Kan je je rijbewijs verlengen als je in de gevangenis of een tbs kliniek zit?

Stel je gaat op 1 januari 2012 de gevangenis in en je bent 31 december 2022 weer vrij. Maar je rijbewijs verloopt op 1 juli 2017, hoe kan dan een gedetineerde of tbs'er zijn of haar rijbewijs Vernieuwen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Of zijn of haar identiteitskaart of paspoort?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je rijbewijs moet je gewoon laten verlopen en dan een nieuwe aanvragen als je vrij bent. Anders ben je niet slim bezig. Je kan gewoon je rijbewijs laten verlopen zonder problemen.

Het beste antwoord

Vroeger was het onmogelijk een rijbewijs of identiteitsbewijs te krijgen tijdens detentie, omdat deze documenten persoonlijk moeten worden opgehaald. Dat leidde tot de situatie dat veel personen na hun vrijlating geen geldig identiteitsbewijs meer hadden, waardoor hun terugkeer in de maatschappij werd bemoeilijkt.

Tegenwoordig zijn er afspraken tussen Gevangeniswezen en gemeenten waardoor het mogelijk is om een identiteitsbewijs aan te vragen en te krijgen, tenminste als vrijlating in zicht is. Dit wordt zelfs actief gestimuleerd en er wordt in het kader van de nazorg ook bijgehouden of de gedetineerde de inrichting met of zonder identiteitsbewijs verlaat.

De term verlengen is trouwens niet juist; je kunt een rijbewijs of identiteitsbewijs niet meer verlengen, je moet altijd een nieuw aanvragen. Dat mag op elk gewenst moment, ook als het oude nog niet verlopen is. Het is niet erg als je rijbewijs in 2017 verloopt en je pas in 2022 een nieuwe aanvraagt. Tot die tijd heeft aanvragen in detentie weinig toegevoegde waarde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een rijbewijs aanvragen tijdens de detentie heeft geen zin, zeker als men langer dan drie maanden binnen moet blijven. Men moet het rijbewijs binnen drie maanden persoonlijk afhalen.
Niet iedere Pi-directie geeft toestemming om onder begeleiding van een MMD'er naar het stadskantoor te gaan. Redt men het niet binnen drie maanden, dan wordt het rijbewijs vernietigd. Sinds 2005 hebben de Penitentiaire Inrichtingen de plicht ervoor zorgen dat géén (ex)gedetineerde de poort uit gaat zonder geldig ID-bewijs. Dat is een landelijke maatregel. De gemeentes hebben prima afspraken met de PI's (en andersom). Voor Tbs-veroordeelden kunnen bijzondere voorwaarden als zelfstandige maatregel gelden.