Kan ik een ander paspoort tonen dan mijn Nederlandse?

Hallo,

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om als Nederlander met dubbele nationaliteit te reizen met een paspoort van een ander land.

Ik ben hier geboren en getogen. Kan ik bij vertrek en aankomst in Nederland mijn andere paspoort laten zien dan mijn Nederlandse?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
6 jaar geleden
Waarom niet?
ronron1212
6 jaar geleden
Welk paspoort dan?
Antoni
6 jaar geleden
Het lijkt mij (ook) dat de nationaliteiten en dus de paspoorten gelijkwaardig zijn. Je kan dus gewoon je andere paspoort laten zien, of beide.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geldt dat ook voor op de terugweg? Het gaat er hierbij om dat ik vanaf nederland naar bestemming mijn buitenlandse paspoort laat zien. En ook op de terug weg in zowel het buitenland als Nederland mijn buitenlanse paspoort laat zien. Zal ze bij de paspoort controle in Nederland op retour niet moeilijk doen als er geen sticker/visum in zit omdat ze denken dat ik juist vanaf het buitenland voor het eerst naar Nederland kom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is geen visum nodig in het land waar ik naar toe ga. (voor niemand)
Antoni
6 jaar geleden
Ik zie geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoewel de beide paspoorten gelijk zijn is het handig om aan te voelen welke paspoort het meest geaccepteerd zal worden. En dit paspoort dien je te gebruiken. Als je met een bepaald paspoort binnen komt reis je onder dat paspoort. En je heb vrijheid om te kiezen, maar niet volledige vrijheid. Het moet wel te volgen zijn en logische zijn.

Het beste antwoord

Dat is geen probleem.
Wel is het zo dat bij iemand die bijvoorbeeld zowel de Nederlandse als de Amerikaanse nationaliteit heeft en een reis maakt naar Australië, het paspoort geldt dat hij of zij bij aankomst aan de grensbewaking laat zien. Voor de wet is deze persoon gedurende zijn verblijf dus of Amerikaan of Nederlander. Normaal gesproken zal iemand bij een grens de nationaliteit gebruiken die hem het makkelijkst toegang geeft tot dat land: met een Turks paspoort heeft een Nederlander bijvoorbeeld geen visum nodig voor Turkije.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik het dus goed begrijp mag ik bij het verlaten van Nederland en aankomst bij bestemming (waar geen visum voor nodig is) mijn buitenlandse paspoort laten zien. Wat geldt er voor de terugweg? Zal de Nederlandse douane niet moeilijk doen als ze geen visum sticker zien in mijn buitenlandse paspoort omdat ze denken dat ik daar vandaan kom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vergeten te vermelden... Er is in het land helemaal geen visum nodig voor niemand. Dus ook mensen met paspoorten die niet van die land zijn hebben geen visum nodig.
SimonV
6 jaar geleden
Bij sommige nationaliteiten heb een visum voor Nederland nodig. Als je bijvoorbeeld met een Nederlands paspoort Nederland binnenkomt en een Filipijns paspoort Nederland verlaat, zal dat bij terugreis inderdaad een probleem kunnen zijn. Maar ja, dan toon je je Nederlandse paspoort... ;-). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/visa/vraag-en-antwoord/hoe-vraag-ik-een-visum-voor-nederland-aan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben er net achter gekomen dat als ik vanaf het buitenland hier naar toe zou komen er geen visum nodig is voor Nederland. Hoe zit dat dan? Sorry voor al deze vragen maar zoveel sites van gemeentes en rijksoverheid en geen die duidelijk uitlegt wat wel en niet mag.
SimonV
6 jaar geleden
Dan maakt het dus niet uit welk paspoort je gebruikt.