Ik overlijd, wat gebeurt er met mijn dier?

Als ik kom te overlijden, en ik wil dat een dier naar een speciaal persoon toe gaat. Dan moet ik vast leggen in een contract naar wie ik wil dat het beestje gaat. Want als echte dierenliefhebber wil ik niet dat mijn beestjes in een asiel terecht komen. Of in verkeerde handen.
Echter was mijn vraag dan, wat zou er zoal in dat contract beschreven moeten staan? En zijn er dan geen mensen die de dieren als nog kunnen opeisen? In mijn geval is het nog niet erg van belang, ik woon nog thuis en mijn ouders zouden gewoon zorgen voor mijn dieren als ik kom te overlijden, maar als ik op mezelf ga wonen is dat natuurlijk een ander verhaal. En bestaan daar ook contracten voor?
En is het dan de bedoeling dat je alles via de notaris laat vast leggen, of kan het ook dat je zelf een contract opstelt met naam en toenamen er in en die laat ondertekenen door die persoon? en kun je die dan gewoon 1 aan hun geven, en een zelf een bij je belangrijke papieren leggen?

Groetjes, Naomi

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Heb je degene die je de zorg voor jouw dier wilt toevertrouwen daar al over gesproken?
Als die er mee instemt telt een mondelinge overeenkomst ook. En zal niemand dat betwisten, Ik neem aan dat het hier om een huisdier gaat, zoals een hond of kat, en die veder geen stamboom heeft waardoor er heel dure afstammelingen kunnen komen. In dat geval zou ik het misschien wel vastleggen, omdat dan mensen die alleen de winst zien het dier zouden willen opeisen (Of als het een heel dure postduif is bijvoorbeeld)
anneliez
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
Je kunt volgens mij alles in testament vastleggen, maar dat kost wel geld, geen idee hoeveel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een handgeschreven testament hoeft niets te kosten,
maar bedenk wel dat het testament na je overlijden aan de notaris overhandigd moet kunnen worden en dat deze het moet kunnen lezen:
Als jij overlijdt en je hebt niets vastgelegd, dan gebeurt er met jouw dieren hetzelfde als met jouw andere spullen: jouw nabestaanden zullen die erven.

Voor de wet is een dier gewoon een ding.
De gevoelens die jij daarbij hebt, die tellen niet.

ALs jij officieel samen woont, of trouwt, is jouw partner jouw eerste erfgenaam.

Maar als je op jezelf gaat wonen, en zeker met iemand anders, dan is het toch
wel handig om op te schrijven wie wat zal krijgen als jij dood gaat.
Wil je dat echt goed vastgelegd hebben, dan moet je daarvoor naar de notaris.
http://www.notarisoffertes.com/?gclid=CLqb2o6g7LcCFYRP3godXFgAJQ

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe je - zonder notaris - een handgeschreven en rechtsgeldig
testament moet maken vind je hier:
http://www.netonline.be/financieel/detail.asp?id=767