Hond is noodgedwongen ingeslapen, wij zijn niet de eigenaar, maar krijgen wel de rekening thuis gestuurd, moeten wij hiervoor opdraaien?

Een vriendin van mij lag in scheiding en kon niet voor haar Deense Dog van negen maanden zorgen. Ik had toen gezegd dat ik hem dan wel in huis zou nemen, omdat we doggen gewend waren en ze altijd gehad hebben. Hij kon niet naar haar ex-man, want die verzorgde hem niet goed. Volgens haar was hij heel lief voor kinderen en dieren, wat bij het ras hoort en dat ze hem kwamen brengen was hij ook heel lief, tot er visite kwam, dan werd hij ontzettend agressief en levensgevaarlijk. Wat zij dus niet verteld had is dat hij hem zwaar had mishandeld.

Ik had haar gebeld om hem terug te nemen, maar dat weigerde zij, want het was nu ons probleem. Uiteindelijk moest dus de dierenarts komen en een gedragsdeskundige, maar omdat hij zo agressief was kon hij niet herplaatst worden en moesten ze hem in laten slapen. Wij kregen hiervan gisteren de rekening gepresenteerd, omdat dit bij ons gebeurd is en ik vroeg mij af of wij die moeten betalen.

De dierenbescherming had namelijk gezegd dat het onze hond niet is, dat wij nergens voor getekend hebben en dus niet de eigenaren zijn en dat wij ook niet voor de kosten op hoeven te draaien. Advocaat in de arm nemen en die vriendin voor de rechter slepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je en ja, het is zeker triest..Gabber (zo heette hij) had dit niet verdiend..
Zij hebben het paspoort dus nog want die kon ze niet vinden en die zou ik dus nog krijgen en ze heeft hem achteraf ook achter de rug van zijn ex om weggedaan, omdat hij hem naar het asiel wilde brengen. Dus waarschijnlijk is haar ex de eigenaar. Ze weten trouwens nog niet dat hij er niet meer is, om gezeur te voorkomen, ze horen het wel van de advocaat.
Rieneke1
13 jaar geleden
www.advocaten.startpagina.nl/prikbord/
stel de vraag hier ook eens, daar weten ze mogelijk meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh wat erg voor die hond..vind t zo triest voor 'm..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je Rieneke! Ik ga er gelijk heen! Mevrkat, wij ook... we hebben echt met tranen in onze ogen gestaan, omdat het onbegrijpelijk is dat zo'n prachtbeest op zo'n jonge leeftijd ingeslapen moest worden omdat iemand niet met z'n poten van hem af kon blijven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas wordt in dit geval vermoedelijk gekeken naar wie de BEZITTER was van de hond, en dat is in dit gevsl dus duidelijk niet de eigenaar geweest.

Het beste antwoord

Tjonge, wat een verhaal! Helaas komt dit meer voor. Achteraf kan je je voor je hoofd slaan dat je dit aan jouw "vriendin" hebt voorgesteld, maar ik had in jouw situatie precies hetzelfde gedaan.

Wat ik je ten sterkste adviseer, ga eens naar een inloopuurtje (volgens mij zijn die kostenloos) bij een pro-deo advocaat bij je in de buurt (de dierenbescherming weet vast wel iemand die meer kennis heeft van dit soort "gevallen", vraag anders aan de dierenbescherming om begeleiding) want hoe naar het ook klinkt, die heb je echt nodig. Leg voor wat je overkomen is en neem alle papieren/rekeningen mee. Jouw vriendin en haar ex zijn als eigenaar verantwoordelijk voor de hond dus ook voor alle kosten. Had je deze stappen niet ondernomen wat hadden de gevolgen kunnen zijn? Neem dat mee in je verhaal.

Bel anders de jurofoon en leg het probleem voor. Ook zij kunnen je een goed advies geven bij wie je het beste terecht kan! http://www.jurofoon.nl/advocaat/onderwerp/advocaat_Pro_deo.asp

Je zal door deze ervaring heel wat voorzichtiger worden in de toekomst maar laat door dit gebeuren je vertrouwen in anderen niet beschadigd raken, dat zou zonde zijn. Je hebt er heel wat energie in gestopt, voor de opvang van de hond, zijn onderhoud, de tijd die je er aan gespendeerd hebt met alle onderzoeken, niet te spreken wat jij/jullie emotioneel hebben moeten ondergaan. Het is nogal wat, de beslissing nemen om een dier, zeker van een ander, in te laten slapen, ook al benadrukt iedereen dat dat het beste is voor het dier en de omgeving. Bij deze: Petje voor jou/jullie af!

En die (dieren)vriendin? die is het niet waard om zo genoemd te worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

wat een triest verhaal.

u bent naar de gedragsdeskundige en de dierenarts toe opdrachtgever geweest, en zij hebben hun diensten geleverd, dus uiteraard moet u hun netjes betalen.
zij staan buiten het conflict dat u met de ex heeft.
daarna zou u kunnen proberen de kosten op de ex te verhalen, maar als u niets zwart op wit hebt staan zal dat een moeizame zaak worden.
paspoort en chip zijn geen wettelijk aanvaard eigendomsbewijs.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet naar de arts of gedragsdeskundige geweest, zijn zijn op aanraden van de dierenbescherming gekomen bij ons thuis, omdat die de hond niet mee konden nemen en plaatsen in het asiel en die ons verteld hebben dat wij niet voor de kosten op hoeven te draaien omdat wij niet de eigenaren van de hond zijn. Hij was toen twee dagen bij ons in huis. Wij hebben nergens voor getekend en hebben ook geen overdrachtspapieren.
Rieneke1
13 jaar geleden
maar u bent toch opdrachtgever geweest naar de gedragsdeskundige en de dierenarts toe?
wie dat heeft aangeraden doet niet terzake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, juist niet. Zij hebben zelf die beslissing gemaakt. Wij hebben hen niet de opdracht gegeven om hem in te laten slapen, zij hebben zelf besloten dat dat de enige oplossing was. In ieder geval laat ik het hier niet bij zitten, want zo is het wel heel makkelijk voor mensen om een ander voor zijn kosten te laten opdraaien. Die dame in kwestie zal nog zeker van mij horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie betaalde er hondenbelasting? Want die gene is volgens de wet eigenaar.
Jeetje wat een triest verhaal.

Ik zou de eer aan mezelf houden en de rekening betalen, maar één ding wist ik zeker; Die vriendin, was absoluut geen vriendin meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al met al je heb betaald voor een hond die niet jou
eigendom is,voor een poosje geleden bij mij ook zo een
probleem geweest maar dan met een klein hondje.
kosten 158 euro.
Vertel je verhaal uitvoerig aan de dierenbescherming
misschien krijg je van hun een gedeelte (de helft) terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg zonde dat dit zo heeft moeten aflopen. Geen hond, geen vriendin, en dikke rekeningen. Helaas ben je wel verantwoordelijk voor de rekeningen. Als je geld terug wilt krijgen van je voormalige vriendin zal je kunnen beginnen om haar aan te manen. Daarop zal ze waarschijnlijk niet reageren. Dan kan je naar een gerechtsdeurwaarder stappen. Die kan ook proberen het te innen. En diezelfde gerechtsdeurwaarder kan het dan aanhangig maken in het gerecht. Het is een hele gang die je dan te gaan hebt. Het is de vraag of je iets van het geld zult terug zien. Wellicht dat de rechtsgang nog veel meer geld kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dierenarts toe moeten jullie de rekening betalen. Wel kun je daarna gaan proberen om die kosten weer te verhalen op je "vriendin".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las in één van je reacties dat de rekening 375 Euro bedraagt, ik kan dan goed begrijpen dat je die graag aan een ander doorspeelt, maar jij bent diegene geweest die met het dier naar de dierenarts gegaan is en jij hebt de beslissing genomen om het dier te laten inslapen, de "eigenaren" hebben geen rol in die beslissing gespeeld, dus ik ben bang dat jij inderdaad diegene bent die voor de rekening mag opdraaien.

Daarnaast vraag ik me trouwens toch ngo even één ding af, misschien een botte vraag, maar ik stel hem toch: je kunt het bedrag van 375 euro van de dierenarts niet ophoesten meldt je in één van de reacties, hierdoor begrijp ik dat je lichtelijk krap bij kas zit. Hoe kom je dan op het idee om die Deense Dog in huis te nemen? Bij mijn weten eten die dieren bijna een kilo voer per dag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in eerdere reactie ook duidelijk aangegeven dat IK niet naar de dierenarts ben geweest. De DIERENBESCHERMING die bij mij thuis kwam om hem naar het asiel mee te nemen voor herplaatsing heeft een dierenarts ingeroepen en ZIJ hebben besloten dat het dier ingeslapen moest worden omdat hij niet herplaatst kon worden. Wij hadden daar niets over te zeggen. ZIJ hebben die beslissing genomen en wij dus niet. De dierenbescherming heeft zelf aangegeven dat als wij geen eigenaar zijn en geen officiele overdrachtspapieren hebben dat wij dan niet verantwoordelijk zijn voor de kosten, maar de eigenaren, dus die "vriendin"en haar ex-man. Ik had hem prima kunnen onderhouden, ik heb thuis ook nog zes katten die een prima leven hebben en al het eten wat hun hartje begeert. Dit was ook zo voor gabber. Het voer kopen hoeft helemaal niet zo duur te zijn. En ja, nu komt er ook nog eens bij dat ik net door reorganisatie mijn baan ben verloren, dus tijdelijk zit ik even krap ja. Binnen 14 dagen heb ik echt geen 375 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat deel heb ik even gemist.
Ik vind het dan toch raar dat de dierenbescherming die rekening niet krijt.
Als dierenarts zou ik de rekening sturen aan diegenen die de opdracht verstrekt hebben de hond te laten inslapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan gebeuren ;-) . Ja, daar gingen wij dus ook van uit, maar de dierenarts heeft hem bij ons thuis ingeslapen, dus stuurt ons de rekening. Juist de dierenbescherming heeft gezegd erachteraan te gaan en dat de eigenaren nog niet van ze af zijn, dus maandag maar even bellen hoe het nu verder moet. En ik wil ook gewoon dat de eigenaren op een of andere manier gestraft worden voor wat ze hem hebben aangedaan. Een Duitse Dog is niet van natuur niet vals, dus ze moeten heel wat met hem gedaan hebben om hem zo te krijgen..
Eerst en vooral: een rechtszaak beginnen tegen je vriendin zal je veel meer geld kosten dan de boete betalen en beseffen dat je vriendin een profiteur is. Je kan wel nog een met je vriendin gaan praten. Ook moet je eens nagaan of de bewuste hond een hondenpaspoort heeft. Indien hij/zij dat heeft, kan je de rekening verheffen aan de eigenaar op basis van officiële documenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij zijn leken, en 375 euro is best een bedrag. vraag het niet aan ons maar ga naar een rechtswinkel alwaar je gratis advies kan krijgen (alhoewel het wel netjes is een donatie te doen als je goed geholpen bent, maar ik dacht dat het in principe gratis was.) aldaar werken rechten studenten die je meer zekerheid kunnen geven en dan blijft het verhaal iig niet meer knagen hoe het ook uitvalt omdat je terdege advies hebt geregen.

ook online kan je de vraag stellen:

http://www.rechtswinkel.info/

voor een afspaak oa

http://www.rechtswinkelamsterdam.nl/

http://www.rechtswinkel-groningen.nl/

http://www.rechtswinkelarnhem.nl/

en vele anderen, google maar even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een treurig, intens verdrietig verhaal.
voor alle betrokkenen.
ook de reactie van je vriendin is onbegrijpelijk.
ik zou nog eens proberen om met de dierenarts tot een overeenstemmming te komen.
in de zin van termijnbetaling én het kostenplaatje nog eens goed tegen het daglicht houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vreselijk....die reactie al...het is nu jullie probleem!
Wat een wijf...daar heb ik geen ander woord voor.
Als je zo met dieren om gaat...walgelijk gewoon.
En je geld...zou je terug kunnen vorderen...
Maar je kan ook denken...stik er maar in en NOOIT meer aan de deur komen! Dat is de prijs die je mag betalen...omdat je dit niet wilt betalen. En daar zal zij meer mee verliezen...dan haar lief is. Zulke lieve mensen als jullie...zijn er maar weinig van. Bedenk...wat jullie voorkomen hebben. Die hond had wel iemand kunnen verminken, zeg maar. ZO kun je het ook zien...Een schrale troost...dat is waar. Zulke mensen zouden op een zwarte lijst moeten komen ...zodat ze NOOIT meer een dier kunnen nemen.
Sterkte bij wat je ook besluiten zal...groetjes.