Mag je met een hoofddeksel zoals een pet of capuchon in de Albert Heijn winkelen?

Zojuist ben ik samen met mijn vrouw gaan winkelen bij de plaatselijke Albert Heijn. Zodra ik een winkelmandje bij de ingang wilde pakken werd ik aangesproken door een winkelbeveiliger. Deze beveiliger vertelde mij dat ik mijn capuchon (die ik nog op had) af moest doen, omdat dit tegen de regels van de winkel in ging. Nu vraag ik mij af in hoeverre deze beveiliger het wettelijke recht had om mij te vragen mijn capuchon af te doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Wettelijk recht. De winkel is eigendom van ah dus die bepaald wat de voorwaarde zijn. Als je dat niet aanstaat ga je ergens anders winkelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vreemd. Ik kom nooit in een winkel zónder pet of hoed, en heb nog nooit zoiets meegemaakt. En ik kom toch echt al jarenlang in heel wat verschillende winkels.
Computoon
7 jaar geleden
Een pet of hoed is wat anders dan een capuchon. Wie een capuchon draagt, is moeilijker herkenbaar omdat daarmee het hoofd voor een groot deel "ingepakt" is. Zo zullen bivakmutsen uit beveiligingsoogpunt ook niet worden gewaardeerd. Of met een helm op binnenkomen in de shop van het tankstation.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar de vraag gaat ook over petjes. En ik heb ook nog nooit dit soort huisregels zien hangen n een winkel. Moeten ze dat soort dingen niet duidelijk aangeven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het dragen van een keppeltje, iets tegen zonneallergie of een moslima heeft meerwaarde.
Het ophouden van de capuchon in een winkel heeft voorlopig nog geen enkele religieuze of gezondheidsreden.
Inekez1
7 jaar geleden
Bij een buurtsuper in een klein dorp zal er niemand wat van zeggen. Dat de betreffende winkel iemand in dienst heeft als beveiliger zegt al iets over de omgeving waar die winkel staat. Die zal wel nodig zijn omdat er teveel werd gestolen, of erger.
De supermarkt bij ons in het dorp heeft denk ik niet eens camera's en zeker geen beveiliging. Hier kun je gerust met een petje op binnenlopen en hier kun je ook nog gewoon een winkelwagentje pakken zonder dat er een muntje in moet.

Antwoorden (1)

Dat mag hij vragen je betreed een prive terrein dus hun regels gelden.
Dit zullen ze aan je gevraagd hebben vanwege de beveiligings camera's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Dus islamitische dames die een hoofddoek dragen mogen daar geen boodschappend doen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, en Joodse mannen niet. En mensen met zonneallergie. En ik blijkbaar ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een hoofddoek of keppeltje is je gezicht gewoon nog zichtbaar met een capuchon kan je heel makkelijk je gezicht verbergen je mag toch ook niet tanken met je helm op
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, Ondernemers kunnen klanten die een capuchon dragen uit hun winkel weren. Het staat winkeliers vrij een bordje op hun gevel te plaatsen met daarop kledingvoorschriften,
waaronder een capuchonverbod.
Dat heeft minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken reeds op 26 november 2009 in de Tweede Kamer gezegd tijdens de begrotingsbehandeling.
Hangt er geen bordje, dan mag de beveiliger dit vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een capuchon en een hoofddoek bedekt vrijwel hetzelfde. Daarbij is de vraag of je met een hoofddeksel "zoals een pet of capuchon" bij AH mag winkelen. Dit is trouwens geen kritiek op jouw antwoord, maar een reactie op de situatie. Ik begrijp dat iemand met een capuchon anders over kan komen dan iemand met een pet of kipa, maar toch vind ik het vreemd. En de vraag gaat ook over petjes, mij lijkt niet dat daar huisregels voor zijn. En volgens mij moet een winkelier dit soort huisregels duidelijk aangeven, bijvoorbeeld door middel van een bordje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, een capuchon of hoofddoek bedekken niet op dezelfde wijze. Sommige personen trekken zelfs de capuchon ongeveer tot aan hun navel.
De vraag ging bij de toevoeging specifiek over een capuchon. Misschien had de man een petje op mogen houden, zolang hij daar niet iets onder stopt zonder te betalen. Ook mag men vragen een hoed of pet even af te zetten.Een beveiliger mag zoiets verzoeken, daar zijn zij voor. De klant is vrij om de winkel weer te verlaten.
Een capuchon of ander hoofddeksel ivm zonneallergie kan veilig afgezet worden, zelf heb ik nog nooit de zon in een supermarkt zien schijnen, maar wie weet, niets is onmogelijk..