Mag je zonder toestemming van de eigenaar foto's maken op een vrij toegankelijk parkeerterrein van een bedrijf?

Afgelopen week heb ik een foto van een gevandaliseerde auto gemaakt bij een autoschadehersteller waar ik onderdelen bezorg. Nu is die foto (niet door mij) op dumpert beland, en de hersteller houd mij er verantwoordelijk voor. Echter is het parkeerterrein van dit bedrijf vrij toegankelijk, valt dit dan onder openbare ruimten of is dit toch een gevalletje privacyschending?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (1)

Er spelen hier meer dingen: maken van de foto, publicatie van de foto en privacy.

Volgens de wegenverkeerswet vallen wegen en parkeerplaatsen waar je gewoon met je auto kunt komen onder de openbare weg, ook als het privéterrein is. Pas als er een slagboom o.i.d. is die niet iedereen kan openen, dan is het geen openbare weg. Een parkeerterrein waar iedereen een ticket kan trekken of een bevroren rivier vallen dus ook onder de openbare weg.

In het algemeen geldt dat fotograferen vanaf de openbare weg en in de openbare ruimte mag, omdat dat valt onder de zogeheten ‘vrijheid van informatiegaring’, beter bekend als de vrijheid van meningsuiting. Tegenover dit belang staat het portretrecht van een ieder en het daarmee verband houdende recht op privacy; dat geeft beperkingen voor de publicatie van de gemaakte beelden.

De vraag is hier of er sprake is van privacyschending. Als de auto niet te herleiden is tot de eigenaar, dus geen herkenbaar kenteken, herkenbare markeringen, unieke auto of leesbare teksten op de auto, dan is dat niet aannemelijk. Als dat wel zo is, dan loop je mogelijk tegen een probleem aan. Dat probleem heb je dan echter met de eigenaar van de auto, niet met de schadehersteller.