Waarom wordt de achternaam van een verdachte normaliter niet gegeven in de media? En waarom wordt daar soms vanaf geweken door sommigen?

Wordt de wet(als die er is) tegenwoordig niet meer zo strak geïnterpreteerd? Of hoe moet het uitgelegd worden dat Michael P. en eerder al Volkert van der G. (destijds) met een google zoekfunctie al met naam en toenaam en foto te vinden zijn.

https://www.google.nl/search?source=hp&q=michael+p&oq=michae&gs_l

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Holleeder is tegenwoordig een BN'er.

Antwoorden (1)

In Nederland kennen we sinds 1953 de zogenaamde “initialenregel”. Deze regel werd door de Nederlandse hoofdredacteuren opgesteld bij wijze van zelfregulering na druk vanuit de politiek onder het mom “De media moet berichten, niet berechten“. In de praktijk komt die regel erop neer dat verdachten en veroordeelden worden aangeduid met hun voornaam en eerste letter van de achternaam.

De initialenregel is niet absoluut. Zo wordt volgens de Leidraad van de Raad voor de Journalistiek een uitzondering gemaakt indien:
- de naam een wezenlijk bestanddeel van de berichtgeving is;
- het niet vermelden van de naam wegens de algemene bekendheid van de betrokkene geen doel dient;
- door het niet vermelden van de naam verwarring kan ontstaan met anderen die hierdoor voorzienbaar kunnen worden geschaad;
- het vermelden van de naam gebeurt in het kader van opsporingsberichtgeving;
- de betrokkene zelf de openbaarheid zoekt.
SimonV
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ik vermoed dat deze wat meer in het slop/wat lastiger te handhaven is geraakt na de opkomst van het internet als massacommunicatiemedium. Tenminste, de eerste keer dat ikzelf deze regel "geschonden" zag worden was toen ik ergens de volledige achternaam van "Mohammed B." (moordenaar van Theo van Gogh, 2004) op een site vermeld zag worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ zelf de media opzoeken of nog verdachte zijn én in beperking zitten, waarbij ook de advocaat gebonden is aan dezelfde beperkingen van zijn cliënt, maakt het grote verschil.
Zelfs toen nog geen zekerheid was of Michael de dader was, werd zijn doopceel uitgebreid gelicht door de media. Pure sensatie verkoopt goed. Wiens belang dient dit dus?
De families met dezelfde achternaam als Michael P. zijn niet blij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ligt er aan het gebruik van de afgekorte achternaam (de initialenregel) geen wetgeving of jurisprudentie ten grondslag?