Militaire colonne of uitvaartstoet vs. voorrangsvoertuig. Wie gaat er voor?

Ik leer momenteel voor mijn theorie examen voor rijbewijs B. In mijn theorieboek vind ik dit:

1. "Weggebruikers mogen ook een afslaande militaire colonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen niet doorsnijden. Dat betekent dat u de naar links afslaande uitvaartstoet (op de afbeelding) voor moet laten gaan." (Theorieboek rijbewijs B van de ANWB, pagina 85)

2. "U moet bestuurders van voorrangsvoertuigen (een motorvoertuig dat optische en geluidssignalen voert) altijd voor laten gaan een een vrije doorgang verlenen."
(Theorieboek rijbewijs B van de ANWB, onderaan pagina 13)

Mijn vraag luidt:

Als er een militaire colonne of uitvaartstoet een kruispunt passeert en een voorrangsvoertuig komt (bijvoorbeeld) van rechts, wie heeft er dan voorrang?

Ik neem aan dat het het voorrangsvoertuig is, want deze heeft spoed, maar ik kon hier niks over vinden, dus ik vraag het voor de zekerheid nog steeds.

Alvast bedankt voor jou/jullie antwoord,

aa18812

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er duidelijk staat dat het voorrangsvoertuig met sirenes aan rood dan is het het voorrangsvoertuig maar als dat er niet staat dan zijn het de militaire colonne/rouw stoet

Het beste antwoord

Het niet doorsnijden van een rouwstoet of colonne geldt alleen voor gelijkwaardige kruisingen. De regels 'rechts heeft voorrang' of 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' gelden daar dus niet meer.

Op voorrangswegen of rotondes geldt dat het normale verkeer de stoet wèl mag doorkruisen. Het is netjes om dat niet te doen, maar niet verboden om wel te doen. Per situatie, verkeersdrukte, lengte van de stoet e.d. zal een inschatting gemaakt moeten worden of je de stoet voor laat gaan of dat bij bijvoorbeeld een rotonde telkens een auto de stoet kan doorkruisen om een grote verkeersopstopping te voorkomen.

Voertuigen in militaire colonnes of uitvaartstoeten hebben dus niet altijd en overal voorrang op alles en iedereen. Voor het voorste voertuig gelden alle normale verkeersregels, maar passeert de stoet een verkeerslicht dat halverwege de stoet op rood gaat, dan zal de halve stoet toch echt moeten wachten.

Een uitvaartstoet is pas officieel een uitvaartstoet als alle deelnemende auto's twee zwarte driehoekige vlaggen hebben. Wil je een uitvaartstoet samenstellen, dan zal van te voren moeten worden nagedacht over het aantal auto's, welke auto's maar ook over de te rijden route. Dat is niet altijd de kortste of snelste route van A naar B, maar over het algemeen de route met de minste kruisingen waar de stoet onderbroken zou kunnen worden, of waar voorbij een onderbrekende kruising ruimte is voor het voorste deel van de stoet om even te wachten of een stuk langzaam te rijden zodat de achterblijvers weer kunnen aanhaken.

Een voorrangsvoertuig heeft altijd voorrang op het overige verkeer, mits voorzien van sirene en/of blauwe lichtsignalen. Dus ook op een rouwstoet of militaire colonne.
Inekez1
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In dit geval is het inderdaad jet voorangsvoertuig, mits deze zijn geluidssignalen en/of lichtsignalen voert. Voorrangsvoertuigen hebben onder deze omstandigheden vaak haast en zijn met spoed nodig. Dit in tegrndeel tot een militaire colonne of uitvaartstoet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een belangrijk verschil tussen een militaire colonne of uitvaartstoet aan de ene kant en een voorrangsvoertuig aan de andere kant.

De eerste auto van een militaire colonne of uitvaartstoet moet zich namelijk aan de gewone verkeersregels houden.
Een voorrangsvoertuig (met toeters en bellen) mag b.v. ook door rood licht rijden.

Het 'voorrangsverhaal' rondom een militaire colonne of een uitvaartstoet is vooral gericht op het niet DOORSNIJDEN van zo'n stoet.

Mijn ezelsbruggetje is: Zie zo'n stoet als één grote auto met een heleboel aanhangwagens.

Je rijdt normaal ook niet dwars door een auto met aanhanger. Zodra de auto voorrang heeft , dan mag die passeren inclusief aanhanger.
Dat geldt dus ook voor de (aanhangers/volgauto's) van een militaire colonne of uitvaartstoet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
- Van mij een min.
Op voorrangswegen en rotondes mag je een rouwstoet wèl doorsnijden. Het is netjes om dat niet te doen, maar niet verboden om dat wel te doen. Een rouwstoet is geen trein of auto met een heleboel aanhangers. Ook bij een rood verkeerslicht moet de helft van de stoet gewoon wachten. En je geeft helemaal geen antwoord op de vraag of een voorrangsvoertuig (met geluid en lichtsignalen) wel of geen voorrang heeft op de rouwstoet of militaire colonne.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Inekez1
Je bent altijd erg snel met minnen... Maar goed:
Ik schrijf nergens dat dat rouwstoeten overal voorrang hebben.
Ik geef alleen aan wat het doel is van de voorrangsregels rondom dergelijke stoeten. Verder geef ik, naar mijn idee best aan hoe het zit met wel geen voorrang. Daar zijn de laatste 2 alinea's precies op gericht. Een beetje begrijpend lezen mag best hoor !
Inekez1
6 jaar geleden
Lees nog eens wat de vraag was van aa18812. Jouw antwoord gaat in het geheel niet over het doorkruisen van een stoet door een voorrangsvoertuig, maar over het doorkruisen van een stoet door een gewone verkeersdeelnemer. En daarin zit je dan helaas ook nog fout. Op een rotonde of voorrangskruising mag je die 'rij aanhangers' namelijk wel doorkruisen. Jij doet alsof het altijd en overal één onlosmakelijk geheel is, maar dat is het niet. Een voorrangsvoertuig gaat niet tussen een auto en een aanhanger door, maar mag wel tussen 2 auto's van een rouwstoet door. Door je vergelijking zo te stellen in term van aanhangers, suggereer je dat het antwoord op de vraag 'mag een voorrangsvoertuig een rouwstoet of colonne doorkruisen' is 'nee'. Maar dat antwoord is 'ja, dat mag wel'. Door begrijpend te lezen en daaruit een antwoord op de gestelde vraag te vormen, kom je dus precies op het verkeerde antwoord uit. Vandaar de min.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door begrijpend te lezen komt men toch juist op een goed antwoord.
+ voor de uitvaartstoet met vlaggetjes.
https://www.uitvaartverzorgingrinauulders.nl/wat-zijn-de-verkeersregels-voor-de-rouwstoet/