Als er glasbakken zijn en je gooit toch glaswerk in je afvalbak, is dat dan strafbaar?

idem, als je gft-afval niet scheidt in je afvalbak?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Het beste antwoord

Het scheiden van afval thuis geschiedt tot op heden nog op vrijwillige basis. Gooi je dus glas in je eigen container dan is dat niet strafbaar.

Plaats geen glas of ander (huis)vuil naast of rond de glascontainer. Daar kan men wel een boete voor krijgen. Neem dan dit (huis)vuil mee terug naar huis.

Toegevoegd na 12 minuten:
Er is wel een feitcode H 006 a waar de gemeente gebruik van kan maken op grond van de afvalstoffenverordening van de gemeente. Maar dat geldt alleen als huishoudelijke afvalstoffen die afzonderlijk worden ingezameld, niet afzonderlijk ter inzameling worden aangeboden.
Het boetebedrag bedraagt €90 + administratiekosten
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?Zoe=H+006+a

De gemeente dient voorlopers, controleurs in te zetten die voor de vuilniswagen uit lopen en alle afvalbakken controleren. Er zal ook nog bewezen moeten worden wie het glas in de verkeerde container heeft gegooid.

Toegevoegd na 16 minuten:
Hier een voorbeeld van een afvalstoffenverordening
https://www.gad.nl/files/Afvalstoffenverordening%20Regio%20Gooi%20en%20Vechtstreek%20(AB%20130417)%20.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
is het nu wel of niet strafbaar? in je eerste zin, zeg je neen. later heb je het over voorlopers die controleren....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals bij alles of een daad wel of niet strafbaar is, hangt ook het strafbaar zijn van verkeerd scheiden van afval van veel factoren af.
Afval scheiden geschiedt op vrijwillige basis. U moet dus zelf weten in welke Kliko u thuis uw afval gooit. Het is natuurlijk niet handig om de hele voorraad lege flessen van het weekend in de Kliko te deponeren. Dan kan de ophaaldienst weigeren deze te legen. Er zijn gemeentes die via gele en rode kaarten waarschuwen dat zij een boete uit delen op basis van hun aparte gemeenteverordening waarin een 'nietes-welles' lijst is opgenomen. Maar dan krijgen zij nog te maken met de bewijslast. Ziet u het voor u. Alle containers eerst controleren alvorens deze geleegd worden in het inzamelvoertuig, dus niet alleen die ene Kliko van bv nr 13 omdat n.a.v. een klacht van de buren (die het glas er zelf ingegooid kunnen hebben, omdat zij de bewoners van nr 13 gewoon niet aardig vinden). Voor verkeerd aanbieden kan wel een boete gegeven worden. Wat wordt onder verkeerd aanbieden verstaan:
vuilniszakken op straat zetten terwijl het in een (mini)container moet
afval op de verkeerde dag of verkeerde tijd op straat zetten
afval naast een container of rolcontainer zetten
Om te zien wie de vermoedelijke overtreder is mogen toezichthouders de zakken en dozen openmaken, maar alleen om te controleren van wie het afval eventueel zou kunnen zijn.