wat moet je mankeren om in aanmerking te komen voor een pgb?

het gaat om iemand met een visuele handicap (nagenoeg blind). de hond kan niet meer werken en het is belangrijk nu te onderzoeken of er op een andere manier dan met een hulphond ondersteuning mogelijk is. we kunnen echter niet goed vinden wanneer een pgb goedgekeurd wordt. veel info over het hoe ivm invullen van budgetplannen en zorgplannen etc. maar waar je een pgb voor kan aanvragen blijft wat schimmig.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, ik heb aangeklopt bij de gemeente, zij hebben het CIZ laten beoordelen of ik in aanmerking kwam voor zorg. Toen dat zo was, heeft de gemeente de rest geregeld, de papieren moesten wel door ons ingevuld worden, maar als dat nodig is, kun je daar ook hulp bij vragen aan de gemeente. Of je in aanmerking komt, hangt dus denk ik nog (er kunnen de laatste jaren veranderingen in zijn gekomen), van het advies van het ClZ af, zij geven de gemeente een advies, wat door de meeste gevallen opgevolgd wordt.
Het is belangrijk dat je de gegevens van de oogarts bij de hand hebt, waar je restvisus en de verwachtingen voor de toekomst duidelijk in staat.
Ik heb geen PGB, maar zorg in natura, wat je ervoor moet doen en waar je aan moet voldoen, daar zit geen verschil in.
Mijn advies is dus, neem contact op met de gemeente van die persoon en vraag daar een gesprek aan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Crea: ik weet niet wanneer jij je aanvraag hebt gedaan, maar sinds 2015 indiceert het CIZ alleen nog maar voor de 24-uurszorg, de WLZ. Voor extramurale zorg moet je bij de gemeente (huishoudelijke hulp, begeleiding, dagbesteding) of de zorgverzekeraar (persoonlijke verzorging en verpleging) zijn. Het CIZ geeft dus geen advies aan de gemeente, hooguit kun je met een afwijzing voor de WLZ in de hand naar de gemeente om aan te geven dat je niet in aanmerking komt voor 24-uurszorg en daar je aanvraag doen voor een indicatie in functies en klassen. Tenzij het gaat om hulp bij de persoonlijke verzorging en/of verpleging, dan moet je bij je zorgverzekeraar zijn. Met een beetje pech heb je het allebei nodig en zit je met drie PGB's uit twee verschillende wetten met elk hun eigen regels en voorwaarden. "Leuker kunnen we het niet maken, en makkelijker al helemaal niet."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de info Lies. Ik vermoedde al dat er ondertussen wel iets veranderd kon zijn.
Ik heb dit al ruim voor 2000 geregeld bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad van ruim vóór de overgang van AWBZ naar WLZ ja :-) Ik weet niet om wat voor zorg het gaat natuurlijk, maar dat is zelfs nog van voor de invoering van de WMO, dus toen zat zelfs de huishoudelijke hulp nog in de AWBZ, en het CIZ heette nog RIO en indiceerde in veel gemeentes ook voor voorzieningen uit de WVG (Wet voorziening Gehandicapten, de voorloper van de WMO). Ook na de overgang van WVG naar WMO maakten sommige gemeentes nog gebruik van het CIZ voor de indicatiestelling van WMO-zorg, terwijl andere daar zelf mensen voor in dienst gingen nemen of opleiden of er een onafhankelijk medisch adviesbureau voor inhuurden. Voor zover mij bekend wordt het CIZ nu nergens meer gebruikt door gemeentes voor WMO-indicaties. Nou had het RIO/CIZ ook wel wat manco's hoor, maar ik begrijp nog steeds niet hoe ze in den Haag die hele onafhankelijke indicatiestelling hebben laten verdwijnen (ook in de zorgverzekeringswet) en ze dat hebben weten te verkopen als iets positiefs onder het mom van 'dichter bij de burger'. Ja, me hoela.

Het beste antwoord

Waar je moet zijn hangt af van het soort zorg en de zorgzwaarte.

Allereerst is er de WLZ, wet langdurige zorg, voor mensen die in principe 24-uurs zorg nodig hebben. Dat moet aangevraagd worden bij het CIZ. Voor iemand met een visuele handicap zijn er dan de zorgprofielen sector ZGvis (zintuigelijke handicap visueel). Criterium daarvoor is dat iemand 24 uur per dag toezicht nodig heeft en/of niet zelf kan 'alarmeren', dat wil zeggen dat iemand niet zelf kan aangeven met de telefoon of een alarminstallatie dat hij of zij op dat moment hulp nodig heeft, of dat 15 minuten wachten of hulp medisch niet verantwoord is. Het gaat om mensen die in aanmerking komen voor een woonindicatie, dus een indicatie voor een verpleeghuis. Het lastige is dat de gebruikte criteria domweg van de ene tot de andere indicatiesteller anders kunnen worden toegepast. Wat dat betreft zou ik zeggen dat als je enigszins vindt dat 24-uurszorg te beargumenteren is of alarmeren problematisch kan zijn, je altijd een aanvraag kunt doen: je weet immers maar nooit. Met een WLZ-indicatie kun je ervoor kiezen thuis te blijven wonen en zelf je zorg te regelen met een PGB.

Is WLZ niet van toepassing, dan moet je voor persoonlijke verzorging en verpleging bij de zorgverzekeraar zijn en voor begeleiding, huishoudelijke hulp en dagbesteding bij de gemeente (WMO). Huishoudelijke hulp behoort niet meer in elke gemeente tot deze zorg en al helemaal niet in PGB-vorm. Is er een partner, dan zal die geacht worden het huishouden te doen. Voor begeleiding geldt ook dat er eerst gekeken wordt naar andere oplossingen vanuit de aanvrager en diens omgeving. Hulp bij boodschappen doen wordt bijvoorbeeld zelden geïndiceerd, want het online bestellen van boodschappen wordt gezien als een alternatief hiervoor. Hetzelfde geldt voor hulp bij koken (er zijn maaltijdvoorzieningen) en hulp bij vrijetijdsbesteding mag al jaren niet meer uit het PGB worden betaald. Vraag eventueel hulp bij Per Saldo of een onafhankelijk cliëntondersteuner om te weten welke zorg behoort tot vergoede zorg; soms maakt de bewoording daarbij nog uit.

Heb je eenmaal een indicatie voor zorg, dan kun je onder voorwaarden in aanmerking komen voor een PGB. Globaal geldt dat je de regels moet begrijpen en de administratie moet kunnen voeren. Precieze criteria verschillen echter per wet en per gemeente. Soms moet je inderdaad tevoren aangeven hoe je je PGB gaat besteden, maar het wat en hoe verschilt enorm.