Waarom moet je je hele leven belasting betalen en na je dood gaat het nog eens door?

Ik vraag me wel eens af hoe het mogelijk is dat je je hele leven maar door blijft gaan met belasting betalen. Je kan het zo gek niet bedenken, of je moet er voor betalen.
Heb ik me hele leven hard gewerkt, netjes mijn belasting betaald, een huis gekocht en mijn hypotheek netjes afgelost, dan moet het toch mogelijk zijn dat als ik bv. weet dat ik binnen een paar jaar ga sterven, mijn huis kan schenken aan mijn kinderen, net zo als ik dat met een auto kan. Dat ik mijn spaarcentjes weg kan geven zonder dat er nog eens vette belasting over betaald moet worden. Ben ik eenmaal dood, dan moeten mijn nabestaanden ook nog eens successierechten betalen over wat ik nalaat, terwijl ik mijn hele leven al alles heb afgelost wat nodig was. Houd het dan nooit eens een keer op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Iedereen betaald belasting op het moment dat geld wordt overgeheveld. Dus bij het kopen van producten de btw belasting. en als jij geld krijgt als salaris.
Zelf de rente die jij krijgt, moet belasting over betaald worden.

In ruil hiervoor leven wij in een maatschappij waar wij niet het vuil van een ander hoeven schoon te maken. Dat wij allen drinkwater hebben en op een redelijk fatsoenlijke wijze kunnen leven zonder al te veel ongemakken.

Als jij dood gaat en je kinderen erven, dan wordt er geld overgeheveld en daarover moet belasting betaald worden. Er is geen dubbeltje die zonder belasting van eigenaar wisselt. Anders is het illegaal en wordt de maatschappij benadeeld.

Als jouw kinderen dus jouw geld hebben gekregen, ben jij er geen eigenaar meer van. Zij hebben geld verdient. En net zoals zij geld verdienen met hun salaris moeten zij er belasting over betalen.

Over hetzelfde dubbeltje wordt er oneindig vaak belasting betaald. Namelijk elke keer bij het wisselen van eigenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goede vraag.
Ik vind die hele belastingkwestie ook maar wat verachtelijk.
Maar natuurlijk heeft de staat geld nodig. Heel veel geld.
Geld voor andermans pensioen, geld voor andermans uitkering, geld voor wegen waar ik als autoloos persoon niet op rijd, geld voor andermans ziektekosten, geld voor andermans studiefinanciering, andermans hondenpoep, andermans kinderopvang, andermans honger in een land hier vér vandaan, geld voor banken met problemen, voor oorlogen, wapens, tanks, en niet te vergeten: geld om waarmee andermans salaris betaald wordt.
Zie deze site bijvoorbeeld, over de salarissen van de oranjes.
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/rtl_plus/oranjegeschiedenis/oranjehuis_erikmouthaan3.xml
De hoogte van hun salarissen is toch wel idioot. Al helemaal als je jezelf bedenkt wat voor functie ze nu eigenlijk vervullen.
Niemand heeft erom gevraagd, behalve een handjevol Oranje-fanaten. Nou, als zij het koningshuis zo belangrijk vinden, laat hen dan lekker betalen!

Verder zijn er nog zóeveel redenen, misschien wel duizend of meer, waarom de staat ons geld kan opeisen.
Ja, het is belachelijk.
Maar we zijn klaarblijkelijk verantwoordelijk voor de kosten van onze medemens.
Alsof we voor onszelf al niet genoeg moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens en het zal ook wel kloppen, maar als ik na jaren lang hard werken het voor elkaar krijg om bv. mijn huis vrij op naam te krijgen, dan is het van mij en zou ik in principe er mee moeten kunnen doen wat ik wil. Dat is o.a. een van die dingen die ik niet wil/kan begrijpen.
Overigens +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld voor jouw ziekenhuis, geld voor de wegen waarop jou ambulance gaat rijden, geld voor de school waar jij heen gegaan bent, geld voor de opleiding van de chirurg die jou het leven redt, voor de tandarts die je van de kiespijn afhelpt.....
We betalen onze belastingen natuurlijk om een heel aantal zaken te betalen:
- gezondheidszorg
- wegen
- politie en brandweer
- uitkeringen voor zwakkere
- onderwijs
- ....

Belasting betalen is niet leuk maar het dient wel een doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens J.S. Mill zijn belastingen door de staat georganiseerde diefstal. Lees zijn boek On Liberty (18-zoveel). Zie hieronder zijn portret. En aangezien wij allen dieven zijn, zal het eerste wat iemand doet die macht krijgt het rollen van de portemonnee van zijn onderdanen zijn.
Wil je een alternatief verhaal horen, dan moet je boeken van de deze week overleden belasting historicus Grappenhaus uit de Biblotheek halen.

Neem van mij aan, burgers hebben zich met wisselend succes altijd verzet tegen de grijpgrage overheid. Alleen de Amerikanen met enig succes. Belastingen en democratie zijn ook broertje en zusje, zolang er maar een substantieel deel geld krijgt dan heb je genoeg stemmen om belastingwetten erdoor te krijgen.
In Nederland zijn de belastingen absurd hoog, mede omdat de subsidies absurd veel zijn