Als medewerker van een hotel paracetamol geven aan een gast, mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
13.8K
SimonV
6 jaar geleden
EHBO-mensen mogen dit niet.
Een werkgever mag zonder registratie geen pijnstillers aan personeel geven: mocht een medewerker onwel worden of complicaties krijgen, dan kun je als organisatie aansprakelijk gesteld worden. Ik gok dat een horecamedewerker het wel mag. https://www.mariekabaars.nl/preventie/mag-je-als-werkgever-pijnstillers-aanbieden/
SimonV
6 jaar geleden
Aan de andere kant: stel dat de gast na inname ernstige gezondheidsklachten krijgt.
En jou gaat aanklagen omdat je de "verkeerde paracetamol" hebt gegeven o.i.d. Bewijs dan je onschuld maar eens...
De kans hierop lijkt me natuurlijk heel klein.
paulus811
6 jaar geleden
Ik werk in de VS en daar mag horeca en hotel geen medicijnen, dus ook geen paracetamol verstrekken. Het gekke is dat je ze wel bij de hotelreceptie mag kopen (voor veel teveel natuurlijk), maar daarmee is het niet meer de verantwoordelijkheid van het hotel.
tinus1969
6 jaar geleden
De vraag is wat je bedoelt met 'geven'. Bovendien verschillen de regels mbt medicijnen per land.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kans om met 1 paracetamol 'ernstige gezondheidsklachten ' te krijgen is uiterst klein, hooguit bij langdurig gebruik of overdosering zijn er risico's. Misschien moet je de verstrekking tot 1 tablet beperken.

Het beste antwoord

Paracetamol is een zelfzorgmedicijn en valt niet onder de geneesmiddelenwet en kan zonder voorschrift verkregen worden.
Op grond van de wet op de geneesmiddelenvoorziening BES is er geen bezwaar om een zelfzorgmiddel uit te geven (toe te dienen heet dat) wanneer de persoon daar zelf om vraagt.
Echter:
Vanuit de bedrijfsvoering van een hotel kan het verboden zijn om enige vorm van medicatie te verschaffen. Dat kan bepaald worden door de eigenaar of bv door de keten waar een hotel bij is aangesloten.
Gewone pijnstillers, zoals paracetamol, vallen onder medicatie.

Iedere medewerker heeft zich te houden aan deze reglementen van een bedrijf/hotel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Min.
Paracetamol valt -zoals elk geneesmiddel- wel onder de geneesmiddelenwet. Paracetamol (de meeste verpakkingsvormen althans) heeft wel de zogenaamde AV-status (AV = Algemene Verkoop), wat betekent dat het vrij verkocht mag worden.
Toediening van geneesmiddelen is overigens wat anders dan afleveren (verkopen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paracetamol mag men aan een ander toedienen (dat heet in de wet: uitgeven)
In mijn antwoord staat (dat is precies waar het om gaat:
Op grond van
de wet op de geneesmiddelenvoorziening BES
is er geen bezwaar om een zelfzorgmiddel uit te geven (toe te dienen heet dat) wanneer de persoon daar zelf om vraagt.
Dus: goed lezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je. T is me duidelijk
tinus1969
6 jaar geleden
Ik weet niet hoe je bij wet op de geneesmiddelenvoorziening BES komt; de Nederlandse geneesmiddelenwet praat niet over toediening maar over 'ter hand stellen'. Toedienen heeft bovendien (zeker in medische kringen) een andere betekenis dan uitgeven of ter hand stellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omkering van bewijslast.
Iemand de gevraagde winkelwaren toedienen, misschien alleen in Vlaanderen? dat is mogelijk.
Valt buiten het onderwerp.
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDArc, je recatie begrijp ik van geen kanten. Ik heb het over de NL geneesmiddelenwet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0021505/2016-08-01

Andere antwoorden (3)

Als een klant er om gevraagd heeft,dan lijkt mij dat te mogen.Zou niet weten waarom niet.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat schijnt niet te mogen namelijk beweerd een kennis... ivm risico op effect bij gast. Ik wil graag weten of hier een kern van waarheid in zit. Ik vind ook dat het gewoon moet kunnen hoor...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar dat is juist de vraag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Als een klant er zelf om vraagt mag men zeker wel één paracetamol geven (verstrekken) als de hotelregels of de regels van de bedrijfsvoering dit niet verbieden.
Het is niet verboden, tenzij je werkgever dat verteld. Mocht iemand namelijk onwel worden oid door dr paracetamol, dan kan het hotel aansprakelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om te bepalen of een handeling of iets nalaten onrechtmatig is, wordt er allereerst gekeken of er in strijd met de wettelijke voorschriften is gehandeld (of juist niet gehandeld; dus nalaten iets te doen).
Als de Hotelvoorschriften niet anders bepalen, is het niet tegen de wettelijke voorschriften om op verzoek paracetamol aan iemand te verstrekken en kan de Hotelhoudr ook niet aansprakelijk worden gesteld.
Mensen kunnen overgevoelig of zelfs allergisch zijn voor paracetamol. Om die reden moet je dus terughoudend zijn om zomaar paracetamol (of andere zelfzorgmedicijnen) aan anderen te geven. Je wil tenslotte niet verantwoordelijk zijn mocht diegene er (toch) niet tegen kunnen.
Op een -goede- EHBO cursus wordt je dit geleerd; om die reden zullen hulpverleners niet zomaar paracetamol in hun EHBO tas hebben.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ikzelf zou ook nooit een paracetamolletje aan een mij onbekende hotelgast geven.
Voor hulpverleners (dus EHBO'ers) geldt een strenge regel.
Zij mogen alleen op uitdrukkelijk verzoek van een slachtoffer maximaal één paracetamol verstrekken (uitgeven)