In hoeverre is een schrijver verantwoordelijk voor de uitspraken van zijn personages?

Als een personage bijv erg rascistisch is, en uitspraken doet die aanzetten tot haat.. kan de schrijver zich dan achter het personage verschuilen, ('ik zeg dit niet, maar mijn verzonnen personage'), of is de schrijver dan aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Een scrijver kan behoorlijk ver gaan in Nederland en al helemaal achter verzonnen personages.
Als hij te ver zou gaan en een persoon of een groep aanvalt met namen erbij kan het tot een rechtszaak komen of tot felle discussies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante link! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de +, de link op zich is al bijna een boek.

Andere antwoorden (2)

Een schrijver schrijft het, maar hij/zij heeft eerst een personage verzonnen en zoals echte mensen hebben die personages (om het echt te laten lijken) ook een eigen mening. In het echte leven heb je ook mensen die tegen buitenlanders zijn....Ik vind dat de schrijver/ster niet verantwoordelijk is....hij/zij hoeft niet zo in het echt te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Helaas voor je is ie dat wel. Je kunt je personages geen dingen laten zeggen die tegen de wet ingaan zonder daarvoor verantwoordelijk te zijn. Dat zou wat moois zijn.
"Nee, mijn hoofdpersoon wil alle moslims vermoorden, ik niet!"
Daar kom je niet mee weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in het boek toch een fictief persoon....In films en tv series moeten de acteurs toch ook zeggen wat er in het script staat.....de schrijver daarvan heeft dat toch ook allemaal verzonnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar een hoofdpersoon die extreem racistisch is, is niet per se een slecht iets. De schrijver kan er ook mee aantonen hoe belachelijk racisme is, door de hoofdpersoon als een domme sukkel neer te zetten, of door aandacht te hebben voor hoe een slachtoffer van de racist zich voelt de lezers aan het denken zetten over het onderwerp, of een moeilijk onderwerp bespreekbaar maken. Dan is het juist hartstikke goed dat de schrijver zoiets schrijft.
Pas als de schrijver de racist heel erg ophemelt, is het denk ik een slechte zaak.
De schrijver kan zich achter van alles verschuilen, totdat hij in zijn boek de wet overtreedt. Dan zal hij zich daarvoor moeten verantwoorden, en niet zijn personages.
AWM