Als je acht jaar geleden een keer iets hebt gestolen krijg je dan ook een strafblad?

Ik ben nu 54 jaar en heb tot acht jaar geleden nooit iets met justitie te maken gehad. Mijn toenmalige (narcistische) vriend had iets in mijn tas gestopt. dat is gezien en ik heb me nog nooit zo gegeneerd. Ik heb een boete en een taakstraf gekregen. Heb nu ergens een bewijs van goed gedrag voor nodig. Zou ik hierdoor nog schade daarvan ondervinden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als u wilt weten of en wat er eventueel genoteerd is, kunt u schriftelijk geïnformeerd worden wanneer u de gegevens kunt inzien bij de griffie van de arrondissementsrechtbank in het gebied waar u woonachtig bent.
Dat is een persoonlijk recht.
https://www.justid.nl/organisatie/JDS/Inzageencorrectie.aspx
Amadea
7 jaar geleden
Als ik de vraag goed lees heb jij zelf toch nog steeds nooit een strafbare daad gepleegd, kabouter1962? Jij hoeft helemaal niet op te draaien voor de fouten van een ander!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees iets over het verkregen hebben van een boete en een taakstraf

Antwoorden (1)

Voor het feit dat u omschrijft is er acht jaar geleden een aantekening gemaakt in de justitiële documentatie (het strafblad). U krijgt het dus niet, de aantekening is acht jaar geleden geplaatst.
Bij de beoordeling van een aanvraag van een VOG wordt rekening gehouden met alle gegevens die er genoteerd zijn. Daaronder zijn begrepen veroordelingen, maar ook schikkingen, openstaande zaken en sepots.
Hoe lang u last hebt van deze aantekeningen in de justitiële documentatie hangt af van hetgeen er genoteerd is. Zoals u de feiten beschrijft zult u er geen last meer van hebben.
Voor de meeste functies geldt een zogenaamde terugkijktermijn van vier jaar. Dit betekent dat de VOG zal worden afgegeven als er in de vier jaar vóór aanvraag geen justitiële gegevens worden aangetroffen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik weet niet zeker of je antwoord helemaal klopt, dat ze er geen last meer van kan hebben. De verjaring voor misdrijven is normaal ongeveer 20 jaar. "Bij lichte misdrijven (feiten waarvoor u volgens de wet minder dan 6 jaar kunt krijgen) wordt het strafblad in principe verwijderd als er 20 jaar zijn verstreken" Als het inderdaad zo is dat 4 jaar terug kan worden gekeken en de diefstal (waar ik even vanuit ga) pas na 20 jaar wordt verwijderd uit de registratie dan en de diefstal 8 jaar geleden is gebeurt is de kans groot dat er wel een aantekening wordt gevonden als men 4 jaar teruggaat. Ze kan er dus wel last van hebben..... http://bvb-advocaten.nl/nieuws/het-strafblad-justitile-documentatie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erotisi, maak het niet onnodig erg.
De terugkijktermijn is van belang niet na hoeveel jaren een aantekening verwijderd wordt.
Het delict was acht jaar geleden, dat is langer dan de terugkijktermijn. Het is niet de bedoeling dat Justis in het dossier zonder reden gaat wroeten. Vier jaar is vier jaar.
Ook dit staat op de site van deze advocaten
http://bvb-advocaten.nl/nieuws/de-verklaring-omtrent-het-gedrag
erotisi
7 jaar geleden
Ok, heb het nog eens bestudeerd. Het lijkt me dan toch inderdaad dat ze er geen last van heeft. Maar verwarrend vond ik het toch wel omschreven. Want enerzijds staat er dat je geen VOG krijgt indien in de terugkijktermijn justitiele documentatie wordt aangetroffen: "Voor de meeste functies geldt een zogenaamde terugkijktermijn van 4 jaar. Dit betekent dat de VOG zal worden afgegeven als er in de 4 jaar vóór de aanvraag geen justitiële gegevens worden aangetroffen." Die worden dus wel aangetroffen! Echter...zoals op een wat onduidelijke wijze op die site omschreven (maar dat kan aan mij liggen), vallen blijkens de wet alleen díe documentatie binnen die vier jaar indien zij betrekking hebben op een uitspraak van maximaal vier jaar geleden. Paragraaf 3.1.2 https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-14312.html