Wat zijn mijn rechten als verzorger van dit kind?

best lezer.

Ik schrijf de brief,ivm een moeilijk kwestie , zoals het er nu voor staat ben ik ,met niet-
biologische zoon kwijt .
De reden is dat zijn moeder beperkingen heeft en hulp zocht ,ik heb 7 jaar voor hun gezorgd -
maar nu is het als of ik geen rechten heb , ze is gegaan naar het tvo , en er is niks bekend-
dat ik al die jaren , die jongen heb op gevoed en zijn moeder geholpen zich met mijn zorg -
zelfstandig te kunnen leven , echter gaat zij nu begeleid wonen, en haar kind weg gehouden-
word bij mij om dat ik dus niet zijn vader ben ,(maar wel zijn papa al jaren)
zoals jullie begrijpen ben ik radeloos , en weet niet meer wat ik moet doen .
zijn moeder wil graag dat hij bij me gaat wonen, en het kind wil dat zelf ook heel graag want is aan mijn dagelijkse opvoeding gewend ,
hij word 12 in december -
ik kan aantonen al meer dan 6 jaar zorg te dragen voor het kind en zijn moeder . er is ook en testament dat zegd ,
als moeder komt te overlijden, ik de aangewezen voogd zal zijn ,van het kind .
zo hebben we hulp in huis gehad waar mijn naam wel 100 keer in voor komt maar het lijkt er op dat ik gewoon geen rechten heb opgebouwd.
het is gewoon zo dat ik van af zijn 5 jaar tot heden voor hem zorg hij zegt papa en ziet mij dan ook zo ,
het is mijn zoon in mijn leven die ik een goed leven wilde geven ,
ik ben radeloos en zoek hulp wat zijn mijn rechten en dat van het kind?
wie kan mij helpen ,geld voor een advocaat heb ik niet , en de tijd dringt .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat u met TVO het Team Verpleegkundige Ondersteuning bedoelt en dat de moeder nu begeleid gaat wonen. Volgens u haar kind. Dat is namelijk niet altijd het geval. Er bestaat ook begeleidend wonen voor moeders met kind.

Personen die een hechte band met het kind hebben kunnen de rechter vragen om een omgangsregeling vast te stellen.
Kinderen vanaf 12 jaar kunnen dit zelf ook bij de kinderrechter kenbaar maken welke omgangsregeling zij willen, soms zelfs waar zij willen gaan wonen. Dat heet kinderverhoor. Het is een kort gesprek, hooguit een kwartier en vind alleen met het kind plaats. De moeder en de persoon voor wie de omgangsregeling wordt gevraagd, of de persoon bij wie het kind zou willen gaan wonen, zijn daar niet bij aanwezig.
Bij ieder kinder(rechter) staat het belang van het kind altijd voorop. De rechter zal zeer oprecht en degelijk nagaan of er werkelijk sprake is van een hechte band tussen het kind en de niet-ouder die de aanvraag doet.

Het kan zinvol zijn om het kind te erkennen. Heeft u daar wel eens aan gedacht? U schrijft dat u het kind al die jaren hebt opgevoed, de moeder hebt geholpen om zolang mogelijk zelfstandig te leven en u pappa noemt.

Op basis van de wet is het namelijk mogelijk dat een man, die niet de biologische vader is, een kind erkent. Hij wordt dan de juridische vader. Ieder kind heeft namelijk het recht op een juridische vader.
Voor erkenning is in eerste instantie schriftelijke toestemming van de moeder en vanaf 12jaar ook de toestemming nodig van het kind. Is het kind 16 jaar dan is er alleen schriftelijke toestemming van het kind vereist.
Een erkenning kan niet worden teruggedraaid. U hebt dan niet alleen rechten maar ook plichten. De niet-biologische vader van het kind blijft onherroepelijk de juridische vader en moet blijven voldoen aan zijn verplichtingen, ook als het moeilijk is.

Welke besluit u ook neemt, voor het vastleggen van een omgangsregeling of het erkennen van het kind als niet-biologische vader is vaak, niet altijd, de gang naar de rechter noodzakelijk.
Deze kan langdurig en zwaar zijn, maar als u het contact wilt houden op de basis vader-zoon verhouding zoals die er tot nu toe was, is het de moeite meer dan waard.
Zonder een advocaat zal het moeilijk worden, maar u heeft zeker recht op een flinke tegemoetkoming in de kosten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Tweede zin moet zijn: volgens u zonder haar kind.

Toegevoegd na 1 dag:
http://deboreling.nl/files/content/363/Wat%20is%20erkenning%20van%20een%20kind_1.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb begrepen uit uw verhaal dat de moeder begeleid gaat wonen zonder het kind. Het kind word bij u weggehouden.
De moeder wil dat het kind bij u gaat wonen, dat is ook de wens van haar (haast) 12-jarige zoon.
En er is een testament waarin u als voogd bent aangewezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heel erg bedankt !!!!!!!! ik zal wanneer het achter de rug is allemaal mu ook bericht geven,hoe het af is gelopen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Allereerst een goed antwoord: + Verder heb ik nog een vraag voor Joan: VS vertelt niets over de biologische vader, maar als die het kind heeft erkend, kan het kind niet door een ander worden erkend. Toch? En als het kind niet door de biologische vader - of wie dan ook - erkend is, komt de biologische vader dan nog in beeld in zo'n situatie, moet die bijvoorbeeld officieel te kennen geven het kind niet te willen erkennen, of is enkel het feit dat hij zijn kind nooit heeft erkend (als VS kan aantonen dat er een familieband bestaat, etc.), voldoende? En nog een advies voor Ricky: moet heeft u recht op gesubsidieerde rechtsbijstand. Heeft u dit al uitgezocht? Het juridisch loket kan hier eventueel bij helpen. Onder bepaalde omstandigheden kunnen kinderen ook recht hebben op eigen (gesubsidieerde) rechtsbijstand. Als uw zoon dit wil, kan hij voor informatie terecht bij de kinderrechtswinkel: http://www.kinderrechtswinkel.nl/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies, een kind kan maar twee ouders hebben.
Het is de moeder die bepaalt door wie het kind erkent wordt.
De niet-biologische vader kan de erkenning bij de
Burgerlijke Stand van de gemeente waar hij woont, om een akte van erkenning op te laten maken. Dat is kosteloos. Stel dat de biologische vader ineens op komt dagen met de wens het kind te erkennen, dan wordt de zaak wel erg ingewikkeld. Als de moeder het verzoek frustreert moet de biologische vader via de rechtbank vervangende toestemming voor erkenning vragen.
De erkenning van de niet-biologische vader krijgt dan een voorwaardelijk karakter in afwachting van wat de rechter beslist. Het is onwaarschijnlijk dat de rechter zal beslissen in het voordeel van de man die twaalf jaar heeft gewacht.
Ricky heeft zeker recht op gesubsidieerde rechtsbijstand als hij toch nog een advocaat nodig heeft. De maximale eigen bijdrage is € 196,--. De kinderrechtswinkel en het juridisch loket zou ik voor deze zaak niet aanraden. Met behulp van collega zinnige objectieve info gevonden.
http://deboreling.nl/files/content/363/Wat%20is%20erkenning%20van%20een%20kind_1.pdf

Andere antwoorden (1)

Ik begrijp dat jij niet getrouwd was met de moeder, geen geregistreerd partnerschap had met haar en geen samenlevingsovereenkomst. Daar bij komt dat jij het kind niet erkend hebt (neem ik aan).
De moeder gaat begeleid wonen en kan of mag daar niet voor het kind zorgen. Omdat het kind nog zo jong is, zal het onder de kinderbescherming vallen, en zij zullen kijken wat in hun optiek het beste voor het kind is, bij jou wonen of elders uit huis geplaatst.
In principe heb je weinig rechten.........helaas.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijk is wellicht om het kind alsnog te erkennen wanneer het kind geen twee juridische ouders heeft; bijvoorbeeld als de biologische vader er niet meer is of het kind niet erkend heeft.