Is de classificatie "PEGI 18" in Nederland rechtsgeldig? Of enkel een advies?

M.a.w. als er op een game PEGI 18 staat, kan dan de verkoper veroordeeld worden (een boete krijgen) als deze de game verkoopt aan een 16-jarige?

Toegevoegd na 24 minuten:
Moet de leeftijdsgrens van de game aangehouden worden of art 240a?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Castle
6 jaar geleden
Goeie vraag +

Antwoorden (1)

Door de leeftijdsclassificatie ligt vast dat het winkels verboden is om deze games te verkopen (of voor bibliotheken om deze games uit te lenen) aan kinderen die jonger zijn dan de aangegeven leeftijd (Art. 240a van het Wetboek van Strafrecht).

Toegevoegd na 3 minuten:
Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Toegevoegd na 22 minuten:
De Nederlandse wet stelt dus wel de grens bij 16 jaar. De winkel of bibliotheek is dus niet strafbaar op grond van art 230a Wetboek van Strafrecht.
Bedrijven waar games en films worden vertoond, verhuurd, verkocht of uitgeleend moeten zich aan de eisen van de leeftijdsclassificatie houden. Er is namelijk in 2009 door de minister van Justitie een convenant getekend met diverse directies, o.a. Mediamarkt, Blokker, Bart Smits en Intertoys.

Toegevoegd na 32 minuten:
Waarschijnlijk was het spel GTA V in 2009 nog niet op de markt, de sancties in het convenant zijn mij niet bekend, maar het convenant bevat in ieder geval de bepaling dat:
'de bedrijven de naleving van de leeftijdsclassificaties voor games en films actief ter hand zullen nemen'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die twee alinea's spreken elkaar tegen in mijn ogen. Vandaar mijn vraag. Is de classificatie "PEGI 18" in Nederland rechtsgeldig(zoals de eerste alinea lijkt te stellen) of enkel een advies(zoals je zou concluderen uit de tweede alinea)?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Bedankt voor de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de ondertekening van het convenant is overeengekomen dat er na 2011 extra maatregelen zouden worden genomen om de volledige naleving van dan geldende leeftijdsclassificaties te bereiken.