Geldt de proeftijd vanaf de datum die de werkgever op het contract heeft gezet?

Sinds 1 maart werk ik bij een bedrijf waar ik na deze maand zeker van weet dat ik hier niet verder mee door wil. Nu heb ik de mogelijkheid gekregen om bij een ander bedrijf te solliciteren, waar ik het liefst zo snel mogelijk weer aan het werk ga.
Om hiervoor in aanmerking te komen is het nodig om mijn beschikbare uren door te geven.

Wat mij hierbij alleen niet helemaal duidelijk is, is per wanneer mijn proefmaand afloopt. Hoewel ik er namelijk al sinds begin maart werk, staat in het contract dat ik per ingang van 01/04/2017 in dienst zal treden.
(voor bepaalde tijd tot .... ) Tot de maand april heb ik bij een andere vestiging en ook bij mijn huidige locatie gewerkt.

Kan ik in mijn sollicitatiebrief aangeven dat ik per direct beschikbaar ben of ben ik verplicht om de maand april bij mijn huidige werkgever te blijven?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (1)

De proeftijd start (als er een proeftijd is overeengekomen) op het moment dat je daadwerkelijk start met werken. Bij een arbeidsovereenkomst tot een duur van 6 maanden kan er overigens geen proeftijdbeding worden overeengekomen (dan ben je meteen in dienst voor de duur van het contract). Heeft de tijdelijke arbeidsovereenkomst een langere duur maar max. 2 jaar dan kan de proeftijd niet langer zijn dan een maand.

Hoe dan ook: als sprake was van een proeftijd is hij nu (01-04) voorbij, omdat je op 01-03 bent begonnen met werken. Als je nu nog weg wilt, kun je het beste contact opnemen met je werkgever om samen een datum af te spreken dat je stopt (ontslag met wederzijds goedvinden). Dat is de beste oplossing voor iedereen.

Wil je werkgever dit niet, kijk dan in je contract of je het tussentijds kunt opzeggen (opzegtermijn is standaard een maand-einde maand). Dan zou je na 31 mei weg kunnen (april is immers vandaag begonnen).

Als het contract niet tussentijds opzegbaar is, zul je het moeten "uitdienen" of via de kantonrechter om ontbinding moeten vragen. Daar zijn kosten en risico's aan verbonden.

Toegevoegd na 2 uur:
Een proeftijdbeding moet overigens altijd schriftelijk worden overeengekomen. Anders is het nietig (komt het niet tot stand).
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Je wilt dus zeggen dat ik vóór de 1e van de maand moet opzeggen? of is de proefmaand tot en met de eerste van de maand? Het is dat ik gister pas te horen heb gekregen dat het bedrijf van mijn voorkeur nog een vacature heeft openstaan. Verder sta ik nog wel voor de komende wek(en) ingeroosterd en vind het niet netjes om zomaar te verdwijnen. Ook is het niet eens zeker of ik überhaupt voor de andere functie word aangenomen. Dan nog maar een maand uitzitten en het inderdaad met de werkgever bespreken.
Computoon
7 jaar geleden
Opzeggen moet inderdaad voor de eerste van een nieuwe maand als je na afloop van die nieuwe maand weg wil. Als de proeftijd start op 01-03 dan is 31-03 de laatste dag van de proeftijd. Zou hij op 15-03 zijn gestart, dan is 14-04 de laatste dag van de proeftijd.