Mag mijn ID gevraagd worden als ik samen met mijn vader alcohol koop?

Ongeveer een halfuur geleden ging ik boodschappen doen met mijn vader. Hij is net 50 jaar geworden en ik ben 17 en word in september 18. Gewoon de dagelijkse boodschappen zoals altijd, niet alleen maar bier ofzo, gewoon één sixpack. Ik drink zelf niet en heb voor mezelf besloten dat ik het proberen mee wil wachten tot ik 18 ben ondanks dat ik de smaak van sommige bieren wel lekker vind.

Het is niet dat ik het vervelend vind dat het gevraagd werd, maar de caissière die vroeg naar mijn ID! Heb ik nog nooit meegemaakt als iemand van 25+ erbij is. Hoe zit dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
15.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Wie betaalde jij of je vader?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Mijn vader betaalde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In sommige supermarkten geven ze geen alcoholhoudende dranken mee, als er een minderjarige bij is. Dit omdat de meerderjarige de alcoholische drank voor de minderjarige kan kopen/afrekenen. In dit geval mag dat volgens mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben inderdaad onder de 18. Mijn vader vroeg aan de caissière waarom ik mijn ID moest laten zien. Toen werd ze plots heel stil en wist ze niets meer te zeggen. Ze mompelde wat en liet het ons alsnog meenemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De regel werd te steng geïnterpreteerd. Hij is er om een groep vrienden van 16 tot 19 lastig te maken alcohol te kopen. Als ze dan bij de kassa de oudste laten betalen mag de caissière weigeren. Het is niet bedoeld om ouders die met hun kinderen winkelen het leven zuur te maken.

Het beste antwoord

Kan een volwassen persoon alcohol kopen in aanwezigheid van een minderjarig kind? Hoe zit dit?
De wet geeft aan dat supermarkten en slijters, maar ook horecabedrijven, alleen alcohol mogen verkopen aan een klant als voor iedereen duidelijk is dat deze klant de drank niet direct doorgeeft aan jongeren onder de 18 jaar. Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de caissière of barmedewerker nee verkopen. Dan is er zogenaamd sprake van wederverstrekking of doorverkoop (Drank- en Horecewet, artikel 20). In alle andere gevallen kan de verkoper de drank, na vaststelling dat de koper 18 jaar of ouder is, gewoon verstrekken. En dat geldt zeker ook voor ouders die drank in de supermarkt kopen voor thuisgebruik ook al hebben ze op het moment van de aankoop één of meer jonge kinderen bij zich.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het was dus onnodig van de caissière om jouw I'd te vragen. Het is verder niet verboden om iemand om zijn id te vragen. Jij had wel mogen weigeren.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kzal vanmiddag even de link bijvoegen.

Toegevoegd na 21 uur:
http://www.naar18jaar.nl/informatiebronnen/veelgestelde-vragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze mogen officieel ook geen alcohol aan je vader verkopen als jij er bij bent.
Dit komt omdat ze dan niet zeker weten of het wel voor hem is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.naar18jaar.nl/informatiebronnen/veelgestelde-vragen In alle andere gevallen kan de verkoper de drank, na vaststelling dat de koper 18 jaar of ouder is, gewoon verstrekken. En dat geldt zeker ook voor ouders die drank in de supermarkt kopen voor thuisgebruik ook al hebben ze op het moment van de aankoop één of meer jonge kinderen bij zich.
Een kassamedewerker mag naar het ID van jou vragen als hij/zei vermoed dat de drank wordt gekocht voor de jongere persoon. In de praktijk gebeurd dit niet vaak. De kassamedewerker mag weigeren de drank te verkopen als de je dan geen 18 bent. Ik weet dit want ik ben zelf kassamedewerker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij weigering van het tonen van je ID hoor je het sowieso niet mee te krijgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In mijn ogen is de vraag gelijk aan het kopje "Kan een volwassen persoon..."
Jij beantwoordt de vraag als zijnde het kopje "Kan iemand boven de 18 met ID..." Het ene kopje gaat over ouder en kind, het andere over een groepje vrienden waarvan 1 of meerdere +18 zijn en de andere -18. http://www.naar18jaar.nl/informatiebronnen/veelgestelde-vragen In dit geval hoort een kassamedewerker helemaal niet naar het ID te vragen naar diegene die helemaal geen aankopen doet. De constatering >18 of <18 is namelijk ook irrelevant. Dit zodat ouders gewoon hun boodschappen kunnen doen zonder dat ze een hun kindereren bij een oppas hoeven te laten omdat ze alcohol in willen slaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ plus
@ivostruijk, je hebt helemaal gelijk.
Gezinnen zijn wel vrijgesteld, maar niet iedere kassamedewerker weet of het om een vader en zoon gaat. Een kassamedewerker handelt op grond van ervaring.
Begin 2014 is er non-nieuws verspreid, door de grootste krant van Nederland voorop, als zou een vrouw uit Waspik geen wijn mee gekregen hebben omdat zij een baby bij zich had. Natuurlijk kwamen er gelijk meer van dit soort verhalen.
Had natuurlijk niets met de bedoeling van de wetsregel te maken, valt onder het hoofdstuk 'zz'.
Achteraf bleek het bericht in de krant een verzinsel te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://mrjraider.tweakblogs.net/blog/9750/jumbo-en-de-alcoholwet-2014.html Dit is gewoonweg een veelvoorkomend verhaal omdat er nu eenmaal duizenden kassamedewerkers met 2 regels die ietwat tegenstrijdig zijn, zijn overspoeld sinds de nieuwe alcoholwet. De antwoorder heeft dus geen gelijk. Ook als het kind wat bij de ouder loopt nog GEEN 18 is mag deze gewoon de alcohol meenemen. Dat geldt dus enkel als de kassamedewerker vermoedens heeft dat de alcohol bedoelt is voor diegene die wellicht minderjarig is. Enkel als bijvoorbeeld het kind zelf de drank wil kopen en dat mislukt en daarna de ouder zegt "Maar dan koop ik het wel" dan mag de kassamedewerker weigeren (of een soortgelijk geval, waarin dus heel duidelijk wordt dat de drank voor minderjarig kind bestemd is.) De vraag staat duidelijk als een geval vader/zoon. Dit antwoord gaat daar niet eens op in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. Als een ouder met een kind van bijvoorbeeld 16 jaar aan de kassa komen met alleen maar alcohol en ik heb het vermoeden dat de alcohol wordt doorgegeven aan het kind dan zal ik de drank niet meegeven. Officieel en volgens de wet mag ik het sowieso niet verkopen als er iemand van onder de 18 aanwezig is. Maar dit wordt wordt door de vingers gezien als er wordt gedacht dat de alcohol niet voor het kind is. Een kassamedewerker mag ten alle tijde naar een legitimatiebewijs vragen als iemand alcohol koopt ook al is hij bijvoorbeeld 60.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ivostruijk, zoals ik al schreef je antwoord is helemaal in orde.
Dat vragensteller hier schrijft dat het om vader en zoon gaat, is geen steekhoudend argument of bewijs dat de kassamedewerker daar hetzelfde over moet denken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"en ik heb het vermoeden dat de alcohol wordt doorgegeven aan het kind dan zal ik de drank niet meegeven." Dat zijn we dus wel met elkaar eens, ik heb die situatie juist beschreven in een van mijn reacties. Overigens zeg je over die specifieke situatie niets over in je antwoord. Dus gegrond vermoeden dat de alcohol voor de minderjarige gekocht wordt. " Officieel en volgens de wet mag ik het sowieso niet verkopen als er iemand van onder de 18 aanwezig is. " Laat die wet eens zien die dat expliciet zegt. Als je die wet daarna bijvoegt in je antwoord, haal ik mijn antwoord weg. " Een kassamedewerker mag ten alle tijde naar een legitimatiebewijs vragen als..." Iedereen mag iedereen vragen naar een legitimatiebewijs. Dat is niet zo'n spannend argument.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mocht je hem gemist hebben dit is dus uitleg die gegeven wordt rondom de wet: Kan een volwassen persoon alcohol kopen in aanwezigheid van een minderjarig kind? Hoe zit dit?
De wet geeft aan dat supermarkten en slijters, maar ook horecabedrijven, alleen alcohol mogen verkopen aan een klant als voor iedereen duidelijk is dat deze klant de drank niet direct doorgeeft aan jongeren onder de 18 jaar. Als duidelijk is dat de alcohol wordt gekocht met de bedoeling het direct ter plekke aan een jongere door te geven moet de caissière of barmedewerker nee verkopen. Dan is er zogenaamd sprake van wederverstrekking of doorverkoop (Drank- en Horecewet, artikel 20). In alle andere gevallen kan de verkoper de drank, na vaststelling dat de koper 18 jaar of ouder is, gewoon verstrekken. >>En dat geldt zeker ook voor ouders die drank in de supermarkt kopen voor thuisgebruik ook al hebben ze op het moment van de aankoop één of meer jonge kinderen bij zich.<<