Als een klant zich niet aan de algemene voorwaarden houd, kan hij het bedrijf dan aanklagen voor een fout waar hij zelf medeverantwoordelijk voor is ?

In de algemene voorwaarden staat: De huurder dient de goederen tijdens of onmiddelijk na de inontvangstneming ervan te controleren. Tellingen door verhuurder bij terugbrengen zijn bindend.

Wanneer de huurder niet controleert of alle gehuurde producten aanwezig zijn, kan hij de verhuurder dan aanklagen wanneer deze zonder bedoelingen een onvolledige bestelling meegeeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Kan je doen maar als je verliest betaal je de hoofdprijs

In principe is deze vraag te vaag om zo te beantwoorden. In zijn algemeenheid geldt dat de algemene voorwaarden bindend zijn, maar ze moeten wel aan alle redelijkheid uitvoerbaar zijn. In dit geval is het redelijk dat een huurder moet controleren of hij wel de juiste hoeveelheid en/of de juiste goederen meekrijgt als hij die huurt. Toch kan deze voorwaarde in sommige gevallen niet redelijk zijn. Als de goederen op een bepaalde manier ingepakt zijn, bijvoorbeeld om ze geschikt te maken voor vervoer, dan kan niet redelijkerwijs verwacht worden dat de huurder ze bij het ophalen openmaakt om te controleren. Daarnaast lijkt het me ook niet dat deze regel de verhuurder bevrijdt van zijn plicht om zijn deel van de overeenkomst uit te komen. Stel de huurder komt er thuis achter dat er toch een exemplaar mist, dan kan hij de verhuurder nog steeds verzoeken om ook de laatste te leveren. Pas als er onenigheid over de geleverde hoeveelheid is, mag er naar dit onderdeel uit de algemene voorwaarden gewezen worden. Nu een hypothetisch geval. Stel u bent de huurder. U heeft 10 exemplaren van iets nodig omdat u de volgende dag deze moet gebruiken om een andere overeenkomst na te komen. U haalt ze op zonder te controleren. De volgende dag ontdekt u dat u niet genoeg exemplaren heeft. Daardoor kan u uw opdracht niet uitvoeren met alle gevolgen van dien. Valt de verhuurder nu aan te spreken op de schade die u daardoor lijdt? Naar mijn mening niet. De huurder heeft zelf nagelaten om de goederen te controleren. Toen u er achter kwam, was de verhuurder weliswaar in gebreke, maar hij kon dat niet meer herstellen omdat u het te laat meldde. Daarom is de schade niet te verhalen op de verhuurder. Als de vraagsteller de situatie nauwkeuriger kan omschrijven, kunnen we nauwkeuriger antwoord geven.

Aanklagen kan altijd maar het is hier niet zinvol. Natuurlijk moet de huurder tellen of klopt wat er geleverd is, dat staat ook in de algemene voorwaarden want alleen dan (meteen contact opnemen dat het aantal niet klopt) stelt je vrij van de gevolgen als er iets stuk gaat of als er iets mist bij het weer inleveren. Je kunt nu nooit meer bewijzen dat het geleverde aantal niet klopte en daartegen dekt de verhuurder zich (logischerwijs) in. Het is geen vreemde voorwaarde dus ja, aanklagen mag, je zult in principe niet het resultaat krijgen waar jij op hoopt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100