Als een klant zich niet aan de algemene voorwaarden houd, kan hij het bedrijf dan aanklagen voor een fout waar hij zelf medeverantwoordelijk voor is ?

In de algemene voorwaarden staat: De huurder dient de goederen tijdens of onmiddelijk na de inontvangstneming ervan te controleren. Tellingen door verhuurder bij terugbrengen zijn bindend.

Wanneer de huurder niet controleert of alle gehuurde producten aanwezig zijn, kan hij de verhuurder dan aanklagen wanneer deze zonder bedoelingen een onvolledige bestelling meegeeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Kan je doen maar als je verliest betaal je de hoofdprijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is deze vraag te vaag om zo te beantwoorden.

In zijn algemeenheid geldt dat de algemene voorwaarden bindend zijn, maar ze moeten wel aan alle redelijkheid uitvoerbaar zijn. In dit geval is het redelijk dat een huurder moet controleren of hij wel de juiste hoeveelheid en/of de juiste goederen meekrijgt als hij die huurt.

Toch kan deze voorwaarde in sommige gevallen niet redelijk zijn. Als de goederen op een bepaalde manier ingepakt zijn, bijvoorbeeld om ze geschikt te maken voor vervoer, dan kan niet redelijkerwijs verwacht worden dat de huurder ze bij het ophalen openmaakt om te controleren.

Daarnaast lijkt het me ook niet dat deze regel de verhuurder bevrijdt van zijn plicht om zijn deel van de overeenkomst uit te komen. Stel de huurder komt er thuis achter dat er toch een exemplaar mist, dan kan hij de verhuurder nog steeds verzoeken om ook de laatste te leveren. Pas als er onenigheid over de geleverde hoeveelheid is, mag er naar dit onderdeel uit de algemene voorwaarden gewezen worden.

Nu een hypothetisch geval. Stel u bent de huurder. U heeft 10 exemplaren van iets nodig omdat u de volgende dag deze moet gebruiken om een andere overeenkomst na te komen. U haalt ze op zonder te controleren. De volgende dag ontdekt u dat u niet genoeg exemplaren heeft. Daardoor kan u uw opdracht niet uitvoeren met alle gevolgen van dien. Valt de verhuurder nu aan te spreken op de schade die u daardoor lijdt?

Naar mijn mening niet. De huurder heeft zelf nagelaten om de goederen te controleren. Toen u er achter kwam, was de verhuurder weliswaar in gebreke, maar hij kon dat niet meer herstellen omdat u het te laat meldde. Daarom is de schade niet te verhalen op de verhuurder.

Als de vraagsteller de situatie nauwkeuriger kan omschrijven, kunnen we nauwkeuriger antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Je bent me nét voor. Dit was mijn antwoord:
Een aanklacht indienen kan en mag iedereen, maar de vraag is of die door een rechter zal worden gehonoreerd. En die vraag is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Dat hangt af van verschillende factoren. Ten eerste rijst de vraag of de bepaling in het contract redelijk is. Wanneer je eetcouverts huurt voor 200 personen, dan kan de verhuurder redelijkerwijs niet van de huurder verwachten dat de ontvanger vooraf gaat natellen of alle 200 messen, vorken en lepels aanwezig zijn. Als je tien of twintig voorwerpen huurt, lijkt het me logisch dat de huurder vooraf even controleert of hij het juiste aantal meekrijgt. Dat doe je immers ook bij aankoop van een product. Verder kan een rechter kijken of, van de kant van de verhuurder, sprake is van "verwijtbaar nalatig handelen" of dat er misschien zelfs opzet in het spel is. De aanklager zal wel met bewijzen moeten komen om zo'n aanklacht te onderbouwen. Bovendien zal de huurder moeten bewijzen dat hij "aantoonbare schade" heeft geleden. Kortom, jouw vraag is niet met een "ja" of "nee" te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011: great minds think alike, maar sommige handen typen iets sneller ;-) Mooi verhaal!
Aanklagen kan altijd maar het is hier niet zinvol. Natuurlijk moet de huurder tellen of klopt wat er geleverd is, dat staat ook in de algemene voorwaarden want alleen dan (meteen contact opnemen dat het aantal niet klopt) stelt je vrij van de gevolgen als er iets stuk gaat of als er iets mist bij het weer inleveren.

Je kunt nu nooit meer bewijzen dat het geleverde aantal niet klopte en daartegen dekt de verhuurder zich (logischerwijs) in. Het is geen vreemde voorwaarde dus ja, aanklagen mag, je zult in principe niet het resultaat krijgen waar jij op hoopt.