Wat zegt de wet over auteursrechthouder onbekend?

Stel, je vind een video waarop duidelijk bekenden staan maar waarbij de wettelijke auteursrechthouder wel zichtbaar op video staat terwijl deze persoon niet bekend voor komt. Hoe kan ik dit persoon eventueel bereiken, en kan het auteursrecht automatisch overgaan op een van de personen in de video? Natuurlijk blijft het auteursrecht volledig bestaan voor dit persoon, alleen het lijkt me erg lastig om te handhaven als de auteursrechthouder onbekend is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat is aan de persoon van wie de recht is.
Als deze vindt dat zijn recht geschonden wordt mag deze een beroep doen op zijn recht.
Kortom, deze meld zich dan van zelf. :)
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe weet je dat hij onbekend is misschien wil hij gewoon niet zichtbaar zijn.
tinus1969
7 jaar geleden
Auteursrecht staat volkomen los van wie er zichtbaar is op een video.

Het beste antwoord

Het auteursrecht blijft bij de maker, deze gaat niet automatisch over op iemand anders bijv. een persoon die in een video voorkomt waarvan het auteursrecht betwist wordt. Het auteursrecht kan slechts worden overgedragen (via een akte, of overgaan op iemand anders via het erfrecht. Zie bron, en dan vooral artikel 2.

Het zal wel duidelijk moeten worden wie deze maker dan wel is. Diegene zal waarschijnlijk zelf aan de bel trekken als zijn auteursrecht betwist wordt. Vervolgens is het een bewijskwestie wie het beste recht heeft, zie ook artikel 4 uit genoemde bron.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, dankjewel.