wat is het verschil tussen een accusatoir proces en een inquisitoir proces?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
22.1K

Het beste antwoord

Het inquisitoire proces wordt gekenmerkt door de gedachte dat de verdachte, die een strafbaar feit heeft begaan, voorwerp van het onderzoek is. Hij is geen gelijkwaardige procespartij. De verdachte heeft geen zelfstandige rechten en bevoegdheden en ook niet dezelfde rechten als het Openbaar ministerie.
In een inquisitoir proces staat de waarheidsvinding centraal.
De strafrechter is actief en ondervraagt zelf getuigen, doet zelf onderzoek, bepaalt mee het voorwerp van de rechtszaak en staat mee in voor de bewijsvoering.
Justitie gaat actief op zoek naar de waarheid.

Het accusatoire proces wordt gekenmerkt door de gedachte dat de verdachte een gelijkwaardige procespartij is. In het accusatoir proces heeft de verdachte dezelfde rechten en bevoegdheden als het Openbaar ministerie.
De strafrechter is niet actief, hij is lijdelijk.
De strafrechter hoort de partijen aan en doet zelf geen actief onderzoek.

In Nederland hebben wij een gematigd accussatoire proces, er zijn kenmerken van beide soorten processen aanwezig.

Toegevoegd na 10 minuten:
Waarheid in het strafrecht: Niet tot elke prijs van Tineke Cleiren
Prof. mr. C.P.M. Cleiren Hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht Universiteit te Leiden
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/3110/357_056.pdf?sequence=1