Wat zijn voor mij de gevolgen als de uitgenodigde gast (d.m.v. een VKV visum) ain de EU verdwijnt, bweigert om terug te gaan ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (1)

Vreemdelingen die voor een kort verblijf van maximaal 90 dagen naar Nederland willen reizen hebben een visum nodig, afhankelijk van land van herkomst.
De visumplichtige moet dus voor afloop van de termijn het Schengen bied verlaten. Land van herkomst in niet zo belangrijk, wel het verlaten van het Schengengebied. Als uw gast uitwijkt naar bv België of Duitsland is dat nog steeds Schengengebied.
Degene waar de visumplichtige verblijft heeft een garantverklaring getekend en is financieel aansprakelijk tot hij/zij het Schengengebied verlaten heeft. De kosten van uitzetten zoals vliegticket, administratie behandelingskosten van uitzetting kunnen verhaald worden aan de garantsteller.

Toegevoegd na 18 minuten:
Degene die zich financieel garant stelt, tekent dat hij borg staat voor de betaling van de kosten van het verblijf, de medische verzorging en de repatriëring (uitzetting) van de buitenlandse gast. Dit geldt voor een periode van vijf jaar of zoveel korter als het verblijf van de gast duurt. Het maximale bedrag waar u garant voor staat is € 10.000,- per jaar, voor zover deze kosten anders ten laste zouden komen van de Staat en/of openbare lichamen
De garantstelling eindigt pas als uw gast het Schengengebied aantoonbaar heeft verlaten. Omdat de duur van de borgstelling vijf jaar kan bedragen, teken u voor een garantie van totaal € 50.000,--