Valt er gerechtelijk iets te ondernemen tegen een persoon die een ander zwartmaakt op Facebook?

Het gaat in dit geval om twee personen die op hun prikbord berichten hebben geplaatst over een ondernemer, waarin zij beweren dat dit een oplichter is.
(Wat hij bij mijn weten trouwens helemaal niet is.)
Mogen die personen hier een (voor veel mensen zichtbare) serie prikbordberichten op Facebook aan wijden waarin zij beweren dat deze man een oplichter is, zijn afspraken niet nakomt en waarbij zijn naam wordt genoemd?
Zijn hier (juridische) stappen tegen te nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

iemand uitmaken voor oplichter is voor smaad niet voldoende. je gaat dan meer richting de belediging. omdat het alleen beledigende woorden zijn ( volgens de hoge raad )

Mocht de smaad, 261 lid 1 strafrecht al dan niet smaadschrift 261 lid 2 strafrecht hard gemaakt kunnen worden.

Kan je ook denken aan het artikel laster 262 strafrecht. Laster: ( het plegen van smaad of smaadschrift wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is)
dit wordt zwaarder gestraft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat valt volgens mij onder laster en daar kan je inderdaad stappen tegen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een naam en of foto wordt getoond, Ja dan kan je aangifte doen van smaad