Zijn zelfgemaakte rookbommen illegaal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik maakte die dingen vroeger zelf. Dan heb ik het over 20 jaar terug. Stuk installatie buis, watten erin en een paar sterretjes. Dan aansteken maar. Stonk als de hel en roken als de pest. Ik was niet de enige die ze op die manier maakte. Met oud en nieuw zag je ze overal op straat liggen. Zei nooit iemand iets van.

Antwoorden (2)

Dat ligt eraan wat er in zit en wat je ermee doet. In de wet staat niet letterlijk dat je geen suiker mag verbranden (zoals NoteToSelf noemt), maar als je dat in de openbare ruimte doet kun je wel degelijk met het wetboek (en de APV) om de oren geslagen worden. Denk aan overlast, milieu, brandstichting, gevaarzetting, openbare orde, enzovoorts. Afhankelijk van de samenstelling van de rookbom kan het bezit onder het Vuurwerkbesluit vallen (en mogelijk illegaal zijn) of onder een andere regeling voor gevaarlijke stoffen. Zonder nadere gegevens over de rookbom en het beoogd gebruik is er geen precies antwoord te geven, maar het bezit en gebruik kunnen zeker illegaal zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een rookbom is een vorm van ernstvuurwerk die bij ontsteking rook produceert. Het hebben en afsteken is illegaal.
Voor opslag en distributie van rookbommen zijn voorwaarden verbonden zoals vermeld in het vuurwerkbesluit. Je zult dus niet voldoen aan dit vuurwerkbesluit waardoor het kan vallen onder milieuovertreding, onder de Wet Economische delicten.
Je maakt een rookbom om af te steken. Dan kun je je bv schuldig maken aan artikel 5 van de Wegenverkeerswet , (mogelijk) gevaar of hinder veroorzaken.
Er zijn nog artikelen in het APV waardoor afsteken kan vallen onder 'baldadigheid' en/of 'overlast veroorzaken' .
Ten tweede is het afsteken van een KAS-rookbom, die bestaat uit de ingrediënten Kalkammonsalpeter (KAS), suiker en water niet ongevaarlijk. Er kunnen o.a. ammoniakdampen vrijkomen. Bij verbranding van kunstmest kan het giftige blauwzuur vrijkomen