Mag je een muts dragen in de rechtbank?

Ik bedoel geen pet of capuchon. gewoon een muts die je hoofd volledig bedekt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet herkenbaar zijn.
TurfGraver
7 jaar geleden
Uit beleefdheid zou je het niet doen.
Er is (voor België althans) zelf een wetboek artikel (759) voor die het verbiedt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Gwenda, als een verdachte een jack met capuchon of pet ver over het voorhoofd en oren draagt dan neemt een attente advocaat of bode deze even van hen over voordat men de rechtszaal betreedt. Het probleem van wel of niet mogen speelt dus niet.
Vaak moet men in de wachtruimte of op de gang wachten, dan mag de verdachte best de capuchon of pet over het hoofd te trekken en een zonnebril opzetten. Niet iedere verdachte wenst herkend te worden buiten de rechtszaal. Wat artikel 759 van het Gerechtelijk Wetboek betreft, zie artikel d.d. 11 september 2009.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/992589/2009/09/11/Twee-vrouwen-met-hoofddoek-moeten-rechtbank-verlaten.dhtml
Art 759 werd verkeerd toegepast. De discussie die toen ontstaan is, is nog maar kort geleden afgesloten.
http://www.hrc.ugent.be/wp-content/uploads/2016/04/Centrum-voor-Mensenrechten_Onderzoek-rond-hoofddeksels-in-de-rechtszaal.pdf Dan is er altijd nog het "keppeltjes-incident" waardoor rechter De Smedt de koosnaam "keppeltjesrechter" kreeg.

Antwoorden (2)

Nee dat mag niet. Zie bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Het staat in een blog geschreven (dus geen betrouwbare bron) en bovendien niet als verboden maar als "niet goed".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mr. B.G.N. (Bart) Gubbels - Advocaat
ondernemingsrecht, arbeidsrecht, contractenrecht is een zeer betrouwbare schrijven bij Wet & Recht en een zeer betrouwbare bron.
Roken en spreken terwijl iemand anders aan het woord is, zijn absoluut verboden.
Bij de kolom "niet goed" staan zaken die niet "als behoorlijk" worden beoordeeld maar niet expliciet verboden.
Sommige zaken, zoals het dragen van hoofdbedekking of zonnebrillen kunnen door de bode worden verboden, wat ook meestal gebeurd.
Voldoet men niet aan het verzoek dan kan de toegang tot de bezoekerszaal worden geweigerd. Aan degene die de rechtszaal moeten betreden wordt door de rechter verzocht ongewenste zaken af te doen, als de advocaten dit nog niet hebben gedaan. Op de uitspraak mag het geen invloed hebben.
Om de veiligheid en privacy van bezoekers en medewerkers te garanderen, gelden er in elk gerechtsgebouw huisregels. Deze verschillen per gerechtsgebouw.

Bij een bezoek aan het gerechtsgebouw moet men zich altijd melden bij de receptie bij de hoofdingang. De medewerker kan naar je identiteitsbewijs vragen en/of naar de reden van het verblijf in het gebouw. Je tas en kleding worden gecontroleerd op ongewenste voorwerpen. Het kan voorkomen dat er aanvullende beveiligingsmaatregelen worden genomen, zoals extra toezicht, fouilleren, etc.

Er zit verschil tussen of je naar de rechtbank gaat om voor te komen, of slechts als bezoeker. Als je voor moet komen is het ongepast om joggingbroeken, hoodies, petjes en sneakers te dragen. Verboden is het niet, maar je komt er gewoon al onvoorbereid en onbetrouwbaar mee over. Draag geen vrijetijdskleding, minirokje, diep colleté of doorschijnende blouse. Maar zie er gewoon verzorgd uit.

Er zijn geen kledingvoorschriften voor bezoekers te vinden, maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat je in het gebouw je hoofddeksel afzet. Dat is alleen voor buiten, om je hoofd te beschermen tegen de weersomstandigheden. Alleen als je om religieuze redenen iets op je hoofd moet dragen mag dat ook binnen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als bezoeker mag ik gerust een hoedje of mutsje dragen, zelfs een zonnebril met licht getinte glazen, hoewel ik hem meestal afzet. Binnen is het niet zo zonnig.
Het onderdeel kledingadvies rechtbank van hobbsite Kleding Advies.nl heeft weinig met de realiteit van doen, integendeel de inhoud werkt op de lachspieren. Van formele kleding is geen sprake. De kledingadviezen, vooral die voor de vrouw zijn niet van deze tijd. Kokerrok en opgestoken haar ::))
Een verdachte wordt vooraf door de degene die hem bijstaat geadviseerd wat het beste is en wat bij de verdachte past. Helemaal afhankelijk van de leeftijd van de verdachte, dus echt geen pak met colbert voor onder de 23jaar.
Op de site www.rechtspraak staan geen kledingadviezen.