Een advocaat bewaart je dossier volgens hen voor 10 jaar. Is het mogelijk in die tien jaar jouw dossier op te vragen en thuis te ontvangen?

Ik heb 7 jaar geleden een rechtszaak gehad waarbij ik het dossier dat ik thuis had verloren ben geraakt door een brand. Nu wilde ik mijn dossier opvragen ondanks dat de zaak al 7 jaar gesetteld is. Mijn vraag is of dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K

Het beste antwoord

De delen van het dossier waar u recht op hebt, kunt u zeker krijgen indien de bewaringstermijn niet is overschreden. Er zullen wel kosten aan verbonden zijn.

Onder de Wet- en regelgeving met betrekking tot het bewaren van documenten gelden de volgende bewaartermijnen:
- zaakdossiers: vijf jaar bewaren na het afsluiten van een zaak ( artikel 7:412 BW).
- administratieve gegevens: zeven jaar bewaren (dit betreft onder meer de financiële administratie).
Voor het bewaren van zaakdossiers moet rekening worden gehouden met de
aansprakelijkheid van advocaten voor beroepsfouten.
De verjaringstermijnen hiervoor bedragen vijf jaar; de verjaringstermijnen voor aansprakelijkheid op basis van artikel 3:310 BW twintig jaar.
Iedere advocaat dient bij het bewaren van dossiers rekening te houden met deze verjaringstermijnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ontzettend bedankt.
Volgens de advocaat haar laatste email bewaren zij deze gedurende 10 jaar. Dan kan ik deze hopelijk weer opvragen.
Een indicatie van de kosten zal ik dan van haar moeten ontvangen

Andere antwoorden (2)

Als U dat aan U advocaat uitlegt wat er gebeurd is kan die U dossier opsturen of U kan het zelf ophalen.
6 jaar geleden
Jahoor, dit komt bij ons ook voor

Meestal wordt er een kopie gemaakt van de file en naar je toegestuurd - wellicht voor een vergoeding.Denk aan opvraagkosten of verzendkosten. wie weet staan files extern bij een bedrijf. Kan ook als service kosteloos gedaan worden.
doe eerst een belletje naar de firma en dan stel je alle gegevens op in een email die je nog weet. Naam advocaat, dossiernrs, Rechtbank waar etc.
succes