Tijdens vakantie in het buitenland gebruik ik m'n tablet van de zaak, mag een collega mij van de binnendienst mijn locatie controleren ?

Toegevoegd na 1 minuut:
De tablet heeft een simkaart en locatieherkenning.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Hoort dat bij het werk van die collega?
Utrecht
6 jaar geleden
Wedervraag; mag jij de zakelijke tablet tijdens vakantie en/of privé gebruiken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is het probleem je gebruikt device Vd zaak op vakantie. Iedereen weet dat je op vakantie bent. He denkt die collega dat ding wordt toch gebruikt even checken of alles oké is gebruik dan niet je laptop of ? Van de zaak zeker niet als het niet zakelijk is. Dan ook nog de simkaart gebruiken Vd zaak in het buiten land. De locatie is gewoon niet te verbergen op de rekening staat gebruik buiten land en ja dat moet gecheckt worden mogelijk moet je het gebruik betalen of je werkgever moet het als loon bruteren indien het niet zakelijk was.
tinus1969
6 jaar geleden
Je collega mag dat niet zomaar. daar moet op zn minst bedrijfsbeleid voor zijn, of een opdracht van jouw leidinggevende.

Antwoorden (1)

Een werkgever die personeel wil controleren, moet voldoen aan de eisen uit onder meer de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De belangrijkste voorwaarden voor de controle van personeel zijn:

De werkgever heeft een legitieme reden (het zogeheten gerechtvaardigd belang). Dit belang weegt zwaarder dan het privacybelang van het personeel.
Er zijn geen andere manieren mogelijk om het doel te bereiken, die minder ingrijpend zijn voor de privacy van de werknemers.
De werkgever meldt de controle bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
De werkgever informeert de werknemers over wat toegestaan en wat verboden is, dat controle mogelijk is en op welke manier dat gebeurt. Dit kan bijvoorbeeld met gedragsregels of een protocol.
De werkgever houdt rekening met het recht op vertrouwelijke communicatie van de werknemers. Bijvoorbeeld bij de controle van e-mail of telefoon.
De werkgever vraagt vooraf instemming aan de ondernemingsraad (OR) voor de controle.
escape