Krijg je geld als je in de bak zit? Uitkering of zoiets?

Je kost de staat (ons dus) geld, krijg je dan ook nog je uitkering doorbetaald of andere zaken waar je misschien vooraf recht op had.

Stel je hebt een huurhuis en krijgt een uitkering + subsidie om de huur te betalen. Loopt dit allemaal gewoon door?

Als ik bijv. in de bak kom kan ik niet werken en komt er dus niets binnen dus zal de bank uiteindelijk m'n huis verkopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
9K

Antwoorden (6)

Nee, je word als het ware uit de maatschappij gehaald. Gevangenen krijgen daarvoor geen uitkering, het zal even lekker worden dat je na 15 jaar straf thuiskomt en dat daar een berg geld op je ligt te wachten, terwijl de maatschappij de kosten voor jou opsluiting heeft lopen betalen.

Soms gaat dit wel eens mis en loopt het gewoon door, dit word dan achter af recht gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee als gevangene krijg je geen uitkering. Als je een uitkering hebt ben je verplicht te melden dat je in de gevangenis terecht bent gekomen. Dan kunnen ze namelijk je uitkering stopzetten.
Wel kun je geld verdienen in de gevangenis. Je kunt knijpers maken of ander simpel werk.
Ze verdienen er niet veel mee maar daar kunnen ze wel wat dingetjes voor kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaren geleden gebeurde het dat sommige mensen met een WAO uitkering in de bak kwamen , terwijl de uitkering doorliep.
Ze kwamen dan als vermogende mensen in de maatschappij terug, de slachtoffers echter waren vaak
aan lager wal geraakt, dit is geruime tijd geleden erkend als zeer onrechtvaardig en toen is deze gang van zaken gestopt.
Nu heb je op geen enkele uitkering recht zolang je gedetineerd bent en controleren uitkerende instanties ook OF je in de bak zit of tijdens de uitkeringsperiode vastgezeten hebt.
Heb je onschuldig vastgezeten (lucia de Berk) dan kun je
echter de over die tijd normaal gesproken genoten inkom
sten en smartengeld claimen bij de Staat.
In de bak gaan zitten om onder betalingen uit te komen gaat dus niet lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want dan zou je misschien wel nooit meer terugkomen in de gevangenis. Nu weten ze zeker dat je zonder huis en geld zit, zodoende zul je dus snel weer het criminele pad op moeten om aan de eerste levensbehoefte
te voldoen, zeker als je vrouw en kinderen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen je pensioen loopt door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet er volgens mij ook maar af. Iemand die gewoon werkt en een beetje pech heeft, loopt ook een pensioengat op.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook je staatspensioen (AOW)?
Een aantal jaar geleden is er een behoorlijke ophef geweest omdat een aantal gedetineerden in de gevangenis nog hun AOW ontving. Dat is nu niet meer mogelijk.
Als jij in de gevangenis komt, en jij moet daar zo lang zitten, en hebt geen andere regelingen getroffen bestaat de mogelijkheid dat de bank jouw huis gaat verkopen. Hetzelfde geldt voor een huurwoning, als je maar lang genoeg vastzit en geen regeling treft met de verhuurder, kun je uit je huis gezet worden.
Wanneer een gedetineerde langer heeft gezeten wordt aan het eind van zijn detentie wel gekeken of hij woonruimte en werk/ uitkering heeft, indien dit niet het geval is, wordt hij/ zij hierbij geholpen zodat hij/ zij aan het einde van de detentie niet op straat staat en in het criminele circuit moet vervallen om te voorzien in de eerste levensbehoeften.