Wat als je niet in een keer de schadevergoeding kan betalen?

Ik heb een paar weken terug mijn wasmachine niet goed dichtgedaan, nadat ik er was in had gestopt. Er is dus een lekkage geweest en dat ik via de vloer bij de onderburen op de plafond gekomen, langs de muur vlekken en de laminaat staat bol. De huurbaas (het is een herenhuis, ik woon 1e verdieping, en een stel woont onder mij), wilt mij nu aansprakelijk stellen voor de schade, nadat hij pas een maand later is komen kijken, en praat gelijk over een aannemer en plafond vervangen, terwijl er eerder al een lekkage is geweest en toen heeft hij het ook niet via een aannemer laten doen maar houtje touwtje. Ik heb het gevoel dat die mij een oor wil aannaaien, en voor de vorige schade ook wil laten opdraaien. Ik ben echt bereid om voor de gemaakte schade op te draaien, maar niet dat die een complete renovatie gaat proberen te krijgen.

Ik heb geen WA (ik dacht van wel maar is niet goed aangevraagd).

Stel dat ik een paar duizend euro moet betalen, wat echt niet de schade is maar goed, kan ik dat simpel weg niet, ik ben maar een student en moet al elke maand de losse eindjes aan elkaar knopen.

In hoeverre kan ik met hem een betalings-regeling afsluiten en wat als hij dat weigert? Simpelweg kan ik misschien net 50 euro per maand missen, en dat is al enorm veel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb ook een goed alternatief aangeboden, namelijk dat mijn familie schilders en aannemerswerk doet, maar daar gaf die een ontwijkend antwoord op. Heb ik recht in mee spraak wie aangezien hij mij wilt aansprakelijk stellen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga naar het juridisch loket. Het is gratis en zij kunnen je verder helpen. Voor een adres bij jou in de buurt:
https://www.juridischloket.nl/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En sluit meteen een AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren) verzekering af. Dat wordt wel verward met de wa verzekering. (Wa is alleen voor automobilisten bedoeld) Kost echt maar een paar euries per maand. Je ziet nu hoe belangrijk dat is.
svetivlas
6 jaar geleden
Weet je wel zeker dat jij de schade hebt veroorzaakt?
Je schrijft dat je was in de wasautomaat gedaan maar de deur niet goed gesloten. voor zover mij bekend, gaat dat ding helemaal niks doen als de deur niet goed dicht is. En dus pakt hij ook geen water. En als hij geen water pakt, kan het er ook niet uitlopen en als het er niet uitloopt kan het ook geen schade bij de onderburen veroorzaken.

Antwoorden (1)

Je kunt het buiten de kantonrechter regelen, maar alleen als beide partijen er in goed overleg uitkomen. Op het moment dat jullie het niet uit komen over de hoogte van de schade of hoe de schade vergoed wordt, dan dient een derde hier een bindende uitspraak te doen. Nu is een uitspraak van een kantonrechter binden, maar je kunt afspreken dat de verhuurder een uitspraak laat doen, omdat hij als eigenaar van het pand ook belang heeft bij goede herstel van de schade. Maar over de hoogte van de schade vergoeding en de verdeling van de schade onafhankelijk is. Maar dan moet wel nog wel goed overleg mogelijk zijn. Als beide partijen dus de boven en onderburen een rechtsbijstand verzekering heeft, dan zou het ook via de verzekering laten lopen wie waar verantwoordelijk voor is en deze het laten uitzoeken hoe het juridisch zit. En dan is het aan de verzekering(en) om het voor te leggen aan de rechter.