Kun je auteursrecht krijgen op een woord of benaming die je wil gebruiken later?

Je wilt bijvoorbeeld een product ontwikkelen en op de markt brengen en de benaming wil je alvast ergens vastleggen, zodat niemand anders het kan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan.
Maar er wordt wel geëist dat je een minimum jaarproductie draait. Anders vervelt het.
Sigarettenfabrikanten, bijvoorbeeld, hebben vaak een aantal namen geclaimd. Ze moeten jaarlijks een aantal pakjes van die naam (ook met een andere verpakking) produceren. Meestal worden die aan het personeel uitgedeeld.
7 jaar geleden
Ja, dat kan. Alleen heet dat geen auteursrecht, maar merkenrecht. De precieze regels zijn ook anders.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt wel roepen dat de precieze regels anders zijn, maar welke zijn dat dan en hoe anders?
Als u een product wil ontwikkelen en op de markt brengen is het juist verstandig om alvast de naam vast te laten leggen zodat niemand anders er met uw idee vandoor kan gaan. U maakt dan gebruik van het IE- merkenrecht. IE betekent Intellectueel eigendom. Dit recht beschermt de naam of het logo van uw product of dienst.

Om uw merk te beschermen moet u het registreren bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. De kosten voor registratie van een merkenrecht liggen rond
de € 250,--, het recht lis dan meestal voor een periode van tien jaar geldig. Na elke periode kan het merkrecht voor een nieuwe periode worden verlengd.
Voordat u een IE-recht gaat aanvragen, moet u eerst controleren of er al een uitgewerkt idee bestaat. Dit kunt u opzoeken in het merkenregister voor alle geldige merken in de Benelux-landen.

Bij het informatiecentrum van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom kunt u terecht voor algemene informatie, inlichtingen uit het register, het deponeren van een merk of model en het vastleggen van een i-DEPOT. Het i-DEPOT is een wettelijk bewijsmiddel dat uw idee of creatie voorziet van een datumstempel.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een auteursrecht kunt op een merk niet krijgen, wel het merkenrecht.
Dat is waarschijnlijk ook hetgeen u bedoelt.
De registratie van een merk is afhankelijk van in welke landen u uw merk wilt registreren, waarbij elk merkenregister zijn eigen registratieprocedure hanteert. Er is een registratie bij het Benelux merkenregister, het Europees merkenregister of het internationale
merkenregister.
In het algemeen kunt u beginnen met het merk te beschermen in het land waar u zelf gevestigd bent of waar de belangrijkste marktkansen liggen.