Wie heeft er bij deze wegversmalling voorrang?

Aangezien het 'obstakel' aan de linkerkant is (gezien vanuit mijn camerastandpunt), nam ik altijd aan dat wanneer je vanuit mijn richting komt voorrang hebt.
Echter wordt ik hier zeer regelmatig bijna frontaal aangereden door automobilisten vanaf de andere kant die voorrang nemen. Dit laat mij twijfelen aan de conclusie die ik eerder had getrokken.

Nu zou ik graag willen weten hoe de voorrang hier officieel geregeld is, zodat ik voortaan met zekerheid kan gaan toeteren en seinen óf voorrang gaan verlenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier de foto's: https://postimg.org/gallery/1nctfsvjy/
Het uploaden van foto's naar GoeieVraag bleek problematisch.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Aan beide kanten van de weg staat dit bord hier is het dus geen voorrang mee beleefdheid
http://www.bijzondereverrichting.nl/regels/borden/
http://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/kruisen-van-voertuigen-wegversmalling
TurfGraver
7 jaar geleden
Eens met ronron. Al zou u ook kunnen zeggen dat de weg obstakel op de ander weghelft bevindt. Als daar een geparkeerd auto zou staan mag u ook eerst.
peterjbruins
7 jaar geleden
Wat ik me nou afvraag, is of een dergelijk vast object van de weg ook als obstakel geldt.
Inekez1
7 jaar geleden
Ja, een vast object geldt ook als obstakel. Wegversmallingen hebben vrijwel altijd vaste obstakels (brugleuning, vluchtheuvel, bloembak, verhoogde stoep, ...). Als de versmalling aan beide kanten min of meer gelijk is en 2 auto's elkaar niet kunnen passeren, staat er met borden aangegeven welke kant eerst mag. In andere gevallen geldt dat degenen op de onderbroken rijbaan moet wachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Houd wel in gedachte dat men geen voorrang kan nemen, zelfs als zou men het volgens de regels dienen te krijgen.

Het beste antwoord

Jij (als brommer) hebt voorrang. De strook aan de zijkant is niet van toepassing, TENZIJ aangegeven staat dat je hier met je brommer MOET rijden.

Ondanks dat dit gedeeltelijk een fietsstrook betreft, is dit op het punt van de wegversmalling NIET het geval. Je mag hier dus NIET rijden met je brommer.

Zoals op de foto's te zien is, is het laatste stukje voor de versmalling een doorgetrokken streep. De versmalling zelf, maakt van dat stukje een fietsPAD en geen Strook. Een strook mag alleen tijdelijk gebruikt worden als je te maken hebt met voorsorteren of inhalen van afslaande voertuigen. Van dit alles is ook geen sprake. Als brommer heb je daar dus helemaal NIKS te zoeken.

Nu is het in het geval op deze foto's zo dat tegemoetkomend verkeer op jouw gedeelte van de weg moeten rijden. Hiermee moeten ze dus voorrang geven aan voor hun tegemoetkomend verkeer.

Op de foto zie ik een brommer helemaal rechts rijden terwijl een andere tegemoetkomende auto passeert.

Wil je je voorrang. Hou rekening met dwazen op de weg.
Neem alleen voorrang als je deze krijg.
Wees zeker van je zaak. Ga juist NIET helemaal rechts rijden, maar goed rechts van het midden, en laat zien dat jij daar rijdt. Blijk de auto toch ook af te buigen richting de doorgang van de versmalling kun je veilig naar LINKS uitwijken. Want rechts kunnen fietsers rijden en links kan er niks tegemoet komen.
Rij niet te snel, maar let op het verkeer wat je tegemoetkomt en wat deze doet.
sterredag
7 jaar geleden
peterjbruins
7 jaar geleden
Duidelijk, bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als een obstakel zich op jouw weghelft bevindt, moet jij voorrang verlenen. Gezien vanuit het camerastandpunt heb jij dus inderdaad voorrang. Tenzij er borden staan die iets anders aangeven, uiteraard.

Nu moet je voorrang altijd krijgen en nooit nemen. Toeteren mag je alleen doen om een gevaarlijke situatie af te wenden, en dat zou niet nodig moeten zijn als je een beetje defensief rijdt. En dat is blijkbaar nodig in deze situatie. Het is soms lastig om je eigen snelheid - of die van een ander - juist in te schatten, dus het zou zomaar kunnen dat tegenliggers denken er nog makkelijk voorbij te kunnen (en dus gebruik kunnen maken van gelegenheidsvoorrang) voor jij bij de wegversmalling bent. Seinen is een ander verhaal, ik vraag me alleen af of het erg zinvol is. Maar ik ben geloof ik een beetje pessimistisch als het gaat om adermans kennis van verkeersregels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Seinen met grootlicht mag ook niet. :)
peterjbruins
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Lies. Wat je zegt over het toeteren weet ik, ik was een beetje sarcastisch in mijn vraag ;) Ik rijd overigens op een brommer, dus ergens snap ik het gedrag van de automobilisten wel (ze verwachten dat ik over het fietspad ga). Het komt me echter enorm vaak voor dat automobilisten me bijna van de sokken rijden wanneer ik op de brommer rijd, wat me erg frustreert en zodoende mijn rijgedrag niet ten goede komt.
Inekez1
7 jaar geleden
Op een brommer door die wegversmalling? Geen wonder dat andere automobilisten jou daar niet verwachten. Die rode strook is een fietssuggestiestrook, geen fietspad. Daar hoor jij met je brommer gebruik van te maken. En wel voorzichtig, want het betreft uitstap- en oversteekplekken voor de busreizigers.
peterjbruins
7 jaar geleden
Inekez1 dit betreft geen fietssuggestiestrook, maar een fietsstrook (te herkennen aan de fiets symbolen). Ik mag er dus geen gebruik van maken met de brommer...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@peterjbruins, als u voorrang verleent als dat voor uzelf veiliger is, is uw rijgedrag uitstekend
Inekez1
7 jaar geleden
Ook van een fietsstrook met onderbroken streep mag een brommer gebruik maken. Zelfs auto's mogen er op rijden. "Loopt er een doorgetrokken streep langs de fietsstrook, dan mogen andere bestuurders niet op de fietsstrook komen. Loopt er een onderbroken streep, dan mogen andere bestuurders er wel komen, maar alleen als ze daarmee geen fietsers hinderen." https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstrook
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Echter...die fietsstrook heeft achter de versmalling geen belijning meer. Is het dan nog steeds een "suggestie strook"? Want een auto (behalve een fiat cinquecento) past daar niet op. Ik denk dat de politie het niet accepteert als je daar met een auto gaat rijden. En in dat geval mag je er met de brommer dus ook niet op. (Al zou ik dat waarschijnlijk toch gewoon doen)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Overigens. Waarom zou een brommer op de fiets strook moeten rijden? Zodat auto's hem kunnen inhalen? Dat is hooguit beleefd maar zeker niet verplicht.
Jij hebt voorrang, want het obstakel is aan de zijde van de tegenligger en er staan verder geen borden. Jouw rijbaan loopt gewoon door.
Je hebt weliswaar voorrang, maar neem dat nooit als de tegenliggers ook voorrang nemen, want vroeg of laat gaat het een keer mis. Niemand wordt beter van schade, ook al heb je voorrang. Beter twee seconden moeten wachten dan je auto in de prak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, juist voorrang is nog steeds een kwestie van krijgen en niet némen. Men koopt er niets voor als op de steen komt te staan: ik had voorrang.