Kan je een bankrekening voor je kind openen als je onder bewind staat?

Kind wordt 16 en wil een baantje. Hiervoor moet een bankrekening geopend worden. Kan de ouder die onder beschermingsbewind staat een jeugdrekening openen?
Kan de bewindvoerder een rekening openen voor het kind?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn eerste reactie is gewoon doen. En bij het openen melden dat je als ouder onder beschermingsbewind staat bij de bank en de bewindvoerder ook melden dat de rekening geopend is.

Antwoorden (1)

Het ligt helemaal aan de regels van de bewind vorming. Dus de veilige weg is om het in overleg te doen.

In een situatie zonder bewindvoering mag het kind of ouder samen met het kind zelf de rekening open. Waarschijnlijk kan ook de bank meer vertellen over de regels.

Gezien de leeftijd valt een 16 jarige nog onder de verantwoordelijkheid van de ouder, dus als het kind onverstandig om gaat met geld dan dient de ouder bij te springen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op de twee vervolgvragen heb ik geen antwoord, omdat het helemaal ligt aan de afspraken en grenzen die bij de beschermingsbewind horen en zover ik weet zijn dat persoonlijke afspraken gemaakt in overleg met een rechter. Want deze stel iemand onder bewind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Doel je dan op de reden van onder bewindstelling die in de beschikking staat? De beschikkingen die ik allemaal zie bevatten echt geen regels, alleen maar onder bewind vanwege problematische schulden, verkwisting of lichamelijke toestanden. Meer uitweiding staat er niet in. De beschikkingen zijn nog geen 1,5 kantje papier en bevatten maar een paar alinea's. Zo uit mijn hoofd 1 over het verzoek, 1 over de reden, 1 of de bewindvoerder wel of niet aanwezig is geweest op de zitting en welke kosten hij voor aanvangswerkzaamheden in rekening mag brengen en 1 waarin toegestemd wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik doel op de reden van onder bewindstelling. En of het hele gezin onder bewindstelling staat of alleen de ouders. De bewindstelling had ook kunnen zijn van wegens lichamelijke toestanden. Als iemand niet meer handelsbekwaam is en toch medische beslissingen genomen dienen te worden. Overigens als het kind niet onder bewindvoering staat en de ouder wel onder financiële bewindvoering, dan mag het kind wel een bankrekening open, maar de ouder niet. Inderdaad de beschikking is zeer beknopt en vol met vaktaal en het gaat om de exacte bewoording. Om deze reden is handiger om rechtstreeks contact op te nemen met de bewindvoerder. En deze zal mee werken want geen rekening open betekend minder inkomsten voor het gezin.