Kan ik de gemaakte bouwkosten achteraf verhalen op de VVE?

Mijn buurman en ik vallen samen onder de VVE. Vlak voordat ik nieuwe kozijnen in 2010 wilde plaatsen, was de VVE nog slapend, maar deze moest van de gemeente actief worden gemaakt. Mijn buurman weigerde bewust mee te werken aan het actief maken ervan. Ik heb toen zelf de kosten moeten betalen voor de kozijnen. Kan ik deze kosten alsnog verhalen op de buurman (althans zijn gedeelte). De VVE is nu al jaren actief.

6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Of een VvE slaapt of niet de verdeling van de kosten blijft het zelfde. Voordeel van een actieve VvE is dat een actieve VvE liquide middelen heeft om de lopende kosten te vergoeden en dat bij een actieve VvE regelmatig overleg is tussen de leden van de VvE.

Bij een slapende VvE merk je alleen iets van de VvE als er kosten gemaakt worden aan het gemeenschappelijk deel.

Als er een actieve VvE dient de VvE de volledige kosten te vergoeden als een kosten gemaakt aan het gemeenschappelijk deel.

In dit geval de bouwkosten aan de kozijnen. Want de kozijnen zitten in de muren en de buitenmuren zijn gemeenschappelijk.

Mocht de liquide middelen van VvE niet voldoende zijn, dan dienen de leden van VvE deze liquide middelen aan te vullen. Er dient dus een contributie aan de vereniging plaats te vinden. Ik ga er vanuit dat de verdeling 50:50 is. Dan dient elke lid 50% van het tekort aan te vullen. Mocht de verhouding anders zijn dan gaat het om een ander deel of zo als in de vraag staat zijn deel bijdragen.

Als een van leden van de VvE dwars ligt, dan kun je het beheer van de VvE overdragen aan een derde instantie. Let op dan gaat de VvE wel extra kosten maken, namelijk beheer en administratie kosten en eventueel ook incasso kosten.

En andere optie is deze schuld aan de VvE in de boeken te laten staan en bij het verkoop van het deel van lid dat niet mee wil werken deze kosten aan de makelaar en/of notaris en nieuwe eigenaar te melden.

Toegevoegd na 13 uur:
Wat het complexer maakt is dat de claim mogelijk verlopen is. Maar ik zou wel bij de eerst komende vergadering het op de agenda zetten. Dit klinkt allemaal zeer formeel, maar mogelijk zijn de beheerskosten en incassokosten maar een klein deel van de kosten van de verbouwing. Hou er wel rekening mee dat de verbouwing zonder toestemming van de VvE gedaan is. Formeel was 50% tegen de verbouwing of vond het niet nodig om hier geld voor uit te geven. Het is iets anders als je buurman en medelid van de VvE geen bezwaar had tegen de verbouwing. Dan heeft hij formeel neutraal gestemd. Om dit goed en formeel aan te pakken dient er een vergadering te zijn. Om dit goed te laten verlopen is het nodig dat deze vergadering plaats vind onder leiding van een ervaren jurist of een iemand ander die zeer goed thuis is in VvE recht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelf zou ik de moeite niet doen en de extra kosten niet gaan maken wel 50% van de kosten komen op je eigen rekening of je moet zeker zijn dat de verzekering deze kosten betaalt. Want de VvE dient verzekerd zijn tegen dit soort risico's. Wat zij loopt het risico dat niet alle leden zich aan zijn verplichtingen voldoet. Overigens is het waarschijnlijk de KvK de verplichting opgelegd heeft en niet de gemeente. Maar dat is een kleinigheid waar ik niet 100% van zeker ben en niets aan het antwoord of de situatie veranderd. Wel zal de verzekering moeilijk gaan en de restant van de verzekeringspremie gaan claimen. Of het moet zijn dat de VvE besloten heeft om zich niet voor dit soort risico's te verzekeren.