Gebeurt het nog wel eens als je rijbewijs wordt ingetrokken, dat je nog steeds mag rijden (maar alleen) om bijvoorbeeld op je werk te komen?

Vroeger kwam het wel voor dat als de politie je rijbewijs had ingetrokken, de rechter toestemming gaf om te rijden, maar dan alleen de kortste route van woning naar werk. Of bij extreme afhankelijkheid van het rijbewijs; Bijvoorbeeld de zorg voor een partner die regelmatig naar het ziekenhuis moet, of bij andere vormen van immobiliteit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Als je rijbewijs is ingetrokken mag je niet rijden en dat is nooit anders geweest. Ook niet naar je werk. Een ingetrokken rijbewijs is het zelfde als geen rijbewijs.
Utrecht
6 jaar geleden
Ik kan met niet voorstellen dat die uitzondering ooit zo gewerkt heeft.
Geen rijbewijs = niet rijden.
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer extreem afhankelijk bent van je rijbewijs , dan doe je er goed aan om extreem te zorgen dat het niet ingetrokken wordt.
flyingcrow
6 jaar geleden
Precies!! Erna55.

Antwoorden (3)

Als uw rijbewijs is ingetrokken mag u niet rijden. Het is nooit anders geweest.
Wanneer u toch gaat rijden, riskeert u een gevangenisstraf van twee weken. Een ontzegging van de rijbevoegdheid wordt in de meeste gevallen niet opgelegd, maar dan kan wel.
Ook de eerste keer loopt u het risico dat u een gevangenisstraf van twee weken opgelegd krijgt. Een gespecialiseerde advocaat lukt het vaak nog wel om de eerste keer die gevangenisstraf om te laten zetten naar een werkstraf, maar u moet weten dat er door een rechter zwaar aan wordt getild als u na een invordering of inhouding van uw rijbewijs, of een ontzegging van de rijbevoegdheid, toch gaat rijden.

Mocht u uw rijbewijs zeer dringend nodig hebben dan doet u er beter aan om tegen de inhouding van uw rijbewijs een bezwaarschrift in te dienen.
Met name wanneer het gaat om een eerste overtreding, hebt u een goede kans om via een bezwaarschriftprocedure uw rijbewijs terug te krijgen.
Wanneer u uw rijbewijs dringend nodig hebt voor uw werk of andere belangrijke sociale verplichtingen, wil de rechter daar vaak wel rekening mee houden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Wanneer uw rijbewijs is ingevorderd, dan kunt u op grond van artikel 164 lid 8 WVW een klaagschrift indienen bij de rechtbank. Dit kan zinvol zijn wanneer u uw rijbewijs dringend nodig hebt voor uw werk of voor andere belangrijke (sociale) activiteiten, kan het zinvol zijn om een klaagschrift in te dienen als uw rijbewijs is ingevorderd

De termen klaagschrift en bezwaarschrift worden in de praktijk vaak door elkaar gebruikt. Het verschil tussen een klaagschrift en een bezwaarschrift zit ook enkel in de strekking van het geschrift. Een bezwaarschrift is bedoeld om bezwaar te maken tegen een bepaalde situatie, terwijl een klaagschrift wordt ingediend om een bepaald resultaat te verkrijgen, zoals iets terug te krijgen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Wanneer uw rijbewijs voor twee maanden is ingevorderd, is dat altijd
wegens een snelheidsovertreding met meer dan 50 km/u. Voor rijden onder invloed wordt het rijbewijs namelijk langere tijd ingevorderd. Als het aan de officier van justitie ligt, bent u dus steevast uw rijbewijs voor 2 maanden kwijt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
prima onderbouwd antwoord +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad niet dat je gewoon zelf achter het stuur stapt met een ingetrokken rijbewijs, maar dat je toestemming via de rechter krijgt om te rijden in bepaalde situaties die voor de persoon in kwestie dermate zwaarwegend zijn, dat hij in bepaalde situaties mag rijden, ondanks het ingetrokken rijbewijs. Zoals woon-werk verkeer, noodzakelijk ziekenhuisbezoek e.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geldt dat ook als je rijbewijs in ingetrokken ivm rijden onder invloed? Ikzelf zit trouwens niet in deze situatie, ik had het laatst op mijn werk met een collega over deze situatie en we vroegen ons af of het nog weleens gebeurt.
ronron1212
6 jaar geleden
@gast42824 de rechter zal dat dus niet doen. Die kan alleen zeggen dat je je rijbewijs terug krijgt. Zonder rijbewijs krijg je nergens toestemming voor nooit geweest en zal ook nooit komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212 geeft kort en krachtig het juiste antwoord. @gast142824, aangezien ik maar zeer kort Wlan-verbinding heb hier in de bergen, doe ik uw vraag af met de website van de strafrechtadvocaat die een ruime ervaring heeft in verkeersrecht.
Alles wat u wilt weten kunt u op deze site vinden.
https://www.rijontzegging.com/alcohol-controle/rijbewijs-ingevorderd-2/
Nee je mag niet rijden als je rijbewijs is ingenomen zelfs niet op een scooter
doe je dit toch dan pleeg je een misdrijf
je rijbewijs ben je altijd voor minimaal 3 maanden kwijt rijden mag pas weer als je je rijbewijs terug ontvangen hebt niet eerder
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat men een rijbewijs altijd kwijt is voor minimaal drie maanden is niet juist.
Deze termijn wordt wel eens aangehouden als er een ongeval veroorzaakt is met dodelijke afloop.
https://www.rijbewijsinbeslaggenomen.nl/rijbewijs-ingenomen/130-veelgestelde-vragen-ingenomen-rijbewijs#rijbewijs-ingenomen-wat-nu
Als je rijbewijs wordt ingevorderd, mag je geen enkel voertuig besturen waarvoor een rijbewijs nodig is, tot het moment dat je je rijbewijs weer daadwerkelijk in bezit hebt. Ook geen brommer, scooter of tractor besturen dus.

Is het rijbewijs ingevorderd wegen veel te hard rijden, veel te veel alcohol of andere 'asociale' (artikel 5) gedragingen in het verkeer, dan geldt er echt geen coulanceregeling voor mensen die hun rijbewijs dringend nodig hebben.

Een enkele keer komt het voor dat een rijbewijs wordt ingevorderd wegens het veroorzaken van ernstig gevaar, bijvoorbeeld doordat iemand met 40 km/uur over de snelweg rijdt omdat hij/zij niet harder durft, of als de politie om andere redenen ernstig twijfelt aan de rijgeschiktheid. In dergelijke gevallen wordt naast de invordering ook een onderzoek naar de rijgeschiktheid ingesteld. Men krijgt het rijbewijs pas weer terug als is gebleken dat iemand lichamelijk en geestelijk in staat is om veilig te rijden. Dit is zo ongeveer de enige mogelijkheid waarbij een beperking op het rijbewijs kan worden aangegeven d.m.v. een rijbewijscode. Eén van die codes betreft code 62 (voorheen code 05.02): Alleen rijden binnen een straal van ... km vanaf de woonplaats / alleen binnen de eigen stad of regio. Zo is er ook een code die bepaalt dat alleen bij daglicht mag worden gereden, of alleen met een aangepaste maximum snelheid.

Dergelijke codes worden alleen afgegeven voor medische (lichamelijke / psychische) beperkingen. En dat is dus pas nadat het rijbewijs na een inname weer wordt teruggegeven. Een hardrijder die zijn rijbewijs tijdelijk kwijt is, zal de keuze moeten maken tussen fiets, OV, chauffeur/taxi of tijdelijk niet werken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie artikel 19 van het Reglement Rijbewijzen (link wetten.nl) en de lijst met rijbewijscodes (link cbr)
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij veel te snel rijden, te veel alcohol of dergelijke is het geen wet van Meden en Perzen dat deze gedragingen onder artikel 5 van de Wegenverkeerswet vallen.
De officier van justitie moet bij zijn vervolging kiezen tussen de strafbepaling in het RVV en artikel 5 Wegenverkeerswet (overtredingen).
Op grond van dit artikel vinden dagvaardingen plaats voor de Kantonrechter. Deze alleen bepaalt of er uitzonderlijke omstandigheden zijn.
Niemand anders bepaalt of er wel of geen 'coulanceregelingen zijn' bij eventuele dringende omstandigheden.