietclub en al schietervaring hebt opgedaan. bij de politie schiet je met een ander wapen ( walther p5). kan zelfs een nadeel zijn, als je al veel hebt geschoten met andere vuurwapens. bepaalde handelingen moeten er dan namelijk weer uitgetraind worden. ( ontspannen via de ontspanheftboom, duoble en single action bijv). Als de enige motivatie om lid te worden van de schietvereniging is, dat je later bij de politie wil, dan raad ik je aan om helemaal niet lid te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dankjewel ik geloof dat je sinds dit jaar (2012) bij de politie weer andere wapens krijgt in je opleiding (Heckler&Koch) Weet je toevallig met welke vuurwapens er worden gebruikt bij een schietvereniging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een club mogen ze geen regels hebben dat je als vrouw niet mee mag doen. Dat gaat tegen de grondwet in want dan is het geslachtsdiscriminatie.
Junioren

Het doel van de afgifte van een VOG is dat uitsluitend nieuwe leden worden aangemeld en over een KNSA-licentie kunnen beschikken, indien zij niet voorkomen in de justitiële registers. Er is geen wettelijk vastgelegde minimumleeftijd voor het gebruik van vuurwapens. Dat betekent dat ook junioren (jonger dan 21 jaar) gebruik kunnen maken van vuurwapens. Bovendien geldt ook bij junioren het uitgangspunt en principe dat geen junioren lid van een schietvereniging kunnen worden indien zij strafbare feiten gepleegd hebben. Gezien echter de procedure voor de aanvraag van een VOG en de daaraan verbonden financiële consequenties zal de drempel voor het lidmaatschap van een schietvereniging hoger worden indien de overlegging van een VOG vereist wordt. Bovendien is het te verwachten dat niet alle junioren zonder meer bij schietverenigingen gebruik maken van vuurwapens. Het adagium van schietverenigingen is in zijn algemeenheid dat pas vanaf 16 jaar en ouder, het gebruik van vuurwapens geoorloofd is. Uiteraard geschiedt dat onder begeleiding, met gebruikmaking van een verenigingswapen. Vanuit die gedachte is het gerechtvaardigd een Verklaring Omtrent het Gedrag te verzoeken voor die schutters van 16 jaar en ouder, die nieuw worden aangemeld, alsmede die schutters die in het desbetreffende jaar van aanmelding de 16-jarige leeftijd zullen bereiken. Een Verklaring Omtrent het Gedrag kàn worden aangevraagd vanaf een leeftijd van 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet met een vuurwapen maar met een luchtgeweer of pistool wilt schieten kan dat al vee eerder. Ik ken lui van 8 jaar die al luchtgeweer schieten op een vereniging, en terecht want zo kun je al snel toppertjes leren schieten en gereedmaken voor topniveau wedstrijden.

Man of vrouw maakt helemaal niets uit.