Mag een boete verhoogt worden zonder aanmaning/herinnering?

Hallo,

Onlangs kreeg ik in de trein een boete omdat ik op de OV-kaart van mijn vrouw reisde (Belachelijk, maar technisch correct).
Omdat ik nog niet betaald heb, kreeg ik een brief dat de boete is verhoogt.

Mijn vraag is: Mag een bedrijf een boete verhogen zonder eerst een herinnering te sturen?

Groet,
Sander

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
De boete is niet belachelijk, een persoonlijke OV-kaart is op naam, je mag ook niet reizen met een paspoort van iemand anders. Hoe lang geleden heb je de boete gekregen en waarom heb je nog niet betaald?
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat staat er als termijn en voorwaarde op de eerste kennisgeving?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad belachelijk, want het gaat de vervoerder niks aan wat je identiteit is als je normaal reist.
En ik neem aan dat meneer gewoon betaald heeft, alleen dan op de kaart van zijn vrouw.
Inderdaad dus een belachelijke boete!
Reddie
7 jaar geleden
Alleen al het feit dat ze je een herinnering moeten sturen is voldoende reden om de boete te verhogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kan het zijn dat wanneer iets technisch correct is om een boete te krijgen, het toch belachelijk is wat de controleur doet. Hij doet wat huh moet doen. Als men het er niet mee eens is moet men bij de NS klagen.
De herinnering is gelijktijdig de verhoging van de boete. Op het boetepapier staat de uiterste datum waarop de boete betaald moet zijn.
jc54
7 jaar geleden
Hoe vaak blijf je deze vraag nog stellen (en verwijderen)?
erotisi
7 jaar geleden
De Geschillencommissie heeft gezegd dat de OV-chipkaart gebruikt kan worden voor persoonsgebonden en niet-persoonsgebonden producten. Het is daarom toegestaan dat een ander de rit betaalt. De commissie vond het weliswaar terecht dat de conducteur verifieert of de kaart niet door diefstal is verkregen, of door iemand is kwijtgeraakt. Maar de conclusie dat iemand die met de OV-chipkaart van een ander reist, geen geldig vervoerbewijs heeft, zoals de vervoerder beargumenteerde, ging echter te ver. http://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015/02/06/reizen-met-geleende-ov-chipkaart-is-toegestaan/

Het beste antwoord

Ja dat mag, want voor de (boetes van de) NS gelden andere regels dan voor andere normale facturen.

De wet incassokosten is van toepassing op verschuldigde bedragen die voortvloeien uit een overeenkomst. In deze overeenkomst ga je akkoord met te leveren producten of diensten tegen een bepaald bedrag. Instanties die dwangbevelen en boetes opleggen (zoals Centraal Jusitieel Incassobureau, Kamer van Koophandel, DUO, NS, Vervoersbedrijven, etc.) hebben te maken met andere wet- en regelgeving.

(In geval van een normale factuur zou de volgende regeling dus gelden:
De schuldeiser moet u in gebreke stellen bij het overtreden van de oorspronkelijke betalingstermijn. Als deze betalingstermijn is overschreden stuurt de schuldeiser u een schriftelijke herinnering, de zogenaamde 14-dagen brief. U krijgt dan alsnog 14 dagen de tijd om het verschuldigde bedrag te betalen. Hierna mag de schuldeiser incassokosten in rekening brengen. Deze kosten moeten dan wel zijn genoemd in de 14-dagen brief.)

Echter, zoals reeds vermeld, gelden voor de NS andere regels. De regel van de NS luidt:
Nadat u een boete heeft ontvangen (binnen enkele dagen) moet u er altijd eerst voor zorgen dat de boete wordt betaald. De vordering wordt namelijk verhoogd met een bedrag van € 10 aan administratiekosten als de boete niet binnen 14 dagen wordt betaald. Indien u vervolgens nog niet betaalt binnen 21 dagen wordt de vordering nogmaals verhoogd met € 25 aan incassokosten.

https://www.arag.nl/particulier/actueel/berichten/gevolgen-wet-incassokosten-voor-consument
https://forum.ns.nl/de-trein-11/onterechte-incassokosten-ns-compleet-onwillig-hierop-reageren-8770
https://www.treinstationinfo.nl/treinreizen/bezwaar-maken-tegen-ns-boete/
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi erotisi, Dank je voor je antwoord.
Ik heb even gelezen, en uiteindelijk de boete betaald, maar ik ga wel een bezwaarbrief indienen via de 3de link die je meestuurt! Thnx!