Mag een stichting je telefoonnummer publiceren?

Tijdens het Googlen op mijn telefoonnummer, zag ik dat er diverse nieuwsbrieven van de stichting waar ik werkte tussen stonden, waar ook mijn telefoonnummer op genoteerd stond. Ik wist dat mijn telefoonnummer in de nieuwsbrieven stond, maar niet dat ze openbaar gepubliceerd waren.

Nu is mijn volgende vraag of dit zomaar mag? Wat zijn de juiste stappen die ik moet ondernemen om mijn telefoonnummer van het web te verwijderen? Ik moet hierin rekening houden met het feit dat ik een slechte relatie met het bestuur van de stichting heb.

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een ding om NAW gegevens in een nieuwsbrief te zetten. Deze nieuwsbrief is alleen beschikbaar voor leden en heeft een beperkte oplage. Maar de nieuwsbrieven allemaal online te zetten, dat gebeurt niet altijd geheel volledig. Meestal wordt de NAW of ander persoonlijke informatie verwijderd. Nu doet niet alle stichtingen en verenigingen dat allemaal even netjes.

Antwoorden (1)

Mag een stichting je telefoonnummer publiceren?
Ja, dat mogen ze, maar enkel als jij er toestemming voor gegeven hebt en deze toestemming later niet intrekt.

Slechte relatie of niet, een bestuur kan er best begrip voor opbrengen dat je NAW-gegevens niet voor iedereen zichtbaar wil hebben. Bovendien zijn ze verplicht dit weg te halen ook als je in eerste instantie wel hebt opgegeven dat je dit wilde delen.

De nieuwsbrief bij de vereniging waar ik zit blokkeert netjes de naw-gegevens bij de digitale/online-nieuwbrief.

"Toestemming nodig
Niemand mag zomaar persoonsgegevens van een ander op internet publiceren. Dit mag in principe alleen als deze persoon hiervoor toestemming geeft. Mensen hebben ook het recht om hun toestemming later in te trekken.

Uitzondering voor persoonlijk gebruik
Is een website of profiel op een sociale netwerksite alleen toegankelijk voor een beperkte kring mensen? En wordt de website of het profiel niet voor professionele of commerciële doeleinden gebruikt? Dan mag iemand daarop informatie over anderen publiceren zonder hun toestemming."

"Persoonsgegevens verwijderen
Staan iemands gegevens op internet, dan heeft diegene het recht om deze gegevens te laten verwijderen. Bijvoorbeeld omdat ze onjuist, onvolledig of verouderd zijn of omdat ze niet ter zake doen."
LeonardN
6 jaar geleden
wilkers
6 jaar geleden
Ik gaf toestemming voor de nieuwsbrief die intern verstuurd werd. Ik wist niet dat de nieuwsbrieven op de openbare website (toegankelijk voor iedereen) geplaatst werden.
LeonardN
6 jaar geleden
Dat maakt niet eens zoveel uit. Ook als je dat wel wist is de stichting verplicht de info weg te halen op jouw verzoek. "Mensen hebben ook het recht om hun toestemming later in te trekken."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De toestemming is voor de interne nieuwsbrief en de papieren variant. Maar deze toestemming is niet automatische voor de elektronische versie die ook openbaar is voor externen.
LeonardN
6 jaar geleden
En zelfs als je die toestemming wel gegeven had dan nog mag je die op later moment weer intrekken. Kortweg zij moeten weghalen ongeacht de situatie. (als jij niet wil).
wilkers
6 jaar geleden
Verzoek geplaatst en we zijn een maand verder.
LeonardN
6 jaar geleden
Als je actie wil een aangetekende brief sturen, met daarin nogmaals de wens en de mededeling dat de volgende brief van je advocaat zal zijn.