Heeft mijn oma nog recht op geld als mijn opa naar het bejaardentehuis moet?

Mijn opa heeft Alzheimer en dementeert veel. Hij is hulpbehoevend en mijn oma is nu zelf ook ziek, dus kan niet meer zo goed voor hem zorgen (wel voor zichzelf). Wat nou als mijn opa in een bejaardentehuis komt, krijgt mijn oma dan nog bijstand of iets dergelijks? Mijn oma heeft geen inkomen en ook geen spaargeld.

Toegevoegd na 22 minuten:
Mijn oma is nog geen 65 dus heeft geen recht op aow

Weet jij het antwoord?

/2500

Als oma nu minstens 65,5 jaar is, krijgt ze AOW. Toegevoegd na 7 minuten: Opa ook. Wel moet er meebetaald worden aan het verpleeghuis. Die eigen bijdrage is minstens eur 160,60 (2017) als oma thuis blijft wonen en opa en oma beiden geen inkomen hebben (behalve de AOW) of vermogen. Dat is alleen voor het wonen en de verzorging. Daarbij komen nog de kosten voor de was (als je die door het verpleeghuis laat doen) en de kosten van activiteiten waaraan je opa wilt laten deelnemen. (Bijv. wandelen, gym, muziek, knutselen, e.d.) Toegevoegd na 1 uur: Ik lees in de reactie dat je oma nog geen AOW kreeg. Als je opa al wel 65 is, heeft hij AOW. Als hij voor 2015 ook al AOW had, krijgt hij daarbovenop nog een toeslag omdat je oma er nog geen recht op heeft. (Voor nieuwe gevallen is die toeslagregel in 2015 afgeschaft). En als ze alles bij elkaar SAMEN een inkomen en vermogen hebben onder de bijstandsnorm, dan zit er niets anders op dan een aanvullende bijstandsuitkering aan te vragen bij de gemeente. Dan wordt het wel op een houtje bijten... Maar dan zou het probleem nu ook al bestaan en dat schrijf je niet. Bedenk dat een eigen huis ook vermogen is; er gelden bijzondere regels als je dan een bijstandsuitkering wil aanvragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100