Ben ik genoodzaakt te betalen?

Bij een sportschool van een vriend heb ik vroeger gesport. Ik heb aan hun mondeling aangegeven dat als ze verhuizen ik mijn abonnement wil annuleren.

Nu zijn ze naar een andere locatie en zijn we 6 maanden verder krijg ik een mail met een rekening van 6 maanden.
Normaal sturen ze me elke maand een betalingsherinnering dat ik nog een bedrag open heb staan. Ik dacht namelijk dat ik allang was uitgeschreven en heb daar 6 maanden lang niet gesport. Moet ik dat bedrag toch betalen aangezien ik dat heb aangegeven? Ze hebben 6 maanden lang geen contact met mij opgezocht over dat mijn lidmaatschap niet is geannuleerd en dat ik een bedrag heb openstaan... als ze dat deden had ik het gelijk geannuleerd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
tinus1969
6 jaar geleden
Heb je een bewijs van afmelding? Nee? Dan moet je betalen.
Ritsuka
6 jaar geleden
Mondeling is geen bewijs
Utrecht
6 jaar geleden
Je had na/bij de verhuizing schriftelijk moeten opzeggen.
Van jouw mondelinge mededeling ("als jullie -ooit- verhuizen, zeg ik mijn abonnement op") is niets gedocumenteerd, dus niet geldig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tot zover ik het lees heb je modeling je abbonement opgezegd en je kent de eigenaar goed. Kan je hem/haar niet nog benaderen en eerst beginnen met 'weet je nog dat ik mijn abbonement 6 maanden geleden mondelings heb beëindigd?' , wachten op ja/nee antwoord en vervolgens zou je de mail kunnen laten zien met de factuur. Normaal als er staat vermeld dat het schriftelijk moet worden opgezegd en je dat mondelings hebt gedaan, dat het dus eigenlijk niet geld... misschien dat je in overleg alsnog niet hoeft te betalen aangezien je de eigenaar kent, misschien dat hij/zij je kan matsen.

Antwoorden (3)

Even in de overeenkomst kijken, hoe je je moet afmelden en of het per maand opzegbaar is. Als dat wel het geval is, en zij zijn zelf al zo lang in gebreke gebleven door geen betalingsherinnering te sturen, dan is 6 maanden naheffing wel erg veel. 1 of 2 maande lijkt mij dan meer acceptabel.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is maandelijks opzegbaar en ik moest met een brief mijn lidmaatschap annuleren.
Ik dacht dus dat ik mondeling mijn lidmaatschap kon annuleren omdat ik de eigenaar goed ken. Normaal kreeg ik altijd een mail als ik niet had betaald, nu heb ik 4 maanden later een mail gekregen over de maanden. Als ik gelijk een mail zou krijgen dan kon ik mijn lidmaatschap annuleren en alleen voor 1 maand betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@hallo883, er is dus toegezegd dat u per maand op kon zeggen onder een bepaalde voorwaarde nl:
Met een brief het lidmaatschap annuleren.
Of je uiteindelijk moet betalen, ligt aan jouw vriend, de eigenaar van de sportschool. Bel hem, herinner hem aan jouw verbale opzegging en wacht het antwoord af. Misschien is het inderdaad een goede vriend.

"Het is maandelijks opzegbaar en ik moest met een brief mijn lidmaatschap annuleren."

Kijk, dat is dus duidelijk. Als je na 6 maanden opzegt omdat je ineens een betalingsherinnering krijgt, dan is het duidelijk. Je had schriftelijk met een brief , geen mail! , moeten opzeggen.

-Zaken en vrienden/familie moet je gescheiden houden.
-Altijd alle afspraken zwart op wit.
-Dus ook het opzeggen van een abonnement, het is een contract.

Succes hallo883!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ nu zal blijken of de vriend werkelijk een vriend is zoals met 'vriend' wordt bedoeld of alleen maar een kennis die een sportschool runt en zich zakelijk opstelt.
Men kan zoveel in een overeenkomst zetten. Maar dat geldt nier meer.

Abonnementen moet je op dezelfde manier kunnen opzeggen als dat je deze hebt afgesloten.

Dus als jij toen de tijd daar binnen gelopen bent en hebt gezegd "Hoi ik wil lid worden" dan moet je ook op die manier kunnen opzeggen. Met 1 maand opzegtermijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met andere woorden. Als jij toen de tijd op die manier lid geworden bent, dan was je mondelinge opzegging rechtsgeldig.

Daar is dan misschien geen bewijs van. Maar een juridisch loket of rechtsbijstand kan daar wel wat mee.

Toegevoegd na 16 minuten:
Blijkbaar bestaat er hier iets als "Wie eist, die bewijst."
Kortom, jij hebt opgezegd. De sportschool zegt van niet. Zij willen geld...dus zij eisen. Bewijs maar dat jij niet hebt opgezegd.

http://blog.wetrecht.nl/mondelinge-afspraak/
In dit artikel staat een kopje: Welke mondelinge afspraken zijn geldig?
Onderaan staat: de mondelinge afspraak om een bepaalde overeenkomst te ontbinden.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Na de uitroep:"hoi ik wil lid worden" is men nog geen lid. Dus ook met het roepen: hoi ik wil geen lid meer zijn, is een eventueel lidmaatschap niet geannuleerd. 'Normaal sturen ze me elke maand een betalingsherinnering dat ik nog een bedrag open heb staan.'
Het lidmaatschap was dus schriftelijk vastgelegd. Als het lidmaatschap schriftelijk is vastgelegd dient er ook schriftelijk opgezegd te worden. "als jullie gaan verhuizen wil ik mijn abonnement annuleren"
Vragensteller had zijn abonnement dus moeten annuleren.
Deze mondelinge afspraak houdt in dat hij dat mocht doen als de sportschool ging verhuizen.