Hoe kun je een illegaal pompstation aanpakken?

Bij vrienden van mij, die in een flatje wonen, is onder hun woning een pompstation van de stadsverwarming die de hele buurt bedient. De flat is van de woningbouwvereniging en het pompstation is blijkbaar van de gemeente. Er is nooit een vergunning verleend om dit pompstation te plaatsen in deze flat en volgens de richtlijnen mogen dit soort grote installaties ook helemaal niet in een flatje worden ingebouwd. U begrijpt dat de bewoners hier erg veel last van hebben. Maar omdat het hier gaat om een klein flatgebouwtje, hebben er ook maar weinig mensen hier last van. Dus is hier geen sprake van een collectief aanvechten. In de loop der jaren is er al veel uitgezocht en geprobeerd om het pompstation uit de flat te krijgen en in een gangbaar autonoom huisje buiten de flat. Er is een officiële meting geweest die uitwees dat de trillingen ver boven alle gangbare levels liggen. Er is een advocaat van de juridische EHBO mee bezig geweest, maar die kon verder niets doen. Er liggen stapels brieven van gemeente en woningbouw die bezwaar afwijzen of naar elkaar wijzen. De mensen die hier last van hebben, hebben te weinig geld om er een echte rechtsgang van te maken en misschien ook wel te weinig kennis ervan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 jaar geleden
Tja. Via een advocaat zal toch beste aanpak zijn.
Erna55
6 jaar geleden
Het tv programma " kan niet waar zijn" brengt deze misstanden in de openbaarheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In dat programma hoeven ze zelf niet in beeld, toch?
jc54
6 jaar geleden
De rijdende rechter of meester Visser doet uitspraak.......
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga met klachten tegen de gemeente of woningbouw nooit naar een 'rijdende rechter'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is een advocaat van de Juridische EHBO?
Is dat een advocaat die juridische eerste hulp bij ongelukken verleent?
Ik ken wel Juridisch EHBO
Juridisch Eerste Hulp Bij Ondernemen maar daar heb je weinig aan als je een pompstation weg wil hebben.

Het beste antwoord

Als het werkelijk een illegaal pompstation is, dus zonder vergunningen, dan moet het pompstation stoppen. Stuur dus een brief naar de eigenaren van het gebouw en het pompstation met de eis (geen vraag) om het pompstation onmiddellijk stil te leggen). Stuur een brief naar de gemeente om handhavend op te treden.
tinus1969
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
vanwaar de min?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ ja vreemd
teusvh
6 jaar geleden
Als overleggen niet helpt, dan inderdaad formeel om handhaving vragen. Dat de gemeente bij het pompstation betrokken is, is daarbij niet relevant. Als handhaving wordt geweigerd, of je hoort een tijdje niets, dan naar de rechter stappen. Zo'n procedure kost nog geen 200 euro als je het zelf doet, en als je wint krijg je dat terug.
Vraag de rechter zeker om een termijn te stellen, en een dwangsom op te leggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat Tinus zegt klopt in grote lijn.Relevante brief naar de gemeente. Niet tevreden met de uitslag, dan kan er een bestuurlijke procedure worden gestart (na indienen van beroepschrift).
Beter is om met alle partijen via een mediator om de tafel te gaan zitten.

De onvrede duurt al jaren, wij kunnen dus geen idee hebben over de werkelijke situatie. Als een advocaat zegt (na stapels brieven die er liggen) niets te kunnen doen, is er een situatie die wij niet kennen.
Om handhaving (handhaving van wat?) vragen en via een gerechtelijke procedure vragen een dwangsom op te leggen is niet aan de orde.
teusvh
6 jaar geleden
Nee, je vergist je. Vraag het college van B&W om handhavend op te treden. Wordt dat geweigerd, of je krijgt geen reactie, teken dan bezwaar aan tegen de (fictieve) weigering. Op hezelfde moment vraag je aan de rechter om een voorlopige voorziening. Vraag ook aan de rechter om het college op te dragen om binnen een X termijn een besluit te nemen, en een dwangsom op te leggen als ze dat niet doen. Als het besluit van het college afwijzend is kun je daarvan in beroep bij de rechter.
Het is m.i. ondenkbaar dat een advocaat zegt dat er niets aan te doen is, en dat er al een stapel brieven ligt zonder dat er wat is gebeurd.
Juridisch doorpakken lijkt me echt niet zo moeilijk.
Mediation kan alleen maar succesvol zijn als beide partijen de wens hebben het conflict te beeindigen, en er de wil en mogelijkheden zijn om wat water bij de wijn te doen. Zou ik in dit geval niet direct aan denken.
Wat je ook kunt / moet doen is bij de gemeente / omgevingsdienst een klacht indienen over de overlast. En zie er vervolgens op toe dat ze die klacht behandelen overeenkomstig hun eigen protocollen, en je niet met een kluitje in het riet wordt gestuurd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van mij ook een +1. Maar brieven met zulke verzoeken zijn er al diverse malen gestuurd, maar je wordt steeds verder doorverwezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Goeiedagschotel, U kunt uw vrienden aanraden een klacht in te dienen bij de Nationale Ombudsman. De Nationale ombudsman mag nav een klacht een onderzoek beginnen over de manier waarop instanties hun overheidstaak uitvoeren. Bijvoorbeeld als de bewoners denken dat een wettelijk voorschrift niet of niet goed wordt toegepast. Maar een garantie dat de klacht in behandeling wordt genomen is er niet.
Als een advocaat zich al heeft teruggetrokken omdat hij voortzetting van het protest een heilloze weg vond, heeft de gang naar de rechtbank weinig kans van slagen.
Het aanvragen van voorlopige voorzieningen is alleen bedoeld voor situaties waarbij de bewoner acuut in de problemen dreigt te komen, zoals op straat gezet worden of het afsluiten van gas- en elektriciteit. Dat is in dit geval niet aan de orde.
Advocaat hoppen is een kostbare zinloze zaak, het gaat immers om hetzelfde dossier, dezelfde brieven en dezelfde argumenten.
U kunt weer wel een advocaat benaderen om deze kwestie te behandelen als er zich andere omstandigheden voordoen. Zoals bv plotseling ondraaglijke stank, muren die plotseling scheuren gaan vertonen. Ik begrijp dat u geen partij bent in deze zaak, daadwerkelijk kunt u zelf niets doen.
teusvh
6 jaar geleden
Nee natuurlijk niet! De Nationaal Ombudsman neemt slechts klachten in behandeling als je eerst de klachtenprocedure bij de gemeente hebt doorlopen. En hij neemt ook (in principe) geen klachten in behandeling als er een juridische weg openstaat (of -stond). En dat is hier het geval.
En ook al zou dat anders zijn, de Ombudsman adviseert slechts. De kans is groot dat je dan nog niets hebt bereikt.
Ik ken de advocaat niet die tot op heden de zaak behandelde, maar krijg daar geen goed gevoel bij.
Je hebt ook helemaal geen advocaat nodig in het bestuursrecht. Het college van B&W is verplicht handhavend op te treden, en dat kun je gewoon via de rechter afdwingen. Kan even duren, zeker als ze de boel saboteren, maar als je de juiste stappen neemt kunnen ze niet om je heen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
teusvh, je zit er volslagen naast, zij hebben alle stappen al doorlopen, en of hier nog een juridische weg openstaat kun jij niet beoordelen.
Daar is te weinig dossierkennis van voorhanden.
De advocaat die er bovenop heeft gezeten weet meer dan welke buitenstaander.
tinus1969 geeft een prima advies. Ik laat het hierbij

Andere antwoorden (1)

Ik zie vele stappen die al gedaan zijn en zonder effect, dus het heeft weinig zin om deze stappen te herhalen. Ik zie gemeente heeft geen vergunning, maar ook bezwaar is afgewezen. Dus er is een beslissing genomen zonder vergunning, maar de bezwaar tegen deze beslissing is afgewezen.

Wat gedaan kan worden is vragen of de gemeente of de woningbouw toch de juiste vergunningen gaat regelen, want bij de vergunning hoort ook wat wel mag en wat niet mag, dus hoeveel geluid mag het pompstation produceren. En hoeveel overlast is acceptabel. En is het een tijdelijke voorziening of een permanente voorziening.

Ook kan de stap naar de politiek en de openbare media gezet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, echter een vergunning kan niet worden afgegeven omdat een pompstation van deze omvang zich niet in een flat mag bevinden. (Dit is al uitgezocht)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga nou niet aan de gemeente vragen of zij een vergunning af willen geven voor iets dat zij zelf in eigendom hebben.
Misschien heeft de gemeente het wel verhuurd aan de woningbouwvereniging.
teusvh
6 jaar geleden
De gemeente mag dan wel gebruiker zijn, vergunningen worden verleend door het college van B&W. Dat is nadrukkelijk niet hetzelfde. De gemeente heeft gewoon dezelfde vergunningen nodig als iedereen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
B&W verlenen een vergunning nadat zij het verzoek om afgifte van de gemeente hebben gekregen met een verklaring van geen bedenking.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op het moment dat ze een vergunning verlenen voor iets want illegaal is of waar ze geen vergunning voor mogen afgeven, dan kan er bezwaar aangetekend worden. Nu is er geen vergunning, maar kan er een gewoonterecht ontstaan. Een andere weg is via de rijdende rechter. Dus het tv programma. Laat deze het maar uitzoeken of het mag of niet mag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Carsrac, leuk bedacht maar de Rijdende Rechter spreekt geen Recht. Beide partijen tekenen een vaststellingsovereenkomst waarin zij aangeven akkoord te gaan met het bindend advies van de rijdende rechter. Als je verliest kun je nergens, maar dan ook echt nergens meer naar toe. Wie denk je dat er hier zal verliezen?
Er is trouwens al een derde partij bij de zaak betrokken. De woningbouw danst ook mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De gemeente en de woningbouw zullen niet zo blij worden van de aandacht van de tv camera's. Deze weg kun je meer zien als de media opzoeken dan als de weg via de rechter. En ook al zal rijdende rechter de gemeente of woningbouwvereniging in het gelijk stellen. De gemeente en/of woningbouwvereniging zal proberen het buiten de tv camera's om te schikken.