Heeft mijn oma nog recht op geld als mijn opa naar het bejaardentehuis moet?

Mijn opa heeft Alzheimer en dementeert veel. Hij is hulpbehoevend en mijn oma is nu zelf ook ziek, dus kan niet meer zo goed voor hem zorgen (wel voor zichzelf). Wat nou als mijn opa in een bejaardentehuis komt, krijgt mijn oma dan nog bijstand of iets dergelijks? Mijn oma heeft geen inkomen en ook geen spaargeld.

Toegevoegd na 22 minuten:
Mijn oma is nog geen 65 dus heeft geen recht op aow

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Je oma heeft aow net zoals je opa.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze is nog geen 65
ronron1212
7 jaar geleden
En je opa dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
die heeft wel aow, maar gaat zijn aow dan niet op aan zijn eigen zorg?
Computoon
7 jaar geleden
Dat kan meevallen. De verplichte eigen bijdrage (lage variant) is op zijn allerlaagst (2017) euro 160,60 per maand. Het komt erop neer: hoe meer inkomen en hoe meer vermogen iemand heeft, hoe meer je moet bijbetalen. En met alleen een AOW en verder niets, denk ik dat het daarbij blijft. (Wel karig, want als je opa deel wilt laten nemen aan activiteiten, of de was wil laten verzorgen door het huis, betaal je daarvoor zelf. Daarvoor krijg je geen extra geld.) Afhankelijk van of opa wel of geen toeslag op zijn AOW had wegens oma (die nog geen 65 is) komt zij in de "gevarenzone". Dan komt een aanvulling tot op bijstandsniveau in zicht. Als oma ook naar een verpleeghuis moet, gaat na een aantal maanden de hoge eigen bijdrage gelden. Dan wordt financiele overheidshulp haast zeker noodzakelijk.

Antwoorden (1)

Als oma nu minstens 65,5 jaar is, krijgt ze AOW.

Toegevoegd na 7 minuten:
Opa ook.

Wel moet er meebetaald worden aan het verpleeghuis. Die eigen bijdrage is minstens eur 160,60 (2017) als oma thuis blijft wonen en opa en oma beiden geen inkomen hebben (behalve de AOW) of vermogen. Dat is alleen voor het wonen en de verzorging. Daarbij komen nog de kosten voor de was (als je die door het verpleeghuis laat doen) en de kosten van activiteiten waaraan je opa wilt laten deelnemen. (Bijv. wandelen, gym, muziek, knutselen, e.d.)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees in de reactie dat je oma nog geen AOW kreeg.

Als je opa al wel 65 is, heeft hij AOW. Als hij voor 2015 ook al AOW had, krijgt hij daarbovenop nog een toeslag omdat je oma er nog geen recht op heeft. (Voor nieuwe gevallen is die toeslagregel in 2015 afgeschaft).

En als ze alles bij elkaar SAMEN een inkomen en vermogen hebben onder de bijstandsnorm, dan zit er niets anders op dan een aanvullende bijstandsuitkering aan te vragen bij de gemeente.
Dan wordt het wel op een houtje bijten... Maar dan zou het probleem nu ook al bestaan en dat schrijf je niet.
Bedenk dat een eigen huis ook vermogen is; er gelden bijzondere regels als je dan een bijstandsuitkering wil aanvragen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn oma is nog geen 65